شناسهٔ خبر: 31616145 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افزايش اعتراض ها در الجزاير و واکنش بوتفليقه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - در حالي که اعتراض احزاب، گروه ها و مردم الجزاير عليه پنجمين نامزدي متوالي "عبدالعزيز بوتفليقه" در انتخابات رياست جمهوري اين کشور افزايش يافته است، بوتفليقه در واکنش به تظاهرات مردمي در پيامي درباره نفوذ طرف هاي داخلي و خارجي در اين اعتراض ها هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، برخي گروه‌ها و احزاب و همچنين بسياري از کاربران فضاي مجازي در الجزاير براي راهپيمايي بي سابقه 20 ميليوني در روز جمعه (فردا) فراخوان داده‌ اند.
اتحاد ميهني سازمان وکلاي الجزاير نيز در بيانيه‌ اي خواستار به تعويق افتادن انتخابات و تشکيل دولت انتقالي شده است.
«سازمان ملي رزمندگان» نيز که اعضاي آن را همرزمان "عبدالعزيز بوتفليقه" در جنگ استقلال از فرانسه بين سال‌هاي 1954 تا 1962 تشکيل مي‌ دهند، در بيانيه‌ اي خواسته معترضان را مشروع دانسته و از مردم الجزاير خواسته است تا در تظاهرات شرکت کنند.
اتحاديه کارگران الجزاير هم که ده ها هزار عضو دارد در بيانيه‌ اي اعلام کرده که با نامزدي بوتفليقه براي دور جديد مخالف است.
در همين حال، هزار وکيل الجزايري روز پنجشنبه با تجمع مقابل مقر شوراي قانون اساسي اين کشور، خواستار آن شدند تا اين شورا نامزدي "عبدالعزير بوتفليقه" را براي شرکت در پنجمين دوره انتخابات رياست جمهوري الجزاير ابطال کند.
همچنين حزب «جبهه نيروهاي سوسياليست» الجزاير در اعتراض به نامزدي عبدالعزيز بوتفليقه در انتخابات رياست جمهوري آينده، عضويت همه اعضاي خود را در پارلمان لغو کرد. اين حزب در اطلاعيه اي اعلام کرد اين تصميم به منظور حمايت از مبارزه ملت اتخاذ شده است.
اقدامات معترضان الجزايري با واکنش بوتفليقه و همچنين ارتش اين کشور مواجه شد.
"عبدالعزيز بوتفليقه"، رئيس جمهور الجزاير که براي درمان به سوئيس رفته است، در واکنش به تظاهرات مردمي، ضمن تمجيد از ماهيت مسالمت آميز تظاهرات مردمي در اين کشور، درباره نفوذ طرف‌هاي داخلي و خارجي به تظاهرات مردمي هشدار داد.
در همين حال، ارتش الجزاير نيز در واکنش به فراخوان برگزاري تظاهرات مردمي در روز جمعه، تلاش کرد در بيانيه اي مردم اين کشور را به آرامش فراخواند.
ارتش الجزاير در اين بيانيه بر پايبندي به فراهم کردن شرايط امن در انتخابات رياست جمهوري تأکيد کرد.
"قائد صالح"، رئيس ستاد ارتش الجزاير گفت: ارتش براي حفظ منافع کشور به قانون اساسي پايبند و به پيچيدگي هاي منطقه و خطرهايي که الجزاير را تهديد مي کند، واقف است.
شوراي قانون اساسي الجزاير نيز بدون توجه به روند افزايشي اعتراض ها، از تجديدنظر درباره پنجمين نامزدي متوالي عبدالعزيز بوتفليقه در انتخابات رياست جمهوري الجزاير خودداري کرده است.
شواهد بيانگر اين است که اعتراض ها در روزهاي آينده نيز در الجزاير همچنان ادامه خواهد داشت و امکان مداخله خارجي بيشتر نيز وجود دارد.
117
ادامه اعتراض هاي دانشجويان الجزايرعليه "بوتفليقه"
وعده هاي انتخاباتي بوتفليقه براي مردم الجزاير
بوتفليقه رسما نامزد انتخابات رياست جمهوري الجزاير شد
کليدواژه الجزاير

نظر شما