شناسهٔ خبر: 31182996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

از نواي «گلپونه‌ها» تا «فهرست شيندلر»

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - گروه موسيقي «همايون پرنيا» به سرپرستي «حسين پرنيا» در اولين شب سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر، چراغ اجراهاي ايوان شمس را روشن کرد. اما در تالار رودکي و در اولين شب جشنواره، ارکستر سمفونيک رسانه هنر با علاقه مندان موسيقي کلاسيک ديدار کرد. در فرهنگسراي نياوران نيز ارکستر نوجوانان رودکي و گروه گلبانگ موسيقي کلاسيک و سنتي اجرا کردند. 
در اين اجرا فاضل جمشيدي به عنوان خواننده گروه موسيقي «همايون پرنيا» را همراهي کرد. پيش از آغاز برنامه، فاضل جشميدي به نمايندگي گروه به حاضران خوشامد گفت و افزود: «ما بعد از 12 سال به جشنواره فجر آمديم. دليلش هم تغيير مديريتي است که در اين جشنواره روي داد. از همکاري با آقاي پرنيا بسيار خوشحالم زيرا او به قطره قطره اشعار توجه مي­کند و خودتان با شنيدن آثار در مي­يابيد روي همه آنها فکر شده است.»
اين اجرا با آوازي در مايه اصفهان بر روي شعر مولانا آغاز شد. در اين آواز گردش­هاي ملوديک و تغيير جملات­سازي براي سرک کشيدن به گوشه­هاي مختلف آواز اصفهان جلب توجه مي­کرد. جمشيدي بي‌آنکه از حد بگذرد تحريرهاي زينتي را روي اشعار سوار مي­کرد و با تنوع صوتي که گروه در اختيارش قرار داده بود از همان آغاز به مخاطبان وعده اجرايي قابل قبول را مي­‌داد. 
در ادامه تصنيف «خواب نيلوفر» با شعري از ه.ا.سايه (هوشنگ ابتهاج) در لابلاي آواز جاي گرفت و دوباره نوبت به ساز و آواز بر روي شعر مولانا رسيد.
«بيقرار» باز هم با شعري از مولانا بخش ديگر اجراي گروه «همايون پرنيا» بود. در اين بخش کمانچه و ني جواب آواز جمشيدي را دادند و در ادامه پاسکاري موقر و متيني ميان سازهاي مختلف گروه شکل گرفت. پايان بخش قطعه بيقرار و آغاز تصنيف «صد ترانه» با شعر هوشنگ ابتهاج و آهنگسازي حسين پرنيا تنها به اندازه سکوتي اندک با هم فاصله داشت. سنتور آغازگر تصنيف صدترانه بود و در ادامه بقيه سازها هم همراه شدند. همخواني گروه با جمشيدي نشانه هماهنگي بالاي اعضا در اجراي اين تصنيف بود.
«خيام خواني» ديگر بخش اولين اجراي جشنواره موسيقي فجر در ايوان شمس بود. ساز تار در اين بخش ميدان­دار بود و فضا را براي ارائه آوازها بر روي اشعار ماندگار خيام نيشابوري فراهم مي­کرد. نکته جالب اين بخش جواب آوازهايي بود که خودشان به جمله پردازي­هاي جديد بيشتر شباهت داشت تا جواب آوازي صرف! در اين بخش جمشيدي گوشه­اي از توانايي­اش در بم­خواني را هم ارائه داد. تصنيف «اين نيز بگذرد» با شعري از رهي معيري قطعه بعدي بود که گروه براي مخاطبان اجرا کرد. در بخشي از اجرا يک مصرع را خواننده مي­خواند و در ادامه گروه با همخواني جوابش را مي­دانند و در بخش ديگر خواننده و اعضا همراه مي­شدند براي ارائه شعر رهي. اين قطعه بسيار مورد توجه قرار گرفت و با تشويق­هاي طولاني حاضرين در ايوان شمس مواجه شد.
در پايان اين بخش حسين پرنيا آهنگساز گروه «همايون پرنيا» با اشاره به نگاهي که غالب رسانه­ ها به موسيقي دارند گفت: «جشنواره­ها فرصتي است تا مردم کارهايي را بشنوند که رسانه‌ها اجازه شنيدنشان را نمي‌دهند او در ادامه ابراز اميدواري کرد شرايط براي حضور رايگان مردم در جشنواره موسيقي فجر سال آينده فراهم شود.»
در ادامه سرپرست گروه و ديگر اعضا چند دقيقه­اي گروه نوازي کردند و سپس نوبت به اجراي «پريشاني» با شعري از محمدعلي بهمني و آهنگسازي حسين پرنيا رسيد. در اين بخش نوازنده ني بيش از ديگر اعضاي گروه با خواننده همراهي کرد. هم ساز و هم آواز ميان دشتي و اصفهان رفت و آمد داشتند.«اي عشق همه بهانه از توست» پايان بخش اجراي گروه «همايون پرنيا» در اولين شب جشنواره سي و چهارم موسيقي فجر بود. وجه ملوديک و ريتم جذاب اين قطعه باعث شد مردم خيلي زود در همخواني به گروه اضافه شوند و با خواننده همراهي کنند.
تشويق‌هاي پي­در­پي و دنباله­دار مخاطبان و درخواست اجراي قطعه «گلپونه­ها» از سوي بسياري و قطعه «مرغ سحر» که تعداد ديگري از حاضران درخواست اجراي آن را داشتند باعث شد گروه بعد از اداي احترام به مخاطبان صحنه را ترک نکنند و گلپونه را به واسطه آهنگسازي «حسين پرنيا» و با اداي احترام به روح ايرج بسطامي و استادش محمدرضا شجريان اجرا کنند.
ارکستر سمفونيک رسانه هنر
اما در تالار رودکي و در اولين شب جشنواره، ارکستر سمفونيک رسانه هنر با علاقه مندان موسيقي کلاسيک ديدار کرد. اين اجرا که به رهبري امير پدرام طاهريان در تالار رودکي به روي صحنه رفت در دوبخش ارائه شد. در بخش اول که کنسروتو براي فلوت و ارکستر اثر «فيليپ امانوئل باخ» با همراهي سوليست فلوت مونا طاهريان و قطعه‌اي از موسيقي فيلم «فهرست شيندلر» به آهنگسازي «جان ويليامز» با همراهي سوليست ويولن مريم بدني را در برمي‌گرفت، مخاطبان از اجراي ارکستر به ويژه از نوازندگي سوليست‌هاي فلوت و ويولن به وجد آمدند و با پايان بخش اول ارکستر را به شکل ممتد تشويق کردند. بعد از خروج سوليست فلوت بر تعداد نوازندگان ارکستر افزوده شد و آنها شروع به کوک سازهايشان کردند تا براي پارت بعدي سازهايشان آماده باشد. بعد از پايان آنتراکت بخش دوم برنامه ارکستر سمفونيک رسانه هنر در اولين شب جشنواره سي و چهارم فجر که شامل اجراي سمفوني شماره 5 فرانتس شوبرت و «دانوب آبي» اثر يوهات اشتراوس بود، ارائه شد.
«امير پدرام طاهريان» در گفت‌وگو با روابط عمومي جشنواره گفت: «هرچند بروز نقاط ضعف حداقل جزئي در اجراهاي زنده اجتناب ناپذير است؛ اما ترحيج ما اين است که مخاطبان درباره اين بخش صحبت کنند. با اين توضيح هماهنگي ارکستر به ويژه سوليست‌هاي ارکستر سمفونيک رسانه هنر و ارائه چند قطعه کاملا دقيق از ويژگي‌هاي اجراي ما در تالار رودکي بود.»
طاهريان در ادامه گفت:« ارکستر سمفونيک رسانه هنر، ترکيبي از نوازندگان حرفه‌اي و جوان است. جوان‌ترها خيلي خوب توانستند خودشان را با باتجربه ها همراه و آداپته کنند و نوازندگان با تجربه هم به جوانان ارکستر براي پيشرفت کمک کردند.»
حضور تعدادي از هنرمندان موسيقي کلاسيک نظير فيروزه نوايي و سعيد تقدسي و ابراز رضايت آنها از اجراي ارکستر رسانه هنر از نکات جالب کنسرت بود.
ارکستر کودکان و نوجوانان و گروه گلبانگ 
هم‌زمان با اولين روز جشنواره موسيقي فجر در فرهنگسراي نياوران، ارکستر نوجوانان رودکي و گروه گلبانگ موسيقي کلاسيک و سنتي اجرا کردند. 
در دومين سانس از نخستين شب جشنواره موسيقي فجر در فرهنگسراي نياوران، دو اجرا روي صحنه رفت؛ نخست اجراي ارکستر نوجوانان رودکي به سرپرستي قادر رودکيان و تنظيم حسين خاوري و سپس گروه «گلبانک» به سرپرستي بهناز ذاکري.
ارکستر نوجوانان رودکي در اجراي خود قطعاتي از حسين عليزاده، پرويز مشکاتيان، انوشيروان روحاني، روح الله خالقي، کامبيز مژدهي و قادر رودکيان را براي علاقمندان به موسيقي کلاسيک ايراني اجرا کرد. 
نوازندگان تبريزي ارکستر نوجوانان رودکي که عموما ميانگين سني آنها بين هفت تا هجده سال بود توانستند قطعاتي از بزرگان موسيقي ايران را به درستي بنوازند و از پس اجراي آنها که اغلب هم قطعاتي دشوار بودند، به‌خوبي برآمدند.
اجراي قطعه «شورانگيز» که يکي از قطعات ماندگار و شناخته شده استاد حسين عليزاده است و پيش از اين توسط او و ارشد طهماسبي اجرا شده، يکي از اتفاقات جالب اين اجرا بود. سجاد باهر، حسين خاوري و هادي ارجمند اين قطعه را اجرا کرده و مورد تشويق حاضران قرار گرفتند.
نوازندگان اجراي اين برنامه که تعدادشان نزديک به بيست نفر بود، همچنين توانستند قطعه «چنگ رودکي» را در مايه اصفهان با هماهنگي بسيار خوبي اجرا کنند.
همچنين خوانندگي پارسا خائف در ارکستر رودکي از ديگر اتفاقات مهم اين اجرا بود. او با وجود سن کم قطعات را بخوبي اجرا ‌کرد. همچنين آوار خواني کاميار رودکيان که بسيار شبيه به استاد محمد نوري بود، در اين برنامه اتفاق خوبي محسوب مي­‌شد. 
با پايان يافتن اجراي اين ارکستر، گروه «گلبانگ» به سرپرستي بهناز ذاکري با آواز عليرضا وکيلي­منش آغاز شد. اين گروه در اين بخش قطعاتي از فرامرز پايور، علينقلي وزيري و بهناز ذاکري را اجرا کردند.
تصنيف هجران، قطعه نغمه دشتي، تصنيف بسته دام و تصنيف يار آشنا عنوان قطعاتي بود که توسط نوازندگان گروه گلبانگ اجرا شد. تار، سنتور، تنبک، کمانچه، دف و ني در اين اجرا خواننده را همراهي کردند.
همچنين اين گروه در ميان قطعات خود ساز و آوازهايي را نيز اجرا کرد که مورد توجه حاضرين در سالن قرار گرفت.
سي و چهارمين جشنواره موسيقي فجر 24 تا 30 بهمن ماه بطور همزمان در هفت سالن تهران برگزار مي‌شود.

نظر شما