شناسهٔ خبر: 31209885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آغاز تعمیر هواپیماهای پهن‌پیکر در فرودگاه امام خمینی(ره)

صاحب‌خبر -
 

همزمان با افتتاح آشیانه شماره‌۲ تعمیر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در فرودگاه بین المللی امام خمینی با حضور وزیر راه و شهرسازی، تعمیر هواپیماهای پهن پیکر در این فرودگاه آغاز شد.
به گزارش خبرنگارما، ساخت آشیانه شماره ۲ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این فرودگاه به مساحت ۷۶۵۰ متر مربع و با ارتفاع ۲۰ متر از ۱۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون ۱۱ میلیارد تومان هزینه داشته است. ویژگی این آشیانه به گونه ای است که همزمان دو هواپیمای پهن پیکر و ATRمی توانند در این آشیانه تعمیر و نگهداری شوند.
هدف از احداث آشیانه شماره ۲ هما در فرودگاه امام خمینی(ره)، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری هواپیما بوده است؛ چراکه تا پیش از افتتاح این آشیانه، هوپیماهایی که از فرودگاه امام خمینی(ره) به مقاصد خارج از کشور پرواز داشتند، باید در آشیانه‌های «استقلال»، «آزادی»و «انقلاب» فرودگاه مهرآباد اورهال می شدند؛ اما در حال حاضر با افتتاح این آشیانه، نیازی به پرواز هواپیما به صورت خالی از فرودگاه امام خمینی(ره) به مهرآباد و سپس بازگشت مجدد به صورت خالی از مسافر پس از تعمیر به فرودگاه امام خمینی(ره) نخواهد بود.
مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از افتتاح این آشیانه به خبرنگاران گفت: تست سرد ترمینال مسافربری سلام در فرودگاه بین المللی امام خمینی با موفقیت انجام شد و تست گرم آن هم ظرف ۴۰ روز آینده انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون مسافر در بهار
پیش رو بطور آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار می گیرد،ادامه داد: پیشرفت کار در ترمینال سلام مناسب است و اغلب تجهیزات وصل شده است و ‌بخشی از نیروی انسانی مستقر شده‌اند و پس از تست گرم و رعایت ضوابط، این ترمینال افتتاح خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی درباره زیان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) اظهار داشت: هما زیان‌ده نیست ولی زیان انباشته دارد و این متأثر از مطالبات سنواتی و خدماتی است که داده است و مطالباتی که نگرفته است.
وی با بیان اینکه هواپیمایی هما از دولت مطالباتی دارد، ‌گفت: این مطالبات با بدهی انباشته هما تهاتر می‌شود تا بدین ترتیب ایران‌ایر با ایرلاین‌های مشابه قابل رقابت باشد.
اسلامی با بیان اینکه هما جزو افتخارات کشور محسوب می‌شود گفت:‌ اصلاحات ساختاری و حقوقی در هما انجام خواهد شد و دستور کار ما برای هما اصلاحات و تحولات ساختاری، نوسازی و تجهیز ناوگان است.‌وی با بیان اینکه برای سفرهای نوروزی پیش‌بینی‌های خاصی انجام شده است، گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال تکمیل ایمن‌سازی جاده‌ها و نصب علائم و خط‌کشی‌ها است.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار اینکه تا نوروز پیش رو ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه آماده و افتتاح خواهد شد، از انجام ساماندهی شرکت‌ها و ناوگان ریلی و قطارها برای نوروز خبر داد و گفت:‌تسهیلاتی برای شرکت‌های ریلی فراهم کرده‌ایم و از سوی دیگر ناوگان جاده‌ای هم در حال آماده‌سازی است.
وی با بیان اینکه چارتری کردن پرواز برنامه‌ای ممنوع است، گفت:‌ما پیش از این هم نگفتیم پرواز چارتری قطع شود؛ این در حالی است که رئیس سازمان هواپیمایی پس از ما اعلام کرد پرواز چارتری قطع نمی‌شود، اما ما معتقدیم پرواز چارتری باید همراه با بسته سفر باشد.
اسلامی افزود: اینکه ایرلاینی با نرخی که خود تشخیص می‌دهد، صندلی خود را در غالب چارتر بفروشد و آن صندلی امکان ابطال برای مسافر نداشته باشد، منطقی نیست.
وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری تا ابتدای بهمن به شرکت‌های هواپیمایی مهلت داد سیستم‌های خود را در این حوزه اصلاح کند.
مهندس فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم با بیان اینکه این شرکت ۲۹ هواپیمای فعال دارد، گفت: ۳۸۰ صندلی به صندلی‌های هما در نوروز ۹۸ افزوده می‌شود.‌وی به خبرنگاران گفت:آشیانه جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه امام خمینی (ره) برای تعمیر و نگهداری هواپیماهای برد متوسط است که به زودی از آن بهره‌برداری دائمی خواهیم کرد.
وی با اشاره به افزایش تعداد هواپیماهای ATRدر ایران‌ایر گفت: یکی از سه آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد را به تعمیر و نگهداری هواپیماهای ATR اختصاص می‌دهیم. همچنین یکی از آشیانه‌های ایرباس در فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل می‌شود.‌به گفته شرفبافی، این آشیانه سه ماه پیش تحویل قطعی شد و سیستم اطفای حریق آن هم نصب شده است و امروز اولین هواپیمای مورد تعمیر که هواپیمای ایرباس هما است وارد آشیانه شماره ۲ شد تا تعمیر شود. در این آشیانه، تعمیرات سبک و نیمه‌سنگین انجام خواهد شد.
وی درباره اقدامات هما در سفرهای تعطیلات نوروزی گفت: ۳۸۰ صندلی در نوروز ۹۸ به مجموع صندلی‌های هما افزوده خواهد شد؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم‌ها که برخی فرودگاه‌های اروپایی مانع انجام پروازهای برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی شده بودند، این پروازها در نوروز ۹۸ بر عهده شرکت هما گذاشته خواهد شد.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص زیان انباشته هما افزود: زیان انباشته ایران‌ایر سالانه افزایش می‌یابد که به نرخ ارز محاسباتی پایان هر سال محاسبه می شود. در سال جاری میزان مطالبات هما توسط بازرس قانونی این شرکت هواپیمایی احصاء شد که با نقد شدن آنها می‌توانیم بخشی از زیان انباشته را پوشش دهیم. بخشی دیگر هم با کمک مالی دولت تسویه می‌شود اما قرار نیست مبلغ زیان انباشته اعلام شود.

نظر شما