شناسهٔ خبر: 31526466 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

روسیه: اجازه مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا را نمی‌دهیم

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: روسیه تاکید کرد که مانع از اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا خواهد شد و در این راستا رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت، کشورش هر چه در توان داشته باشد انجام خواهد داد تا مانع از اقدام نظامی آمریکا در ونزوئلا شود.
«والنتینا ماتویننکو» گفت: ما از اینکه آمریکا هر گونه تحرکی در زمینه کشتار و یافتن دلیلی برای مداخله نظامی در ونزوئلا بیابد، بسیار نگرانیم اما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مانع از چنین چیزی شویم. در همین راستا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، دخالت آشکار این کشور در امور ونزوئلا را محکوم و تاکید کرد که آینده ونزوئلا باید بر اساس تصمیم مردم این کشور تعیین شود.
در این حال وزیر ارتباطات و اطلاع رسانی ونزوئلا گفت که دولت کاراکاس پنج پیش شرط مشخص را برای انجام مذاکرت احتمالی همزمان با تشکیل یک گروه تماس با حضور اتحادیه اروپا و اروگوئه ارائه خواهد کرد.«خورخه رودریگز» گفت: این پنج پیش شرط عبارتند از:احترام به تمامیت ارضی ونزوئلا،احترام به حق ونزوئلا برای زندگی مسالمت آمیز، لغو تحریم ها، ایجاد مکانیزمی که دولت و مخالفان بتوانند اختلافاتشان را با ابزارهای صلح آمیز حل و فصل کنند و عدم مداخله کشورها و دولت های خارجی در امور داخلی ونزوئلا.
در چنین شرایطی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که هرگونه اقدامی که آزادی و امنیت «خوآن گوآیدو» رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به خطر بیندازد باعث به وجود آمدن دامنه گسترده‌تر و جدیدتری از بحران‌ها پیرامون این کشور شده و با محکومیت قاطع جهانی مواجه می‌شود.
از سویی شبکه تله سور فاش کرد که یک مقام باتجربه اطلاعاتی آمریکا به خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا طی سفر اخیرش به چند کشور منطقه مشاوره می دهد و حضوری پررنگ در دیدارهای وی با مقامات این کشورها داشته است. شبکه تله سور گزارش داد: خانم «کیمبرلی بریر» مقام باتجربه و حرفه‌ای اطلاعاتی آمریکا خوان گوایدو را طی سفر چند روز اخیرش به چند کشور منطقه همراهی کرده و به او
مشاوره می دهد.
این درحالی است که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا تاکید دارد پس از تکمیل سفرش به اکوادور به کشورش باز می‌گردد و گمانه‌زنی درباره احتمال رویارویی با دولتی که او تلاش دارد ساقط کند، افزایش می‌یابد. او همچنین خواستار برپایی اعتراضات در ونزوئلا شد.

نظر شما