شناسهٔ خبر: 31277305 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دعوت وزیر نیرو از بخش خصوصی برای مشارکت در ایجاد بازار آب و برق

صاحب‌خبر -
 

تولیدکنندگان انرژی در بخش خصوصی از دولت در خواست کردند که قیمت خرید آب و برق را واقعی‌سازی کند.

این مطلب دیروز در جلسه صبحانه مشترک کاری دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ما، غلامحسن شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این جلسه به نمایندگی از پیمانکاران بخش خصوصی و مدیران اتحادیه‌های تولید و صادراتی حوزه های مرتبط با آب و برق به وزیر نیرو گفت:یارانه انرژی به موضوع مشکل ساز همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه انرژی تبدیل شده است و ما خواستار راه اندازی بازار آب و برق هستیم.‌وی افزود: توجه به اجرای قانون ۱۲ رفع موانع تولید در وزارت نیرو و راه اندازی بازار انرژی و آب موضوعی است که نیازمند توجه و گسترش روابط بخش خصوصی با وزارت نیرو است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: خصوصی سازی انرژی و آب از سوی وزارت نیرو اتفاق خوبی است که امیدواریم به خوبی انجام و همکاری مناسبی در این زمینه بین وزارت نیرو و اتاق بازرگانی برقرار شود.

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو هم در پاسخ به خواسته فعالان اقتصادی بخش خصوصی با اشاره به وجود تشکل‌های مناسب خارج از بدنه دولت گفت: سرفصل همکاری در مقیاس وسیع بین وزارت نیرو و بخش غیر‌دولتی با موضوع اصلاح شیوه مصرف و مبارزه با بد مصرفی شکل گرفته که در راستای آن مرکز امور اجتماعی آب و انرژی در وزارت نیرو تاسیس شده است تا شاخه‌های غیر مهندسی مجال بیشتری در تصمیم‌سازی‌ها پیدا کنند.

وی با تاکید بر نیازمندی وزارت نیرو در استفاده از توان بخش خصوصی در مرکز اموراجتماعی آب و انرژی ادامه داد: اصلاح تعرفه‌ها و واقعی سازی قیمت آب و برق از جمله موضوعات اولویت دار در این مرکز است.

اردکانیان افزود: مکانیزم تبصره ۱۹ نقطه روشنی است که وزارت نیرو گام‌های اولیه را در اجرای آن برداشته است و امیدواریم در این بخش و موضوع نیروگاه‌های تجدید‌پذیر به موفقیت برسیم.

وی با اشاره به پیشرفت در راه اندازی بازار آب ادامه داد: با توجه به عقب ماندن در این بخش نسبت به برنامه، امیدواریم با همکاری اتاق بازرگانی بتوانیم پیشرفت قابل توجهی کسب کنیم.

اردکانیان درخصوص مطالبات بخش خصوصی گفت: با همکاری سندیکای برق تحرک خوبی از لحاظ تدوین راهکار‌ها انجام شده است که امیدواریم در این زمینه بتوانیم مسیر روشنی طراحی کنیم.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه بازار‌های منطقه زمینه مناسبی برای حضور بخش خصوصی ایرانی است ادامه داد: کشور‌های همسایه درحال بازسازی هستند که باید با برنامه و آمادگی کافی به این بازار وارد شویم.

وی با اشاره به هزینه معنوی و مادی انجام شده از سوی دولت در کشور‌های همسایه افزود: باحضور دراین بازار‌ها، ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های مناسب آن این هزینه‌ها بازگشت داده می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به تصویب لایحه یک فوریتی الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا افزود: مقدمات حضور در این بازار اقتصادی با جمعیت ۴۹۰ میلیونی انجام شده که امتیاز بزرگی برای عرضه محصولات در عرصه‌های مختلف و ایجاد اشتغال به ویژه در شرایط تحریم برای ایران است.

وی گفت: در اواخر خرداد سال آتی اجلاسی برگزار خواهد شد که همکاری با قفقاز شمالی هم در دستور کار این اجلاس است که در این بخش نیازمند همکاری اتاق بازرگانی هستیم. اردکانیان الگوی مصرف را یکی از نقاط ضعف در مسایل اقتصادی دانست و گفت: موضوع الگوی مصرف کنونی، پایه یکی از فرضیات طراحان تحریم‌ها علیه کشورمان است و تا زمانی که این الگوی مصرف بیمار در کشور وجود دارد، بسیاری را وسوسه خواهیم کرد تا از این زاویه ما را تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کنونی مصرف در کوتاه مدت میسر نبوده و مستلزم پرداخت همه جانبه از جمله ورود بخش غیردولتی و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور است، ادامه داد: هم در بخش برق و هم بخش آب تشکلات خوبی در کشور وجود دارد و وزارت نیرو در این زمینه دست همکاری به سوی بخش غیردولتی دراز می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت نیرو مدیریت توأمان عرضه و تقاضا را طرح و به مجلس ارائه کرده است و با همکاری بخش غیردولتی در این رابطه و اجرای طرح‌های مکانیزم تبصره ١٩ که نقاط روشنی پیش رو دارد می‌توانیم به توفیقات خوبی دست یابیم.

وی درخصوص بحث برق، پایدار کردن این صنعت و حل مشکل مطالباتی که وجود دارد، اظهار کرد: تحرک خوبی از ناحیه سندیکا برای راهکارهای حل مسائل و پیش نیازهای لازم از حیث هم خانواده بودن شاهد بودیم و امیدواریم با کمک هم در این زمینه مسیرهای روشن‌تری را طراحی کنیم.

وزیر نیرو از فعالان اقتصادی بخش غیردولتی و اعضای اتاق بازرگانی به منظور همکاری در احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر و انرژی پاک، بازار آب، بازارهای منطقه‌ای برای تبادل انرژی با کشورهای همسایه و برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در خرداد سال آینده دعوت به همکاری کرد.

وی پیشنهاد کرد: تا پایان شهریور ۹۸ یک دوره آزمایشی برای همکاری ویژه با اتاق بازرگانی آغاز شود تا در بازه‌های زمانی دو ماهه یکی از اعضای معرفی شده از اتاق بازرگانی در جلسات هیأت مدیره شرکت‌های مادرتخصصی وزارت نیرو حضور یابد. اردکانیان اضافه کرد: به همان اندازه که خلأ نبود عرصه میان‌بخشی دولت در بسیاری از زمینه‌ها احساس می‌شود، در بخش غیردولتی هم از نبود یک بخش خصوصی فعال، نظام‌مند و متکی بر برنامه‌های بلندمدت مبادی به آداب عرصه های بین‌المللی رقابت‌پذیر در رنج هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عرصه‌ها که می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد، عرصه میان‌بخش آب است، تصریح کرد: اگر بتوانیم آب را در کشور به‌درستی مدیریت کنیم، نیمی از مسیر را پیموده‌ایم.

وزیر نیرو ادامه داد: تردیدی نیست که این ظرفیت وجود دارد، اما نیازمند کار جدی است و موفقیت در این راستا، هم حل مسئله آب و هم رفع خلأ توانمندی در مدیریت عرصه‌های میان‌بخش را به‌دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در آن صورت، فاصله موجود بین بخش دولتی و خصوصی حذف شده و مأموریت‌محور خواهیم شد؛ به‌مثابه کاری که در حال حاضر در صنعت برق صورت گرفته و بخش دولتی و خصوصی به یک خانواده تبدیل شده است.

نظر شما