شناسهٔ خبر: 31186365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چهل مورد شکست آمريکا در دوران انقلاب اسلامي - محسن پاک آيين

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - در روزهاي اخير دونالد ترامپ، جان بولتون، مايک پمپئو و مقام هاي رژيم صهيونيستي که پيشتر ادعا کرده بودند انقلاب اسلامي ايران چهل سالگي خود را نخواهد ديد، با انتشار پيام‌هاي توئيتري از چهل سال شکست ايران صحبت کرده اند. حال اينکه اين آمريکا و اذناب آن هستند که چهاردهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي را با شکست پشت سرگذارده اند.

نگاهي اجمالي به موارد شکست آمريکا، اين موضوع را روشن تر مي سازد.
1- شکست طرح کودتاي آمريکا عليه انقلاب اسلامي که با اعزام ژنرال هايزر به ايران در دي ماه 1357 آغاز و با ورود امام به کشور در 12 بهمن‌ جدي‌ترشد. طرح کودتا، با رشادت مردم و تدبير امام شکسته شد و هايزر با پذيرش شکست ايران را ترک کرد.
2- شکست بزرگ آمريکا در جلوگيري از پيروزي انقلاب اسلامي؛ با سقوط رژيم پهلوي به عنوان حافظ منافع آمريکا، مهم‌ترين پايگاه نفوذ کاخ سفيد در منطقه نابود شد.
3- شکست آمريکا در تقويت جايگاه اسرائيل در منطقه که با قطع رابطه ايران با رژيم صهيونيستي، توقف فروش نفت به اين رژيم، بازگشايي سفارت فلسطين در تهران، حمايت ايران از آرمان آزادي قدس و شعله ور شدن انتفاضه ممکن گرديد.
4- شکست آمريکا در حفظ نظام آپارتايد در آفريقاي جنوبي که با قطع فروش نفت ايران به آفريقاي جنوبي و حمايت از نهضت آزاديبخش سواپو و آزادي ماندلا رقم خورد.
5- ناکامي آمريکا در جريان تسخير لانه جاسوسي که به دنبال آن عمر سفارت آمريکا و روابط با اين کشور خاتمه يافت. کشف اسناد توطئه‌هاي آمريکا در سفارت اين کشور باعث رسوايي و تحقير واشنگتن در جهان شد.
6- شکست توطئه نظامي آمريکا در طبس، طرحي که در جلسه مشاوران کارتر تصويب شد و اجراي آن به برژينسکي، C.I.A و پنتاگون سپرده شد. برژينسکي مشاور امنيت ملي کارتر گفت: `ماجراي طبس يکي از سه عامل مهم شکست کارتر و تلخ‌ترين شکست و دل‌شکستگي براي خود من در مدت خدمت در کاخ سفيد بود.`
7- شکست آمريکا درکودتاي نوژه که پس از شکست مفتضحانه در طبس با نام رمز`نقاب` طراحي شد.چند ماه قبل از کودتا، حداقل صد نفر از اعضاي سازمان سيا براي آموزش عناصر کودتاچي وارد ايران شدند. اما خلباني که متحول شده بود،اسرار کودتا را براي آيت‌الله خامنه‌اي فاش کرد و با ورود ارتشي‌هاي متديّن پايگاه نوژه، نقشه آمريکا در نطفه خفه شد.
8- ناکامي آمريکا در جنگ تحميلي که علي‌رغم حمايت‌ از رژيم بعث عراق، با پيروزي‌هاي رزمندگان اسلام در جبهه‌هاي دفاع مقدس، شکستي ديگر را در کارنامه‌ آمريکا به ثبت رسانيد.
9 - رسوائي آمريکا که برخلاف همه قوانين بين المللي و اصول انساني هواپيماي مسافربري ايران را در 12 تير 67 در خليج فارس مورد حمله موشکي قرار داد و290 نفررا کشت. اين يک شکست اخلاقي و حيثيتي بزرگ براي کاخ سفيد بود.
10- شکست تحريم تسليحاتي در دوران جنگ تحميلي در سال 1362 که به عمليات انسداد معروف شد. هدف اين عمليات ممانعت از رسيدن تجهيزات نظامي به ايران با اجراي ريچارد مورفي، معاون وزير خارجه آمريکا بود. اين توطئه آمريکا هم خنثي شد و ايران با اتکا به جوانان خود در بسياري از زمينه‌ها به خودکفايي رسيد.
11- شکست آمريکا در حمايت از سازمان تروريستي منافقين، آمريکا در عمليات موسوم به فروغ جاويدان حامي اصلي منافقين در حمله به ايران بود.اين گروهک تروريستي در عمليات مرصاد،توسط رزمندگان اسلام ضربه سختي متحمل شده و به شدت شکست خوردند.
12- شکست آمريکا در حمايت از بني صدر و دامن زدن تقابل ميان طرفداران بني‌صدر و شهيد بهشتي که با هشياري امام و مردم خنثي شد.
13- شکست آمريکا در هدايت فتنه‌هاي سياسي خياباني عليه نظام در 18 تير78 و بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سال 1388، تلاش‌هاي همه جانبه دولت آمريکا براي براندازي نظام با تظاهرات ميليوني مردم، رسوائي ديگري را در کارنامه آمريکا ثبت کرد.
14- ناکامي آمريکا در دهه دوم انقلاب اسلامي براي اجراي طرح کلان خاورميانه بزرگ و تجزيه ايران که طراحي هاي ديپلماتيک ايران، اين طرح را خنثي نمود.
15- شکست طرح‌هاي تحريمي آمريکا در دوران هاي مختلف از جمله در زمان رياست‌جمهوري اوباما که با هدف عقب‌نشيني ايران از برنامه صلح آميز هسته‌اي طراحي شد.
16- ناکامي آمريکا در جنگ سايبري عليه صنايع هسته اي ايران،کاخ سفيد عليرغم بکارگيري پيشرفته ترين جنگ سايبري دچارناکامي شد و ايران از جهت هسته اي راه خود را ادامه داد.
17- ناکامي آمريکا در جلوگيري از ساخت موشک هاي بالستيک زمين به زمين و موشکهاي پيشرفته ضد هوايي و ضد دريايي و موشکهاي ماهواره اي ايران و دهها ابزار نظامي ديگر که براي آمريکا و اسرائيل خطرناک جلوه مي کرد.
18- ناتواني آمريکا در جلوگيري از شکست اسرائيل در جنگ سي و سه روزه با حزب الله، اليوت آبرامز از مقام هاي ارشد امنيت ملي آمريکا در دوران رياست جمهوري جرج بوش اعتراف کرد که آمريکا ناکام اصلي شکست رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه سال 2006 عليه لبنان و ناتواني ارتش اين رژيم در مقابل حزب الله بود.
19- ناکامي آمريکا براي حذف کامل حماس در جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه در سال 2008 ، در اين مصاف براي اولين بار حماس نشان داد که توان ايستادن و مقاومت را مقابل رژيم تا دندان مسلح صهيونيستي دارد.
20- شکست آمريکا و اسرائيل درجنگ هشت روزه عليه مردم غزه که پيروزي بزرگ جبهه مقاومت را در پي داشت و وحدت و اراده جهان اسلام در حمايت از فلسطين را نشان داد.
21- شکست نيروهاي آمريکايي و ناتو در افغانستان و ناکامي در خاتمه جنگ و ناامني در اين کشور. با وجود حضور طولاني ساله نيروهاي ناتو در افغانستان، تروريسم کماکان در اين کشور فعال است.
22- رسوائي آمريکا در زمينه حقوق بشر به خاطر جنايات وحشيانه در زندان هاي بگرام، ابوقريب و گوانتانامو
23- ناکامي آمريکا در اجراي پروژه ` جاده ابريشم جديد` موسوم به طرح هيلاري کلينتون براي خروج ايران از محور حمل و نقل منطقه اي که در سال 2011 با مخالفت قاطع ايران در اجلاس آستانه و حمايت روسيه و چين به شکست انجاميد.
24- شکست آمريکا براي حضور در `پروسه استانبول-افغانستان قلب آسيا` به عنوان ناظر که با مخالفت ايران، نقش آمريکا و اروپا به کشورهاي کمک کننده تقليل يافت و از حق راي در اجلاس هاي پروسه استانبول محروم شدند.
25- تلاش ناکام آمريکا براي تشکيل يک جبهه با عنوان ناتوي عربي براي منزوي کردن ايران که به دنبال تنش ميان عربستان و امارات با قطر خنثي شد. امير قطر در اين مقطع از ايران تمجيد کرد و حماس و حزب الله را گروه هاي مقاومت ناميد.
26- شکست آمريکا براي تجزيه عراق با طرح استقلال مناطق کردنشين از دولت مرکزي بغداد که با حمايت قاطع ايران از عراق خنثي گرديد.
27- شکست آمريکا براي ايجاد فتنه داخلي در يمن با طراحي کودتا عليه انصار الله از سوي عبدالله صالح که با مرگ وي، طرح آمريکا، اسرائيل و عربستان ناکام ماند.
28- شکست آمريکا در سوريه پس از هزينه هفت تريليون دلار در منطقه که منجر به اتخاذ آمريکا از سوريه بدون هيچ دستاوردي گرديد.
29- شکست آمريکا در مصر براي حفظ حسني مبارک، مهره دست نشانده خود که به دنبال موج بيداري اسلامي رخ داد و به دستگيري حسني مبارک انجاميد.
30- شکست آمريکا در تونس براي حفظ زين العابدين بن علي ديکتاتور اين کشور، دولت آمريکا با اعتراف به شکست، بن علي متحد خود را در رها کرد و از انتخابات آزاد حمايت کرد.
31- شکست کاخ سفيد براي حضور نظامي در درياي خزر از طريق برخي از کشورهاي ساحلي که به دنبال توافق سران کشورهاي ساحلي مبني بر مخالفت با حضور نيروهاي خارجي در درياي خزر در پائيز 1386 ابتر ماند.
32- شکست دولت ترامپ در مطرح کردن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي که با اعتراضات شديد مسلمانان و همراهي نکردن کشورهاي جهان حتي اتحاديه اروپا رقم خورد.
33- شکست طرح هاي آمريکا براي جلوگيري از نفوذ روز افزون ايران در منطقه و شکل گيري عمق راهبردي جمهوري اسلامي ايران در غرب آسيا
34- شکست آمريکا در ايجاد اختلاف ميان ايران و همسايگان دور و نزديک اين کشور از جمله روسيه، ترکيه، چين، هند و کشورهاي آسياي مرکزي و قفقاز
35- شکست دولت ترامپ در خروج از برجام که با مخالفت جهاني و حتي متحدين اروپائي آمريکا مواجه شد و انزواي کاخ سفيد را در پي داشت.
36- شکست آمريکا در بهره برداري از نارضايتي هاي معيشتي مردم ايران، دولت ترامپ تصور مي کرد با تشديد فشار اقتصادي تحريمي عليه ايران موفق به ايجاد آشوب سراسري در ايران مي شود. اين هدف هم ناکام ماند.
37- ناکامي ترامپ در کشاندن ايران پاي ميز مذاکرات مستقيم با هدف امتيازگيري بيشتر که با مخالفت قاطع رهبر انقلاب و تبعيت مسئولين بي نتيجه ماند.
38- ناکامي آمريکا در جلوگيري از شکست گروه تروريستي داعش که نهايتا با جانفشاني نيروهاي نظامي سوريه و محور مقاومت، اين گروه تکفيري شکست خورد و ناچار به فرار از سوريه گرديد.
39- شکست رويکرد يکجانبه گرايي آمريکا در سايه حمايت ايران و کشورهاي جهان از چندجانبه گرائي و مخالفت با احياي هژموني آمريکا رقم خورد.
40- ناکامي دولت ترامپ در دادگاه لاهه که با محکوميت آمريکا و تائيد حقانيت ايران در ارتباط با رسيدگي به پرونده مربوط به توقيف اموال و دارايي هاي بانک مرکزي ايران از سوي آمريکا همراه بود.
نکته آخر اينکه شکست هاي آمريکا تنها اين چهل مورد نبوده و ادامه خواهد يافت. براي مثال تازه ترين شکست آمريکا در ورشو رقم خورد و فعاليت هاي گسترده کاخ سفيد براي برگزاري نشست ضد ايراني و ايجاد اجماع عليه جمهوري اسلامي ايران بي نتيجه ماند. تعداد و سطح پايين شرکت کنندگان و بيانيه پاياني بي خاصيت آن حاکي از شکست اين نشست بود. از قبل هم مشخص بود که هيچ اجلاسي بدون حضور بازيگران اصلي منطقه همچون ايران، ترکيه، لبنان، سوريه، عراق و فلسطين و کشورهاي مهمي چون چين و روسيه و بسياري از کشورهاي مهم اروپايي و غيراروپايي به نتيجه نخواهد رسيد.
آمريکا اگر عاقل باشد بايد با مطالعه شکست هاي مکرر پس از پيروزي انقلاب اسلامي دست از خصومت عليه ايران برداشته و جبران مافات کند که البته بعيد است کاخ سفيد به اين درجه از عقلانيت رسيده باشد.
شبد*9122
انتهاي پيام /*

نظر شما