شناسهٔ خبر: 3116153 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

ترانزيت

توافق ايران و ترکيه بر سر تردد کاميون ها

صاحب‌خبر -

در پايان سفر دو روزه رئيس کميسيون مشترک ايران-ترکيه و نماينده ويژه رئيس جمهور در امور ترکيه به آنکارا، تفاهم نامه حمل و نقل جاده اي به امضاي رؤساي کميسيون مشترک دو کشور رسيد و مقرر شد از ساعت صفر فردا اين توافق نامه اجرايي شود. به گزارش فارس، محمود واعظي به دستور رئيس جمهور و به منظور پيگيري تفاهمات سفر روحاني به آنکارا و نيز زمينه سازي سفر رئيس جمهور ترکيه به ايران و پيگيري باقي مسائل  بين دو کشور به آنکارا سفر کرد. اين سفر منجر به مبادله تفاهمنامه حمل و نقل با هدف حمايت از کاميون داران ايراني و جلوگيري از ازدحام در مرزهاي خروجي ترکيه شد.

وي با اشاره به تفاهمات صورت گرفته با مقامات حمل و نقل ترکيه در خصوص تسهيل در عبور و مرور کاميون هاي دو طرف، اين قوانين را زمينه ساز افزايش تجارت بين دو کشور دانست و خواستار همکاري بيشتر وزارتخانه هاي مربوطه ايران و ترکيه در اين خصوص شد.

 بنابراين گزارش موافقت نامه حمل و نقلي ايران و ترکيه در بحث عبور کاميون  ها از مرز دو طرف، از ساعت صفر روز آينده  اجرايي مي شود؛ طبق اين موافقت نامه کاميون هاي ايراني به مقصد ترکيه و يا در عبور ترانزيت از قلمروي ترکيه که از سه ماهه آخر سال 2014 ميلادي مجبور به پرداخت عوارض بودند، بدون پرداخت عوارض وارد خاک ترکيه خواهند شد. طبق اين توافقنامه همچنين دو طرف درباره شرايط عبور ترانزيت تريلي ها نيز به توافق رسيده اند و از اين پس تريلي هاي ترکيه ظرف دو روز خواهند توانست مرز ترکمنستان – ايران – ترکيه را طي کنند. ظاهراً قرار است روز آينده رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي درباره جزئيات اين توافق اطلاع رساني کند.

نظر شما