شناسهٔ خبر: 31167072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بيانيه انگليس، آمريکا، امارات و عربستان عليه ايران و انصاراللّه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- شب گذشته وزراي خارجه انگليس، آمريکا، عربستان سعودي و امارات پس از نشستي در شهر «ورشو»، ايران را به ايجاد بي‌ثباتي در يمن متهم کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، وزراي خارجه انگليس، آمريکا، عربستان سعودي و امارات عربي متحده در بيانيه‌اي که پس از نشست چهارجانبه آن‌ها در شهر «ورشو» لهستان منتشر شد، از لزوم برقراري «صلح» در يمن صحبت کرده‌اند و در عين حال بار ديگر به اتهام‌زني به ايران پرداخته‌اند.
در بخشي از اين بيانيه، با اشاره به توافق طرفين درگير در يمن براي کاهش تنش در شهر ساحلي «الحديده»، آمده است: «وزرا از طرف‌هاي يمني خواستند که توافقاتي را که در دسامبر سال 2018 به دست آمد، فورا و کاملا اجرا کنند.»
اين بيانيه سپس با استقبال از چندين توافق به دست‌آمده ميان طرف‌هاي درگير و با حمايت از قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، به اتهام‌زني به ايران پرداخته است: «وزرا همچنين در مورد اثر ثبات‌زداي کمک‌هاي غيرقانوني ايران به حوثي‌ها از طريق تأمين کمک‌هاي مالي، موشک‌هاي بالستيک و تسليحات پيشرفته، بحث کردند... در تلاش براي کاهش واردات غيرقانوني سوخت توسط حوثي‌ها، وزرا در مورد گام‌هايي براي محدود کردن فعاليت‌هاي تسهيل‌کننده ورود جريان نفت از ايران و در عين حال کسب اطمينان از وجود جريان نفت از طريق درياي سرخ، بحث کردند.»
اين چهار کشور در بيانيه خود بدون کوچکترين اشاره‌اي به حملات مداوم ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي به زيرساخت‌هاي شهري يمن، پاسخ‌هاي موشکي و پهپادي مقاومت يمن را «به شدت محکوم کرده» و توقف اين حملات را خواستار شده‌اند.
در پايان اين بيانيه آمده است: «وزرا اتفاق نظر داشتند که اکنون پنجره فرصتي براي پايان دادن به درگيري‌ها در يمن وجود دارد و بايد تلاش‌ها براي دستيابي به يک راهکار سياسي را مضاعف کرد.»
نشست اين چهار کشور در موضوع يمن در حاشيه اجلاس ضدايراني که به ميزباني آمريکا و لهستان در ورشو در جريان است، برگزار شده است. آنطور که رسانه‌هاي انگليسي گزارش داده‌اند، «جرمي هانت» وزير خارجه انگليس حضور در اجلاس ورشو را به برگزاري يک نشست چهارجانبه در مورد يمن مشروط کرده بود.

نظر شما