شناسهٔ خبر: 31327442 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رده‌بندی دوم تا چهارم بسکتبال گروه F به بازی‌های یکشنبه موکول شد

صاحب‌خبر -
 

قاسم کیانی ـ برخلاف پیش‌بینی‌ها، مقابل ژاپن در اولین بازی پنجره ششم و پایانی جام جهانی ۲۰۱۹ چین شکست خوردیم. ورزش است و اصطلاحاً توپ گرد و زمین دراز٫ در ورزش قهرمانی، هیچوقت نتیجه مسابقات قابل پیش‌بینی نیست چون یک طرف مسابقه، بازیکنان هستند و همیشه احتمال دارد که یک روز، روز بازیکنی نباشد اما خیلی کم‌تر اتفاق می‌افتد که یک روز، روز بیشتر بازیکنان نباشد و در عوض، روز همه بازیکنان حریف باشد. اتفاق نادری که در بازی تیم ملی بسکتبال ایران مقابل ژاپن رخ داد و نهایتاً چشم‌بادامی‌ها به نتیجه‌ای دلپذیر دست یافتند. در روزی که به غیر از محمد جمشیدی و در مقطعی که سجاد مشایخی تعداد فولهایش بالا نرفته بود سایر ملی‌پوشان علی‌رغم تمام تلاشی که کردند، اما برای گل‌شدن توپهایشان، روزشان نبود، ژاپنی‌ها روزی بسیار خوب را پشت سرگذاشتند. روزی آنچنان ایده‌آل که به همان اندازه که سبد، به شوتهای راه دور بهترین بازیکنان ایران در تالار آزادی تهران «نه» گفت، پذیرای بی‌چون و چرای پرتابهای راه دور و منطقه‌ای چشم‌بادامی‌ها بود. آنچنان ایده‌آل که اشاره شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی کشورمان و همینطور محمد جمشیدی به رویائی‌بودن شب این تیم با اظهارنظر لاماس سرمربی ژاپنی‌ها تأیید می‌شود که در پایان بازی گفت شبی فوق‌العاده را پشت سر گذاشتیم و هم در دفاع و هم در حمله بهترین عملکرد را داشتیم. تیم ایران با ترکیب آشنای مشایخی، یخچالی، جمشیدی، حسن‌زاده و میرزایی به میدان رفت اما از همان ابتدا ژاپنی‌ها با روی‌آوردن به پرتابهای راه دور، تیم موفق میدان بودند و این روند آنچنان ادامه پیدا کرد که در ادامه، بازیکنان این تیم جسارت پرتابهای راه دور را با دفاع فشرده فردی هم پیدا کردند و تقریباً توپی که پرتاب کردند وارد سبد شد. اقدامی که در مسابقات گذشته کمتر به‌چشم می‌آمد چون اگرچه پرتابهای راه دور، ویژگی اصلی چشم‌بادامی‌هاست اما عموماً در بازیهای گذشته از اقدام به پرتاب با دفاع فشرده حریف، امتناع می‌کردند. به این ماجرا اما اضافه شد تاثیرگذاری خوب «نیک فازگاس» سنتر بلندبالای آمریکایی ژاپنی‌ها که هر چه خواست در زمین کرد اما هیچکدام از بازیکن پست پنج ما علی‌رغم برتری محرز بدنی،‌ تشخیص ندادند که چطور از بزرگترین ضعف این بازیکن که مشکل پایش بود استفاده کنند. در عوض میثم میرزایی که این روزها به‌عنوان بهترین پست پنج ایران شناخته می‌شود در شرایطی که اصلاً‌ لازم نبود با فولهایی که روی این بازیکن انجام داد خیلی زود سه فوله شد تا کمیت تیم ملی تا پایان بازی در این پست، بلنگد! به همان اندازه که «فازگاس» علی‌رغم ضعف در پایش در مواجهه با بازیکنان پست پنج ما باهوش عمل کرد و در حملات سعی می‌کرد بجای بازی پشت به حلقه، بیشتر رو به حلقه بازی کند و بارها صاحب امتیاز شود اما سنترهای ایران که می‌توانستند با همین شیوه به گل برسند چون با بازی رو به سبد و ضعف پاهای فازکاس قطعاً او قدرت جابجایی نداشت و جا می‌ماند، اما همه‌اش سعی کردند که بازی پشت به سبد مقابل او انجام دهند که این ماجرا منجر می‌شد به بالارفتن تعداد دریبل‌ها و در نتیجه کمک بازیکنان پیرامونی به «فازگاس» و لورفتن توپ برای ملی‌پوشان ایران و تبدیل آن به حملات سریع و امتیازگیری ژاپنی‌ها شود!

«فازکاس» در بازی مقابل ایران به تنهایی ۲۶ امتیاز کسب کرد اما سنترهای تیم ملی، یکی پس از دیگری مقابل این بازیکن عاجز بودند چون استراتژی فردی درستی را برای دفاع و حمله مقابل این بازیکن اتخاذ نکردند.

با این وجود اگر چه محوریت بازی ژاپنی‌ها بازیکن آمریکایی بود اما بازیکنان پیرامونی این تیم نیز فوق‌العاده عمل کردند و چه در دفاع و بخصوص در حمله، بی‌نظیر بودند.

در مقابل به غیر از جمشیدی، سایر بازیکنان پیرامونی تیم ملی کشورمان شوتهای راه دور را در دستور کار قرار دادند که هر کدام ناموفق‌تر از دیگری بودند در حالیکه با اتخاذ بازی نزدیک به سمت سبد آن هم نه فقط از طریق صاحب توپ‌کردن بازیکنان پست پنج، بلکه با نفوذ به سمت سبد ژاپن، می‌توانستند از ضعف پاهای بازیکن آمریکایی بهره برده و در حالیکه فازگاس نمی‌توانست از تعادل نسبی خوبی برخوردار باشد به گل برسند، فولهای او را بالا ببرند یا با این استراتژی، بازیکنان پست پنج را صاحب توپ کنند تا آنان در حالیکه «فازگاس» از دفاع فردی جا مانده، براحتی به امتیاز برسند. اما اصرار بیش از حد به بازی دور از سبد و به‌ثمرنرسیدن پرتابها از سوی بازیکنان شاخصی نظیر یخچالی، فرصت‌ها یکایک برای تیم ملی ایران هدر می‌رفت و در عوض ژاپنی‌ها با تکیه بر سرعتی که پایه بسکتبال آنهاست با سازماندهی حملات سریع، از این فرصتها بهترین بهره را می‌بردند.

روی‌آوردن بازیکنان پست چهار ایران هم به پرتابهای راه دور، ضعف دیگری بود که مشکلات تیم را در حملات بیشتر کرد تا فاصله به جایی برسد که دیگر جبران آن امکان نداشت.

در مقاطعی از بازی اختلاف به بیش از ۱۵ امتیاز هم برای ژاپنی‌ها رسید اما روی آوردن تیم ایران به دفاع بسیار سنگین و بازی نزدیک سبد در دقایق پایانی، باعث شد کوارتر چهارم را برنده باشند اما نهایتاً شکست ۹۷ بر ۸۹ را بپذیرند. شکستی که می‌تواند مقدمه یکی از نادرترین اتفاقات بسکتبال در راه صعود به جام جهانی باشد و نحوه صعود تیمهای دوم و سوم گروه F به جام جهانی را به پایان بازیهای این مرحله یعنی فردا، بکشاند. اتفاقی نادر که می‌تواند برای تیم ملی که تا پیش از این بازی در جایگاه دوم قرارداشت، خطرساز شود هرچند که درصد آن، همچنان پائین است اما نه به اندازه قبل از رقم‌خوردن این نتیجه.

با توجه به اینکه صدرنشینی استرالیا تضمین شده است، با بازی روز پنجشنبه ایران مقابل ژاپن، هم ایران ۱۸ امتیازی شد و هم ژاپن اما چون ژاپنی‌ها در بازی رو در رو پیروز بوده‌اند جای تیم دوم و سوم موقتاً عوض می‌شود و ژاپنی‌ها به رتبه دوم می‌رود و ایرانی‌ها به رتبه سوم می‌آیند. در کنار این بازی، فلیپینی‌ها هم که پیش از این ۱۵ امتیازی بودند و در رتبه چهارم، با برتری پرگل مقابل قطر همچنان در جایگاه چهارم می‌مانند در حالی که مترصد صعود به جام‌جهانی هستند در حالیکه بازی بعدی مقابل قزاقستان را هم برنده باشند.

اما همچنان شانس ژاپن و ایران از فلیپینی‌ها بیشتر است چون اگر ژاپن در بازی بعد مقابل قطر پیروز شود ـ که از شانس به مراتب بالاتری از قطر برای برد برخوردار است ـ قضیه صعود ژاپن به عنوان تیم دوم و ایران به عنوان تیم سوم، تمام شده است. از طرفی اگر ژاپن بازنده باشد و ایران مقابل استرالیا برنده شود، بازهم صعود تیم ژاپن و ایران به عنوان‌ تیمهای دوم و سوم قطعی است. حال یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه هم ژاپن مقابل قطر شکست بخورد هم ایران مقابل استرالیا و فلیپین هم در آخرین بازی شکست بخورد. در این صورت بازهم ژاپن و ایران بطور مستقیم صعود خواهند کرد اما آخرین احتمال این است که ژاپن و ایران در بازی و آخر بازنده باشند و فلیپین، برنده. در این صورت هر سه تیم ۱۹ امتیازی می‌شوند و پای تفاضل گل به میدان می‌آید و اینجاست که کار ایران سخت می‌شود و در تفاضل گل پشت سر ژاپن و فلیپین قرار می‌گیرد چون با اختلاف بیش از ۷ امتیاز به ژاپن باخته است. چون اگر با اختلافی کمتر از ۷ امتیاز باخته بود با وجود این احتمال اخیر هم باز ایران به عنوان تیم سوم صعود می‌کرد ـ و تحقق این احتمال بسیار ضعیف یعنی چهارم شدن ایران در گروه و منتظر نتایج تیم چهارم

گروه E شدن که یا لبنان است یا اردن. و نهایتاً پس از ارزیابی نتایج تیمهای چهارم دو گروه، بهترین تیم چهارم به جام جهانی صعود خواهد کرد.

اما با وجود تمام این توضیحات، خیلی بعید به نظر می‌رسد که ژاپن با اقتدار که با برد مقابل قطر می‌تواند صعود خود به عنوان تیم دوم گروه را قطعی کند مقابل قطر ته جدولی، بی‌انگیزه ظاهر شده و شکست بخورد هر چند که پیش‌بینی نتیجه همین بازی در این شرایط هم نمی‌تواند قطعیت داشته باشد.

موضوع این است که ملی‌پوشان کشورمان باید فارغ از تمام اگر و اما‌ها، تمام توان خود را برای بازی مقابل استرالیا بگذارند و به بهترین نتیجه ممکن برسند. نتیجه‌ای که هم خودشان راضی باشند و هم هواداران و این بدان معنا نیست که این نتیجه حتما باید برد باشد آن هم مقابل استرالیایی که تکلیفش با همه آسیایی‌ها روشن است.

به هر حال در بازی مقابل ژاپن، علی‌رغم ناکامی در حملات، هم تمام بازیکنان تلاش خود را داشتند و هم مهران شاهین طبع به عنوان سرمربی با تعویض‌ها و برنامه‌هایشان، هرآنچه می‌توانست انجام داد اما از آنجا که طبیعت مسابقه، یک طرفش برد و طرف دیگر باخت است پیروزی حاصل نشد تا تکلیف رده‌بندی تیمهای اول تا چهارم گروه F در گرو بازیهای روز آخر باشد.

در جریان بازی ایران با ژاپن، آرن داودی کاپیتان کهنه کار تیم ملی از دنیای ملی خداحافظی کرد تا جایش را به جوانترها بدهد. دکتر صالحی امیری، ایکورکولاکوویچ، بهنام محمودی، امیر خوش خبر، اعضای تیم ملی وزنه‌برداری بانوان و هوتن شکیبا برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر بهمراه جمع کثیری از بانوان و خانواده‌ها به سالن بسکتبال آزادی آمده بودند که با برنامه‌‌ریزی‌های بسیار خوب حراست وزارت ورزش و مجموعه ورزشی آزادی، به بهترین وجه ممکن به حمایت از تیم ملی کشورمان پرداختند اما نقطه عطف در این مسابقه حضور اکثریت قریب به اتفاق پیشکسوتان بود که علی شکوری رئیس کمیته پیشکسوتان بسکتبال در حرکتی خلاقانه با گذاشتن صندلی‌ها در یک طرف زمین، بزرگان و نامداران بسکتبال را گردهم آورده بود و صحنه‌ای بی‌سابقه را برای بسکتبال رقم زد. حرکتی زیبا و نمادین که بزرگترین مورد یعنی احترام به پیشکسوتان بسکتبال را یادآوری کرد.

به این ترتیب ملی‌پوشان کشورمان منتظر هستند تا در روز یکشنبه جمع کثیر علاقمندان و هواداران بازهم به تالار بسکتبال آزادی بیایند و از تیم محبوب کشورشان حمایت کنند تا پس از صعود به مسابقات جهانی، با برنامه‌تر و آماده‌تر از گذشته به این مسابقات اعزام شویم.

شاهین طبع: شوت‌هایمان وارد سبد نشد

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت:بازیکن آمریکایی ژاپن خیلی خوب بازی کرد و تمرکز تیم ما را بهم ریخت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس مهران شاهین‌طبع پس از شکست تیم ملی مقابل ژاپن اظهارداشت: بازی سختی بود کسب ۹۷ امتیاز از سوی ژاپنی‌ها نشان داد که آنها روز بسیار خوبی داشتند، در پرتاب‌های ۳ امتیازی و ۲ امتیازی آمار خوبی را از خود به جا گذاشتند. بازیکنان ما هم خیلی سخت کار کردند اما ژاپنی‌ها خوش‌شانس‌تر بودند، در هر صورت من از بازیکنانم راضی هستم.

وی در مورد فازکاس بازیکن خارجی ژاپنی‌ها گفت: او خیلی خوب بازی کرد، ما نتوانستیم این بازیکن را متوقف کنیم، ما می‌دانستیم که او بازیکن امتیاز‌آوری است و خیلی به ژاپنی‌ها کمک کرد و در مقابل تمرکز ما را گرفت. های‌جیمه دیگر بازیکن آنها بسیار خوب کار کرد، ما فکرش را هم نمی‌کردیم که او به این خوبی بازی کند و به همین دلیل معادلات ما را به هم ریخت. سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه شوت‌های بازیکنان ایران وارد سبد نمی‌شد، گفت: بازیکن بلند آنها زیر حلقه مانده بود و متأسفانه شوت‌هایمان را از دست دادیم. فکر می‌کنم اگر یک جایی چرخش توپمان بهتر بود، می‌توانستیم نتیجه بهتری بگیریم، در مورد بهنام یخچالی هم باید بگویم او فقط شوت‌هایش وارد سبد نشد اما در کار دفاعی خوب بود.وی در مورد داوری گفت: داور در ۲-۳ صحنه می‌توانست سوت‌های بهتری بزند اما این اتفاق نیفتاد.

شاهین‌طبع با اشاره به عملکرد مایک رستم‌پور گفت: این بازیکن اشتباهی نداشت و فداکاری زیادی در جریان بازی انجام داد. نیاز به زمان بیشتری دارد که بهتر شود.وی در مورد خداحافظی آرن داوودی و اینکه چرا بازی نکرد، گفت: شرایط بازی طوری نشد که بتوانیم از او استفاده کنیم. گاردهای ما کارشان مشابه است و به همین دلیل فرصت بازی به آرن

نرسید. او تصمیم شخصی‌اش بود که از تیم ملی خداحافظی کند و ما هم برایش آرزوی موفقیت داریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای دیدار مقابل استرالیا تغییر خواهید داشت، گفت: یک یا دو بازیکن برای دیدار بعدی تغییر خواهند کرد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پایان در مورد احتمالات صعود به جام جهانی گفت: بهتر بود که در دیدار با ژاپن با ۶ امتیاز اختلاف ببازیم و در لحظات آخر می‌توانست این اتفاق بیفتد اما نشد حالا در نهایت امیدوارم بتوانیم صعود کنیم. بازی اردن و لبنان هم برای ما خیلی مهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما