شناسهٔ خبر: 31541568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در دومين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات حسين هدايتي چه گذشت؟

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- وکيل مدافع حسين هدايتي در رابطه با اتهام پولشويي مطرح شده در مورد موکلش، گفت: در اين پرونده اساسا پول از بانک خارج شده و نمي‌تواند مصداق پولشويي باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا، سيامک مديرخراساني در دومين جلسه رسيدگي به اتهامات حسين هدايتي و 10 متهم ديگر مرتبط با اين پرونده، اظهار کرد: منشا پولشويي بايد مال حرام باشد  ولي در اين پرونده اساسا پول از بانک خارج شده و نمي تواند مصداق پولشويي باشد.
در ادامه قهرماني نماينده دادستان گفت: آقاي هدايتي در جلسه قبل گفت که کليه موارد مربوط به موسوي نژاد است و ايشان از پول تسهيلات استفاده کرده که درست نيست و از 8 شرکت 5 شرکت با مشارکت موسوي نژاد بوده است. آقاي هدايتي در مورد سه شرکت ديگر چه ميفرماييد؟  
وي افزود: در مورد 5 شرکتي که آقاي موسوي نژاد به همراه آقاي هدايتي نقش داشته است صحبت مي‌کنم. بانک سرمايه در شرايطي بوده که نمي‌توانسته تسهيلات زيادي بدهد و متهمان فکري مي‌کنند تا بانک مرکزي را دور بزنند. آنها مي‌گويند منابعي در داخل بانک بياوريم تا نقدينگي بانک بالابرود و در اين راستا با چندين گروه مذاکره مي‌کنند. اول تفاهم نامه‌اي صورت مي‌گيرد و در اين زمينه آقاي موسوي نژاد با تفاهمات صورت گرفته با آقايان کاظمي و بخشايش، تفاهم‌نامه مي‌نويسند. يک طرف اين تفاهم نامه آقاي شريعتي بوده است و بنا بوده به مدت 5 سال به بانک‌ کمک‌ کنند و بانک هم به آنها تسهيلات بدهد و با اينکه قرار بوده تفاهم نامه 5 ساله باشد ولي گاهي پول‌ها دو ماهه از بانک خارج مي‌شد.
قهرماني افزود: ما تا  21 ميليارد تومان حق دلالي کشف کرديم.
نماينده دادستان تصريح کرد: آقاي هدايتي! آقاي شريعتي به دستور شما پاي تفاهم نامه رفتند و نمي توانيد بگوييد که من نقشي نداشتم. اين تفاهم براي اخذ مصوبه بوده و پس از اخذ مصوبه‌ها، بايد وثيقه‌اي در بانک بگذارند تا منابع را از بانک بگيرند. در اين زمينه دو ملک در جاده جهرم به شيراز به مبلغ 453 ميليارد تومان را به عنوان وثيقه مي‌گذارند که قيمت واقعي آن 32 ميليارد بوده و در اين زمينه  13 برابر گرانمايي صورت گرفته است. نقش آقاي هدايتي در اين زمينه محرز است و اينکه مي‌گويد ملک را نديدم درست نيست.
وي افزود: آقاي هدايتي با همراهي آقاي موسوي نژاد مجموعا 320 ميليارد تومان از بانک‌خارج کرده است.
قهرماني افزود: منبع دوم شرکت جاويد گشت هيرمند بوده که از طريق اين شرکت تسهيلاتي به ميزان 130 ميليارد تومان اخذ شده که در اينجا مهمترين نقش هدايتي به همراه آقاي ضيايي -قائم مقام بانک سرمايه- داشته است. در 7 مرحله در آنجا تسهيلات پرداخت شده است.
نماينده دادستان با اشاره به يکي از متهمان به نام «تولايي» از او به عنوان ماشين پولشويي فردي به نام ياسر ضيايي ياد کرد.
قهرماني در ادامه از تولايي پرسيد شغل شما چيست که او در پاسخ، گفت: توليدي دارم و تهرانپارس زندگي مي‌کنم. من از سال 79 با آقاي ضيايي هم‌کلاس در دانشگاه بودم.  سال 90 يا 91 بود که دوباره با آقاي ضيايي دوران دوستي‌مان برگشت و از سال 92 خيلي صميمي شديم. او مي گفت که مشکلات قضايي دارم از حساب تو استفاده کنم و سپس خانه‌اي به نام من کرد.
نماينده دادستان گفت: شما پوششي بوديد که در ملک بشينيد. وقتي آقاي ضيايي در بازداشت بود،  همسر هدايتي وثيقه مي‌آورد و او را از زندان آزاد مي‌کند که معلوم نيست دليلش چه بوده است. تسهيلات داده شده بدون وثيقه بوده است.
قهرماني ادامه داد: آقاي هدايتي گفت که پول‌ها را در کار توليد صرف مي‌کرده که بايد بگويم پولي براي توليد بکار نرفته است. در شرکت سروش تجارت سيمرغ فاکتور براي خريد ده‌ها تن آلومينيوم صادر شده ولي نيم کيلو آلومينيوم هم نخريدند. در جاويد گشت هيرمند دوگونه فاکتور صادر شده و بخشي از فاکتورها مربوط به سويا بوده که اصلا نخريده‌اند. 62 ميليارد تومان فاکتور  به نفع جاويد گشت هيرمند صادر شده است.
وي به فرار مالياتي متهم اشاره کرد و گفت: اقدام شما فرار مالياتي است و جرم است که به شما تفهيم نشده است. اين دفاتر مالي کجاست؟هيچ ردپايي از حسين هدايتي در پرونده نيست. در شرکت‌ها بي‌بضاعتان را وارد مي‌کنند و تسهيلات به نامشان مي‌گيرند ولي اسمي از هدايتي نيست.‌ هيچ ملکي به نام هدايتي نيست حتي سيم کارت هم بنامش نيست ولي تمام اقدامات با رهبري آقاي هدايتي انجام شده است.
قهرماني افزود: ضمانت نامه‌ها حسن انجام تعهد بوده و وثايق سنگين مي خواهد در صورتي که وثيقه ندارد. بخشي از تسهيلات بابت سهم مديران فاسد بانک بوده است. در پرونده در شرکت تدبيرگران اطلس بخشي از تسهيلات به نام نزديکان ضيايي واريز مي شده و 92 ميليارد تومان به نام پسر آقاي موسوي نژاد رفته است.  9 ميليارد تومان حق دلالي شرکت‌ها بوده است.
وي افزود: بخشي از پول به حساب برخي اشخاص  براي توليد فيلم رفته است. هدايتي در بخشي از فيلم ورود کرده و پرداختي‌هايي داشته که تعيين تکليف مي‌شود. شما در کدام بانک ميبينيد که سه روز مانده به تحويل سال ضمانت نامه به مبلغ 50 ميليارد تومان صادر شود و گاهي ضمانت نامه صادر شده و دو روزه استعلام چک اعلام شده در حالي که صورت حساب شرکت‌ها نيز مورد تاييد جامعه حساب رسان نبوده است.
وي افزود: مساله بعدي اين است که بازپرداخت آقاي هدايتي 15 ميليارد بوده است و عملا تسويه حساب نکرده و بازپرداخت جدي هم نداشته‌اند. آقاي هدايتي افرادي را وارد کرده بودند که ملک را به بانک تحميل کنند.
قهرماني با گله از بانک مرکزي گفت: معاونت وقت نظارت بانک‌ مرکزي کم کاري داشته است. هزار برابر تسهيلات داده شده است. اگر بانک مرکزي آن روز نظارت خودش را خوب انجام داده بود نه الان هدايتي اينجا بود و نه قوه قضاييه سه سال به سختي مي‌افتاد.
در ادامه قاضي اتهامات سيدمهدي موسوي نژاد يکي ديگر از متهمان پرونده را قرائت کرد و  از او خواست  در جايگاه قرار گيرد. قاضي از متهم پرسيد آيا اتهامات را قبول داريد؟ که متهم پاسخ داد خير.
اين متهم گفت: براي اينکه به جهت فروش املاکم به حسين هدايتي امروز اينجا هستم  متاسفم. آقاي هدايتي از ابتدا تلاش کرده که با طرح افترا و فرافکني توجه مقامات را از واقعيت منحرف کند و ايجاد شبهه، حربه دفاعي اوست. پيگيري پرونده به دليل اغراض خاص بوده اما من به قانونمندي ضابطين قضايي شهادت مي‌دهم.
موسوي نژاد گفت: از آقاي هدايتي مي‌خواهم که با سند سخن بگويي. من هم‌مانند شما در جبهه بودم و يک برادرم به شهادت رسيد اما آيا اين دادگاه تشکيل شده که ما مقدسات را بيان کنيم؟ اينجا محل پاسخگويي  است. اينجا حاشيه فوتبال نيست که در قبال سکه شاهد هوراي هواداران باشيم. آقاي هدايتي ادعا کرديد توليدکننده با سابقه در کشور بوديد. شما در کدام فعاليت اقتصادي بدون استفاده از  رانت موفق بوديد؟
اين متهم گفت: آقاي هدايتي به من گفتيد هزينه بازداشتم گران است زيرا من ييش از يک ميليون و دويست نفر فالوئر و طرفدار دارم ولي آقاي  هدايتي من فالوئر ندارم. اقاي هدايتي دوران پدرخواندگي تمام شده است و  بي‌شک اين کشور نياز به سازنده و توليدکننده دارد.
در حين دفاعيات موسوي نژاد، بيني حسين  هدايتي شروع به خونريزي کرد.
موسوي نژاد گفت: در جلسه قبل هدايتي گفت که کارشناسي پروژه ها توسط من جعل شده که ادعاي ايشان کذب است. کارشناسي ها توسط شهرداري  صورت گرفته و  بايد کارشناس پاسخگو باشد.
اين متهم افزود: مديران بانک سرمايه که تسهيلات را به هدايتي داديد شما در جريان معامله بوديد که 11 ماه گذشت و هدايتي تسهيلات را پرداخت نکرد و بعد از 11 ماه مي رود و وام را دريافت مي کند. آقاي بانک سرمايه که شما وام را استمهال کرديد دلايلتان براي استمهال چه بوده است؟  تخلف از انجايي شروع شده که نظارت نشده است و با توجه به سود بدهي استمهال شده است.
اين متهم ادامه داد: اقاي هدايتي بدون وجود هرگونه دليل و با هدف انحراف ذهن دادگاه اقدام به طرح مسايل کذب کرده است.
موسوي نژاد اضافه کرد: در قراردادهاي منعقده به توافق طرفين تاکيد شده و در هيچ بندي از قرادادها صحبتي از نظريه کارشناسي نشده است.
موسوي نژاد گفت: من داراي هيچ گونه سمتي در اسناد نيستم و اصل اسناد در دفترخانه موجود است. هدايتي گفته که در استخر من صورت جلسه ها امضا شده است بايد بگويم که کذب است. من قبل از انجام معامله هيچ آشنايي با هدايتي نداشتم و پس از معامله نيز هيچ مراوده اي نداشتم.
وي افزود: آقاي هدايتي به کذب عنوان کرده که پروژه‌هاي پارسان و ليان را با تسهيلات خريداري کرده است و به صراحت معين است که در زمان مبايعه نامه‌ها هيچگونه تسهيلات قطعي وارد نشده است.
وي افزود :  هدايتي گفته پس از پروژه املاک کارسان و ليان هزار شغل ايجاد کرده که کذب است. 1500 نفر در پروژه کار مي کردند بدون اينکه اين پروژه تسهيلاتي اخذ کرده باشد و با سرمايه گذاري بنده بوده است. بانک سرمايه بايد در هزينه کرد تسهيلات نظارت مي کرد و عدم نظارت بانک سرمايه و عدم استمهال اين تسهيلات ما را به اينجا کشانده است.
وي افزود: 1500 نفر در دو پروژه کار مي کردند و 700 نفر فصلي کار مي کردند که جمعا 2200 نفر مي شود و 70 هزار متر بنا ساخته شده است. امروز اين پروژه ها دو تا نگهبان دارد و ادعاي هدايتي در خصوص اشتغالزايي در اين پروژه ها، مرثيه خواني قاتل بر جنازه مقتول است. آن دو تا پروژه عين بچه هاي من بوده است.  15 ماه در بانک سرمايه تلاش کردم‌ و بانک سرمايه با کم لطفي هايش مرا وادار به فروش اين پروژه ها کرد.
اين متهم افزود: 700 کارگر بدليل اينکه از کار بيکار شدند شکايت کردند و بانک سرمايه بيشترين ظلم را کرده است. هدايتي از زمان بازداشت تاکنون  چندين بار گفته که قصد تسويه را دارد،  يکي از حربه هاي ايشان تهديد است و  ايشان احساس مي‌کند تافته جدا بافته است و 600 ميليارد تومان تسهيلات را هدايتي گرفته و 5 دوره ، مربوط به 5 سال قبل است و 5 سال است که خود در بانک ، با يک شام و ناهار در نايب، مديران بانک را راضي مي‌کند که استمهال کنند.
وي افزود: جاي تعجب است که هدايتي وقتي در حال مذاکره است عوامل پنهان ايشان در حال رايزني و خريد بانک سرمايه به قيمت غيرواقعي بوده اند. هدايتي علاوه بر وام خواري به دنبال بانک‌خواري است و دليل عدم تسويه او  مرده  نگه داشتن بانک سرمايه است وگرنه ايشان اگر بخواهد تسويه کند براحتي تسويه مي کند.
اين متهم خطاب به حسين هدايتي گفت: شما امروز تهديد مي کنيد تا به شما اجراي احکام شاليزارهاي شمال را بدهند.
قاضي دادگاه خطاب به موسوي نژاد يکي از متهمان پرونده گفت: شما در باب خريد و فروش پروژه ها بحث مي کنيد بحث ما در رابطه با اخذ تسهيلات است لطفا در اين زمينه توضيح دهيد. شما چه نقشي داشتيد؟
موسوي نژاد گفت: انعقاد تفاهم نامه و سپرده ها ربطي به من ندارد.
قاضي دادگاه به موسوي نژاد گفت که شما براي خانم هانيه پهلوان و  اقاي حدادان حساب باز کرديد گفت: خير .
در اين هنگام قاضي مسعودي مقام، ادامه رسيدگي به پرونده را به ساعت 13 موکول و اعلام تنفس کرد.

نظر شما