شناسهٔ خبر: 31079892 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پمپئو اطلاعات تازه اي در خصوص قتل خاشقچي به کنگره آمريکا ارائه کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزارت خارجه آمريکا بامداد شنبه اعلام کرد که مايک پمپئو وزير خارجه اين کشور تازه ترين اطلاعات در خصوص پرونده قتل جمال خشقچي روزنامه نگار منتقد سعودي را به کنگره ارائه کرده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: پمپئو روز جمعه تازه ترين اطلاعات مربوط به پرونده قتل خاشقچي را به کنگره ارائه کرد.
اين مقام کاخ سفيد جزئيات بيشتري در اين رابطه ارائه نکرد.
کنگره آمريکا به دونالد ترامپ رئيس جمهوري اين کشور مهلت داده بود تا گزارشي در خصوص فرد يا افرادي که مسئول قتل خاشقچي هستند ارائه کند تا هدف تحريم هاي واشنگتن قرار بگيرند.
روزنامه نيويورک تايمز روز پنجشنبه گذشته در گزارشي نوشته بود که نهادهاي اطلاعاتي آمريکا با بررسي مکالمات شنود شده‌ي «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي، دريافته‌اند که او يک سال پيش از قتل «جمال خاشقچي» روزنامه‌نگار منتقد، در محفلي خصوصي از برنامه قتل او خبر داده بود.
بر اساس اين گزارش، بن سلمان در تاريخي اعلام نشده در سال 2017 به يکي از دستياران ارشد خود گفته بوده است که چنانچه خاشچقي به رياض بازنگشت و به انتقادات خود پايان نداد، «يک گلوله خرجش خواهد کرد».
در مکالمه‌ ديگري که چند روز پيش از آن انجام شده بود نيز وليعهد سعودي از نفوذ بالاي خاشقچي ابراز نگراني کرده و گفته بوده است که بايد فارغ از واکنش جامعه بين‌المللي، به اين موضوع رسيدگي شود.
اين در حالي است که عادل جبير وزير مشاور در امورخارجه عربستان روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبري «سي بي اس» آمريکا گفت: تلاش براي ارتباط دادن ميان محمد بن سلمان وليعهد سعودي و مساله قتل جمال خاشقچي بي پايه و اساس است.
وي گفت: دادستاني سعودي متعهد به مجازات کساني است که در قتل جمال خاشقچي دست داشتند.
خاشقچي سردبير پيشين روزنامه دولتي الوطن و مشاور شاهزاده «ترکي الفيصل»سفيرسابق سعودي در واشنگتن بودکه پس از تعيين محمدبن سلمان به وليعهدي، خاک کشورش را ترک کرد.
وي در سلسه مقالات خود در روزنامه `واشنگتن پست` از سياست هاي عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ عليه يمن و برخورد هيات حاکم با رسانه هاي و فعالان مدني به ويژه مدافعان حقوق بشر انتقاد مي کرد.

نظر شما