شناسهٔ خبر: 30982282 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یادداشت مهمان/

نفوذ استراتژیک دشمن و راهبردهای مقابله با آن

شناخت ماهیت نفوذ و دستیابی به راهبردهای مقابله با نفوذ استراتژیک دشمن بر کارکردهای اقتدار ملی میسر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ حسن مفخمی شهرستانی جانشین فرمانده انتظامی مازندران در یادداشتی به مقوله نفوذ استراتژیک دشمن و راهبردهای مقابله با آن پرداخته است؛ این مقام انتظامی نوشته است: «دشمن برای تغییر نظام جمهوری اسلامی علاوه بر تلاش برای مواجهه مستقیم، درصدد نفوذ با روش‌ها و سبک های مختلف است که شناخت دقیق و مؤثر نفوذ دشمن و راهکارهای مقابله با آن، با امنیت و اقتدار ملی در ارتباط بوده و ظرفیت­ سازی مدیریت کلان کشور، برای جلوگیری از نفوذ از اهمیت فراوانی برخوردار است.

منظور از نفوذ، تصرف ادراک مسئولان و مردم توسط دشمن به‌ منظور تغییر نگرش و رفتار است و شناخت ماهیت نفوذ و دستیابی به راهبردهای مقابله با نفوذ استراتژیک دشمن از کارکردهای اقتدار ملی است که از طریق شناسایی ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص ­های نفوذ استراتژیک محقق خواهد شد.

شناخت چیستی ماهیت نفوذ و راهبردهای مقابله با نفوذ استراتژیک دشمن از کارکردهای اقتدار ملی است. کشور جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۶ و در قلمرو موضوعی، با نفوذ استراتژیک دشمن در ابعاد فکری و بینشی، سیاسی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران  مقابله و همواره متناسب با شرایط راهبردهای مقابله ای را تدوین و اجرا کرده است.

مهمترین اهداف نفوذ استراتژیک دشمن؛ تغییر جغرافیای سیاسی منطقه، تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، استقرار حکومت های وابسته در منطقه، تسلط بر حوزه­ های استراتژیک انرژی و تحریف هویت دینی شناسایی شده است.

براساس نظر خبرگان، ابعاد فکری و بینشی، فرهنگی و سیاسی مهمترین ابعاد نفوذ استراتژیک دشمن بوده و مهمترین مؤلفه‌های آن، دین زدائی از جامعه و سیاست، قداست زدائی، باور زدایی از ولایت‌فقیه، استقلال زدایی، اعتبار زدایی از حکومت و القای برتری غرب تعیین شده اند.

همچنین مصرف گرایی، تجمل گرایی و هویت زدایی از هنر دینی و انقلابی نیز به‌ عنوان مؤلفه‌های بعد فرهنگی شناسایی شده است.

همچنین ولایت زدایی، اراده زدایی، عزت زدایی، مقاومت زدایی، لیبرالیزه کردن حکومت، و هزینه زدایی تقابل با آمریکا مهمترین مؤلفه‌ها در بعد سیاسی نفوذ استراتژیک دشمن شناسایی شده اند.

راهبردهای مقابله با نفوذ استراتژیک دشمن

مهمترین راهبردهای مقابله با نفوذ استراتژیک دشمن عبارتند از:

۱- ارتقاء و مدیریت ادراک عمومی جامعه، از طریق ظرفیت های مراکز حوزوی و دانشگاهی.

۲- راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تولید نرم ­افزارهای پیام رسان داخلی برای جلوگیری از مهندسی افکار عمومی.

۳- تعمیق جایگاه ولایت‌فقیه و اجماع سازی ملی آن به‌عنوان محور اسلامیت و جمهوریت نظام.

۴- نهادینه سازی اقتصاد درون زا و برون‌نگر؛ از طریق حمایت از تولید ملی.

۵- افزایش و تعمیق اشراف اطلاعاتی باهدف شناسایی مقابله و مهار نفوذ استراتژیک .

۶- به کارگیری قدرت نرم تهاجمی جمهوری اسلامی ایران.

۷- برنامه ریزی و مدیریت منسجم جهت تعمیم گفتمان انقلابی؛ اقتصاد مقاومتی و استکبارستیزی.

۸- به کارگیری نخبگان از طریق ظرفیت های جاری.

۹- بازتعریف معیارها و سازوکارهای انتصابات مسئولان راهبردی جمهوری اسلامی ایران.

۱۰- حمایت از محور مقاومت با هدف افزایش نفوذ و عمق راهبردی.

پاسخگویی واقعی به نیاز جامعه علمی کشور نیازمند شناسایی بسترهای نفوذ موردی مانند بورس های تحصیلی، دادن تابعیت و...، ارائه راهکارهای قانونی برای مقابله هوشمندانه، احصاء عوامل بسترساز نفوذ دشمن در حوزه تصمیم‌ سازی و تصمیم‌ گیری است.

از دیگر راهکارهای پیشنهادی در این حوزه، اصلاح و بهبود قوانین بسترساز فساد و برخورد قاطع و سریع با مسئولان یا وابستگان متخلف آنان، پاسخگویی شفاف به مردم، پرهیز مسئولان از زندگی اشرافی، تشکیل سازمان ملی مبارزه با فساد اقتصادی و مالی، راه اندازی مرکز فرماندهی متمرکز برای سیاست­ گذاری و پایش فضای مجازی کشور است.

بازسازی ساختار مدیریتی و اجرایی کشور به‌منظور تبیین صلاحیت های تخصصی مدیریتی و پیاده سازی الگوی مدیریت جهادی و شایسته سالاری از دیگر مواری هستند که می توان در تقویت ساختار حکومتی از آن بهره برد.

نظر شما