شناسهٔ خبر: 31409726 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

احتمال بازگشت ظريف به وزارت امور خارجه/ روحاني استعفاي ظريف را مي پذيرد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- اظهارنظرها درباره استعفاي ظريف در حالي ادامه دارد که وزير امور خارجه کشورمان به احتمال استعفاي جمعي از ديپلمات‌ها و مديران وزارت امور خارجه واکنش نشان داد.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، وزير امور خارجه به خبر استعفاي جمعي از ديپلمات‌ها و مديران وزارت امور خارجه در صورت قطعي شدن استعفاي خود واکنش نشان داد.
به گزارش مرکز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه، محمدجواد ظريف گفت: تاکيد بنده به همه برادران و خواهران عزيز در وزارت خارجه و نمايندگي‌ها اين است که با کمال صلابت وظايف خود در دفاع از کشور را دنبال و از چنين اقداماتي بشدت پرهيز کنند.
ظريف افزود: براي بنده خدمت در کنار شما افتخار بود و اميدوارم استعفاي بنده تلنگري براي بازگشت وزارت امور خارجه به جايگاه قانوني اش در روابط خارجي باشد. از همه شما ممنونم.

پيش‌بيني جابري انصاري درباره استعفاي ظريف
دستيار ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي پيش‌بيني کرد که روحاني با استعفاي غير رسمي ظريف موافقت نخواهد کرد.
حسين جابري انصاري در صفحه اينستاگرام خود در پاسخ به يکي از کاربران که از او پرسيده بود "آيا رئيس‌جمهوري با استعفاي ظريف موافقت خواهد کرد؟"، نوشت: "خير".
او ساعاتي قبل نيز با انتشار شعري با عنوان "دريغ" از استاد "مظاهر مصفا"، واکنشي تلويحي به استعفاي ظريف نشان داد.
محمدجواد ظريف شامگاه دوشنبه با انتشار پستي در صفحه اينستاگرامش، به صورت غير رسمي استعفاي خود از وزارت امور خارجه را اعلام کرد.
منابع غير رسمي دليل استعفاي ناگهاني ظريف را برخي ناهماهنگي هاي پروتکلي دفتر رئيس جمهور ذکر کرده اند.
در همين حال رئيس دفتر رئيس جمهوري بامداد سه شنبه خبر منتشر شده مبني بر پذيرش استعفاي ظريف توسط رئيس جمهوري را قوياً تکذيب کرد.
محمود واعظي در صفحه توييتر خود نوشت: خبر منتشر شده مبني بر پذيرش استعفاي دکتر ظريف از سوي رئيس جمهوري قوياً تکذيب مي شود.
به دنبال انتشار خبر استعفاي وزير امور خارجه، برخي رسانه ها از پذيرش استعفاي ظريف توسط رئيس جمهوري خبر داده بودند.
محمدجواد ظريف دوشنبه شب در صفحه اينستاگرام، استعفاي خود را از سمت وزارت امور خارجه اعلام کرد. متعاقب آن، معاون سخنگوي وزارت خارجه در گفت و گو با ايرنا، اصالت متن اينستاگرام و استعفاي وزير خارجه را تأييد کرد.

نامه جمعي از نمايندگان مجلس درباره استعفاي ظريف
سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي از نامه جمعي از نمايندگان درباره استعفاي ظريف خبر داد.
علي نجفي خوشرودي، سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در حاشيه جلسه علني نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، 7 اسفند) در جمع خبرنگاران از نامه جمعي از نمايندگان مجلس به رئيس‌جمهور، براي حمايت از محمدجواد ظريف وزير امور خارجه خبر داد.
وي افزود: نمايندگان در اين نامه خواهان جلوگيري از استعفاي ظريف و ماندن وي در اين مسئوليت هستند. اين نامه براي اين است که آقاي ظريف در وزارت خارجه بماند.

احتمال بازگشت ظريف به وزارت امور خارجه
يک منبع مطلع گفت: «علت استعفاي آقاي دکتر ظريف، ناهماهنگي داخلي در نهاد رياست جمهوري و عدم اطلاع‌رساني درباره حضور در ديدار با رئيس‌جمهوري سوريه از سوي مسئولان ارشد اين نهاد بوده است.»
يک منبع مطلع در وزارت امور خارجه گفت‌وگويي، با اشاره به استعفاي محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه از سمت خود گفت: «علت استعفاي ايشان، ناهماهنگي داخلي در نهاد رياست جمهوري و عدم اطلاع‌رساني درباره حضور در ديدار با بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه از سوي مسئولان ارشد اين نهاد بوده است.»
وي با بيان اينکه آقاي ظريف به‌علت روحيه حساسي که دارند گاهي تصميمات دفعي مي‌گيرند و با همان شخصيتي که از ايشان سراغ داريم گاهي از تصميمات احساسي خود هم ناراحت مي‌شوند، تأکيد کرد: «در اين مورد، طبق اطلاع اينجانب، به احتمال زياد ايشان به دولت برمي‌گردد.»
اين منبع آگاه که خواست هويتش اعلام نشود، همچنين افزود: «طي ماه‌هاي گذشته، اختلافاتي در برخي مسائل و تصميمات، بين آقاي دکتر ظريف و آقاي روحاني پيش آمد که اين اختلاف نظرها گاه به جلسات هيئت دولت هم کشيده مي‌شد که در ماجراي اخير، دلگيري ايشان از عملکرد رئيس‌جمهور به اوج رسيد و باعث اين تصميم دفعي شد.»


نظر شما