شناسهٔ خبر: 31327433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ونزوئلا همزمان با تهدیدات نظامی آمریکا، مرزهای خود را بست

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: همزمان با تهدیدات آمریکا مبنی بر احتمال حمله نظامی به ونزوئلا، کاراکاس اعلام کرد این کشور مرزهای خود را با کشورهای جزیره ای همسایه بسته، ترافیک هوایی با آن ها را تعلیق کرده و در روابط دیپلماتیک با این دولت ها تجدید نظر می کند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که کشور جزیره ای کوراسائو واقع در دریای کارائیب موافقت کرد تا به عنوان مرکز انتقال کمک های انسانی و محموله های امدادی به ونزوئلا وارد عمل شود. معاون رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد: ونزوئلا تصمیم گرفته تا نه تنها مرز با این کشورها را ببندد، بلکه در روابط با آن ها نیز تجدید نظر کند و این اقدامات تا زمانی که دولت های آن ها شروع به تبعیت از قوانین بین المللی و احترام به آن نکنند، برقرار خواهند بود. رئیس جمهور ونزوئلا هم مرزهای کشورش با برزیل را بست و از احتمال بستن مرز با کلمبیا خبر داد. نیکلاس مادورو در سخنانی تلویزیونی گفت: تصمیم گرفتیم که از ۲۱ فوریه مرز زمینی ونزوئلا با برزیل را به طور کامل تا اطلاع بعدی ببندیم.وی افزود: رئیس جمهور کلمبیا مسئول هرگونه خشونت در مرز است.مادورو افزود: پیامم به نظامیان کلمبیا این است که از رویارویی با ونزوئلا حذر کنید. در چنین شرایطی خوآن گوآیدو رهبر مخالفان ونزوئلا شخصا برای دریافت دارو و غذاهای ارسالی از سوی آمریکا به رغم احتمال رویایی و درگیری با ارتش تحت کنترل نیکولاس مادورو، به منطقه مرزی با کلمبیا رفت. خوآن گوآیدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، که امروز شنبه را به عنوان ضرب‌الاجل برای ارسال کمک‌ها به مردم ونزوئلا اعلام کرده به همراه کاروانی از اتوبوس‌ها و اعضای اپوزیسیون ملی به منطقه مرزی با کلمبیا رفت. این اقدام وی یک نمایش قدرت در برابر نیکولاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا است. از سویی خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس جمهور خودخوانده براساس اعلام صفحه‌اش در توئیتر اقدام به امضای نخستین سند ریاست جمهوری به شماره «۰۰۱»کرده و به موجب آن اجازه تحویل کمک‌های انسان دوستانه خارجی به ونزوئلا را داده است. در متن این حکم که از سوی صفحه توئیتر خوان گوایدو منتشر شده، آمده است: من به عنوان فرمانده کل قوای ارتش ونزوئلا اجازه به ورود کمک‌های انسان دوستانه به داخل خاک ونزوئلا را صادر می کنم و بنابراین به عناصر مختلف نیروهای مسلح دستور می‌دهم همراستا با این حکم اقدام کنند.

در چنین شرایطی رئیس جمهور ونزوئلا گفت، دولتش با ورود کمک‌های انسان دوستانه اتحادیه اروپا موافقت می‌کند. نیکولاس مادورو گفت، معاونم یک دیدار مهم با گروه تماس اتحادیه اروپا داشته و پیشنهاد کمکی به ارزش ۲میلیارد یورو از جانب این اتحادیه در قالب کمک‌های انسان دوستانه ارائه شده با سیستم سازمان ملل را قبول کرده است. در این حال وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که نباید به اجبار کمک‌های انسان دوستانه به ونزوئلا وارد شود و پکن مخالف مداخله نظامی در این کشور است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: دولت ونزوئلا تاکنون آرامش خود را حفظ کرده و خویشتنداری نشان داده و این عملاً جلوی درگیری‌های گسترده را گرفته است. همزمان با این تحولات، واشنگتن حساب های بانکی سفارت و کنسولگری های ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد. «گوستاوو مارسانو» عضو ارشد هیات نمایندگی مخالفان دولت ونزوئلا در واشنگتن گفت: تاکنون ۱۱ نفر از ۵۶ دیپلمات ونزوئلایی در آمریکا از دولت مادورو فرار کرده اند.مارسانو از مسدود شدن حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری های ونزوئلا در آمریکا توسط واشنگتن خبر داد و افزود: شبکه دیپلماتیک کاراکاس در آمریکا دیگر کارآیی ندارد. در این حال وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که تهدیدات نظامی مقامات واشنگتن علیه کاراکاس و دعوت آشکار مخالفان ونزوئلایی از آمریکا برای دخالت در امور داخلی کشورشان، نقض آشکار منشور سازمان ملل بوده و غیرقابل قبول است. سرگئی لاوروف تاکید کرد که تهدید آمریکا به اقدام نظامی علیه ونزوئلا، نقض آشکار منشور سازمان ملل و دخالت مستقیم در امور داخلی یک کشور مستقل است که به هیچ وجه قابل قبول نیست. همزمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم اعلام کرده گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. «برنی سندرز» سناتور دموکرات که به تازگی نامزدی خود را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰اعلام کرده، در گفتگویی اظهار داشت خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. خبر دیگر اینکه شرکت هواپیمایی ایرفرانس تصمیم گرفته است پروازهای خود به مقصد کاراکاس، پایتخت ونزوئلا را به دلایل امنیتی تعلیق کند.

* نیکاراگوئه

بعد از اقدامات مخفیانه آمریکا برای راه‌اندازی کودتا در ونزوئلا و سرنگونی دولت قانونی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور، اکنون به‌نظر می‌رسد که واشنگتن نقشه مشابهی را برای کشور نیکاراگوئه در ذهن دارد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی اظهارات توئیتری، تلویحا دولت نیکاراگوئه را به سرنگونی و راه‌اندازی کودتا تهدید کرد. جان بولتون که گویا درپی تسویه حساب شخصی با «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه است، در صفحه شخصی توئیتر خود دولت این کشور را تهدید کرد. بولتون با مطرح کردن ادعاهای همیشگی حقوق بشری (که دیگر به نماد مداخله‌جویی آمریکا در امور دیگر کشورها تبدیل شده) علیه دولت نیکاراگوئه، از آشوبگران و تظاهر‌کنندگان نیکاراگوئه یی به عنوان فعالان مدنی یاد کرد.

نظر شما