شناسهٔ خبر: 31622757 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه مطرح شد؛

لزوم تقويت مديريت بازار ارز

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام: مديريت بازار ارز بايد تقويت شود و تراز مثبت تجاري به نفع توليد داخلي باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، حجت الاسلام والمسلمين مصباحي مقدم در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه درباره حمايت از کالاي ايراني گفت: دولت امسال واردات 3500 قلم کالا را که در داخل توليد مي‌شود ممنوع کرد، اما در آمار گمرک شاهد واردات برخي از اين کالا‌ها از جمله سنگ پا و يا غذاي سگ و گربه هستيم که مايه تعجب و مسخره است.
وي افزود: گمرک اعلام کرده اين کالا‌ها در مقابل صادرات بوده و ارزي تخصيص نيافته است که با اين حال اين توجيه قابل قبول نيست و صادرکنندگان بايد الگوي واردات را رعايت کنند و اين رخنه بايد در گمرک پوشانده شود.

حمايت نکردن از کالاي ايراني
وي با اشاره به تراز تجاري مثبت کشور در سال 97 گفت: جهش سه برابري قيمت ارز صادرات همه کالا‌ها به کشور‌هاي همسايه را به صرفه کرده به طوري که برخي از کالا‌هاي يارانه‌اي مثل گاو و گوسفند زنده و گوشت نيز به اين کشور‌ها قاچاق مي‌شود و قيمت را تا دو برابر افزايش داده و باعث فشار بر مردم شده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: با اين حال افزايش قيمت ارز واردات پوشاک به کشور را نيز 38 درصد کاهش داده و صادرات پوشاک و کفش 18 درصد افزايش يافته است.
وي افزود: همچنين با افزايش توليد پوشاک و لوازم خانگي کسب و کار‌ها نيز در اين حوزه بيشتر شده اگرچه قيمت آن‌ها نيز 2 تا 3 برابر شده است و در مجموع مي‌شود مي‌توان گفت حمايت از کالاي ايراني در عمل تا حدودي اتفاق افتاده است.
وي گفت: از ابتداي سال تاکنون بيش از 40 ميليارد دلار ارز آوري صورت گرفته است با اين حال يکي از مشکلات در اين زمينه اين است که پيمان سپاري ارزي به طور کامل اجرا نمي‌شود.
مصباحي‌مقدم گفت: بانک مرکزي استثنايي را براي پيمان‌سپاري قائل شده از جمله اينکه براي صادرات تا يک ميليون دلار نيازي به عرضه ارز در سامانه نيما نيست که اين موضوع باعث شده کساني که بيش از يک ميليون دلار صادرات دارند آن‌ها را به نام چند نفر ثبت کنند و راه گريزي براي اين موضوع يافته اند.
وي افزود: همچنين کساني که بيش از 3 ميليون دلار صادرات دارند بايد 30 درصد ارز خود را به سامانه نيما بدهند که اين باعث مي‌شود صادرکنندگان از افراد پوششي براي صادرات خود استفاده کنند.

اجراي ناقص پيمان سپاري ارزي
وي افزود: پتروشيمي‌ها و فولادي‌ها که بيش از 30 ميليارد دلار صادرات داشته اند فقط شش و نيم ميليارد آن را به سامانه نيما عرضه کرده‌اند و از کل 40 ميليارد دلار صادرات فقط 8 ميليارد دلار به سامانه نيما وارد شده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: ارزي که وارد سامانه نيما نمي‌شود يا به صورت آزاد فروخته مي‌شود يا براي واردات بدون ثبت سفارش اختصاص مي‌يابد يا به خارج از کشور منتقل مي‌شود که مصيبت بزرگي است.
وي افزود: بانک مرکزي بايد جلوي اين موضوع را بگيرد.
وي گفت: اگر همه اين ارز به سامانه نيما بازگردد کمبودي در ارز احساس نمي‌شود و قيمت‌ها کاهش مي‌يابد.
مصباحي مقدم به ديدار رئيس کل بانک مرکزي با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در اين ديدار مقام معظم رهبري در موضوع استقلال بانک مرکزي و تقويت پول ملي تاکيد داشتند.
وي با اشاره به مشکلي که براي موسسات مالي به وجود آمد و تجمعاتي که در پي آن اتفاق افتاد، گفت: در اين موضوع دولت از بانک مرکزي استقراض کرد و اين يعني بانک مرکزي استقلال نداشته است.
مصباحي مقدم افزود: رئيس جمهور اعلام کرد ما ناچار شديم دست در جيب مردم برديم و 30 هزار ميليارد تومان برداشتيم و اين به معني استقراض از بانک مرکزي و کاهش قدرت خريد پول مردم است.
وي با تاکيد بر اينکه رئيس کل بانک مرکزي بايد جلوي رشد بي رويه نقدينگي را بگيرد، گفت: در دوره‌هاي گذشته رياست جمهوري نيز شاهد استقراض از بانک مرکزي بوديم که باعث کاهش ارزش پول ملي شده است.
وي با بيان اينکه ارزش پول ملي کشور‌هايي مثل عراق، افغانستان و سوريه رشد داشته يا ثابت مانده است، گفت: در کشور ما طي 37 سال بيش از 3 هزار برابر نقدينگي افزايش داشته است.
مصباحي مقدم عامل ديگر رشد نقدينگي را بانک‌ها دانست و گفت: بانک‌هاي کشور بدهي خود را به بانک مرکزي به روز پرداخت نمي‌کند و سود‌هاي بالا نيز منشأ افزايش نقدينگي است که بايد انضباط مالي با نظارت بانک مرکزي صورت گيرد.

استقراض از بانک مرکزي و کاهش قدرت خريد پول مردم
مصباحي مقدم در بخش ديگري به الحاق ايران به پالرمو و سي اف تي اشاره کرد و گفت: عده‌اي از جمله اعضاي دولت اصرار دارند که با پيوستن به اين‌ها شفافيت بين‌المللي به وجود مي‌آيد و اعتماد به ما بيشتر خواهد شد در صورتي که در شرايط تحريم اين موضوع درست نيست.
وي گفت: رئيس جمهور و آقاي ظريف هم اعلام کرده‌اند که قول نمي‌دهيم با تصويب لوايح پالرمو و سي اف تي اوضاع مالي بهتر شود.
عضو مجع تشخصيص مصلحت نظام با بيان اينکه رئيس دوره‌اي اف‌اي تي اف و آمريکا و مسئول تحريم‌هاي ايران در خزانه داري آمريکاست، گفت: آن‌ها منتظر هستند که اين موضوع در ايران تصويب شود تا ابزار لازم براي مهار دادوستد‌هاي ايران را پيدا کنند.
وي با بيان اينکه يکي از جرم‌هاي پولشويي پوشش خريدار و فروشنده است، گفت: ما ناچاريم در شرايط تحريم معاملات پوششي داشته باشيم و از شرکت‌هاي پوششي براي دور زدن تحريم‌ها استفاده کنيم در حالي که پيوستن به اف‌اي تي اف يعني بايد دست از اين دو دست را برداريم در حالي که در شرايط تحريم اين کار ممکن نيست.
وي افزود: اگر نمي‌توانيم اين داد و ستد‌ها را متوقف کنيم پس چرا رئيس جمهور و دولت و مطبوعات جريان خاص مجمع تشخيص مصلحت را براي تصويب لوايح تحت فشار قرار مي‌دهند.
وي تاکيد کرد: ما مصلحت نظام را مبنا قرار مي‌دهيم و نه هوا و هوس‌ها را.
مصباحي مقدم درباره کانال مالي اروپا نيز گفت: اروپايي‌ها متعهد بودند که 12 راهکار را براي تجارت ايران فراهم کنند در حالي که يک قدم هم در نه ماه گذشته برنداشتند.
وي گفت: چيزي که به عنوان اينستکس مطرح شده کانال مالي نيست بلکه ما بايد تمام ارز حاصل از فروش نفت خود را به اين صندوق واريز کنيم و در ازاي آن اروپا به ما مواد غذايي دارو و لوازم پزشکي بدهد.
مصباحي مقدم گفت: يکي از دوازده راهکاري که بايد اروپا دنبال مي‌کرد اين بود که شعب بانک‌هاي ايراني در کشور‌هاي اروپايي ايجاد شود که در اين صورت ما نياز به دور زدن تحريم‌ها نداريم.
مصباحي مقدم گفت: اروپايي‌ها مي‌گويند به جاي صندوقي که به اصطلاح کانال مالي خوانده مي‌شود ما بايد اف‌اي تي اف را تصويب کنيم در حالي که اين يک فريب است و ما بايد به آن‌ها بگويم که ما هوشيار هستيم.

نظر شما