شناسهٔ خبر: 30929644 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کي‌روش ايران را ترک کرد؛ خداحافظ آقاي سي کيو!

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- کارلوس کي‌روش قبل از ترک ايران از کاپيتان سابق تيم ملي تشکر کرد.
به گزارش آريا، کي‌روش بامداد پنجشنبه تهران را به مقصد ليسبون ترک کرد. او در آخرين حرف‌هاي خود قبل از خروج از کشور گفت: «از کاپيتان جواد نکونام که بعد از آمدن ما از جام ملت‌هاي آسيا زحمت کشيد و به ديدن من آمد، تشکر مي‌کنم. دو نفر هستند که من دوست دارم باز هم از آن‌ها تشکر کنم. آقاي مالک که در اوايلي که من به ايران آمدم زمان رياست آقاي کفاشيان هم در فدراسيون فوتبال حضور داشتند و براي خداحافظي پيش من آمدند. ديدار بسيار سمبليک و با معنايي با سرمربي تيم ملي تنيس آقاي سعيد احمدوند و دستيار ايشان داشتم که براي خداحافظي آمدند. اين ديدار خيلي براي من پر معنا بود. براي من همين اتفاقات، حضور افرادي مثل جواد نکونام، سعيد احمدوند و آقاي مالک که به اينجا آمدند خيلي با معنا است».
کي‌روش در پايان حرف‌هايش گفت: «از طرف خودم، خانواده‌ام و کادر فني تيم ملي مراتب تقدير خودم را تقديم مي‌کنم. هيچ زماني هم اين مسائل و اتفاقات را فراموش نمي‌کنم و هميشه در قلب خودم نگه مي‌دارم. مطمئنا درون قلبم با اشک اينجا را ترک خواهم کرد. اشک‌هايي که درون قلبم دارم را تنها کساني که احساسات مشترکي با من دارند، آن‌ها را مي‌توانند ببينند. آن‌ها مي‌توانند ببينند و احساس کنند اشک‌هايي که درون قلبم دارم. از ايران تشکر مي‌کنم».
کارلوس کي روش پس از حذف تيم ملي از رقابت هاي جام ملت هاي آسيا 2011  از دل مربياني نظير کلمنته پس از اينکه ماه ها با مسئولان وقت فدارسيون فوتبال ايران مذاکره کرد، قرارداد خود را بالاخره در تاريخ 15 فروردين سال 1390 به مدت سه سال و نيم منعقد کرد؛ قراردادي که در ادامه هم تمديد مي شد تا کي روش که پانزدهمين مربي خارجي و پنجاه و يکمين مربي تاريخ فوتبال ايران بود، طولاني مدت ترين حضور را به نام خود رقم بزند.
کي روش در اولين مصاحبه مطبوعاتي خود پس از قبول هدايت تيم ملي در پاسخ به انتظارتي که براي رساندن تيم ملي به جام جهاني وجود داشت، اينگونه پاسخ داد: "راهيابي تيم ملي ايران به جام جهاني برزيل مي‌تواند روياي من نيز باشد ولي در فوتبال کسي نمي‌تواند نتيجه‌اي را تضمين کند. اين حقيقت فوتبال است".
اولين بازي کي‌روش در تيم ملي ايران برتري يک بر صفر برابر ماداگاسکار و آخرين آن شکست 3 بر صفر برابر ژاپن در صدمين بازي کي روش روي نيمکت ايران بود. بين اين دو بازي کي‌روش 66 برد، 27 تساوي و 13 باخت براي فوتبال ايران ثبت کرد و به رکورد صدمين پيروزي دوران مربيگري اش در تيم هاي مختلف هم رسيد؛ آماري که فقط 5 مربي موفق به ثبت آن شده اند.
ايران از سال 2013 توانست با حضور کي روش، تيم اول آسيا در رده بندي فيفا باشد و از آن زمان تاکنون اين جايگاه را حفظ کرده است ولي حالا و با خروج کي روش همه چيز بستگي به عملکرد جانشين او خواهد داشت.
سرمربي پرتغالي تيم ملي طي دوران هشت ساله حضور در فوتبال ايران، رکورد دو صعود پياپي به جام جهاني را براي اولين بار در فوتبال ايران ثبت کرد و در جام جهاني روسيه براي اولين مرتبه موفق به کسب 4 امتياز در مرحله گروهي مسابقات شد تا همه به تيم او در جام ملت هاي امارات اميدوار باشند، ولي اتفاقات فوتبال پايان تلخي براي کي روش و فوتبال ايران رقم زد و او هم به مانند مربيان سابق فوتبال ايران نتوانست به طلسم قهرمان نشدن در آسيا که از سال 1355 باقي مانده، خاتمه دهد.
کارلوس کي روش پس از شکست تيم ملي برخلاف سال هاي 2006 و 2011 که برانکو ايوانکوويچ و افشين قطبي ترجيح دادند، همراه با تيم به ايران بازنگردند، براي اينکه اتفاقات گذشته تکرار نشود و خود را پاسخگوي نتايج کسب کرده معرفي کند، به ايران بازگشت و اگرچه حضور کوتاه مدتش به اسکان در هتلي در نزديکي فرودگاه امام خميني محدود شد، اما طي همين مدت کوتاه سعي کرد، خاطراتي خوش از خودش به جا بگذارد و در آخرين مصاحبه اي (روز گذشته) که با خبرنگار ما انجام داد، ضمن اينکه از مردم ايران به زبان فارسي تشکر کرد، از اينکه نتوانسته خودش و هواداران فوتبال را به آرزوهايي که داشتند، برساند عذرخواهي کرد  تا نشان دهد مشکلي براي استفاده از اين کلمه در شرايط و زمان مناسب ندارد.
کارلوس کي روش 65 ساله که از 57 سالگي دوران حرفه اي خود را به فوتبال ايران اختصاص داد، صبح امروز ساعت 7:40 دقيقه ايران را ترک کرد و 11 بهمن ماه 1397 پاياني شد بر حضور هشت ساله اش؛ با اين حال همچنان بحث و جدل ميان حاميان و منتقدانش در محافل ورزشي ايران وجود دارد؛ بحث هايي که همواره پس از ناکامي در رقابت‌هاي جام ملت هاي آسيا که حالا حسرت رسيدن به جام قهرماني آن حداقل 47 ساله خواهد شد، وجود داشته است.
دستيار سابق الکس فرگوسن در منچستريونايتد، کاشف نسل طلايي فوتبال پرتغال در اواخر دهه 80 ، مربي سابق تيم هاي ملي امارات، آفريقاي جنوبي و پرتغال، مربي تيم هاي باشگاهي ناگويا، اسپورتينگ ، رئال مادريد و در نهايت مربي سابق تيم ملي فوتبال ايران امروز در حالي از هتل به سمت جايگاه تشريفات اختصاصي فرودگاه امام خميني حرکت کرد که فقط 4 خبرنگار براي بدرقه او حاضر شده بودند و 4 خبرنگاري که کمي ديرتر رسيدند، فرصتي براي ملاقات با او پيدا نکردند تا کي روش که با سر و صداي بسيار زيادي سمت سرمربيگري تيم ملي را قبول کرده بود، کمي ساکت تر از حد معمول  ايران را ترک کند و حالا هدف او حضور در پنجمين جام جهاني دوران حرفه ايش است؛ اتفاقي که او را به چهره اي ويژه در تاريخ مربيگري فوتبال دنيا بدل مي کند.
نمايش ايران برابر ژاپن نه چيزي بود که مردم انتظار داشتند، نه خود بازيکنان و نه سرمربي تيم ملي که اميدوار بود پس از هشت سال تلاش و کار حرفه اي، در يک تورنمنت بزرگ به قهرماني دست پيدا کند و کاري بزرگ براي خودش و فوتبال ايران انجام دهد.با وجود اينکه از تيم هاي کي روش طي دوره حضورش بي نظمي مفرط به خاطرمان نمي آيد، در مصاف با ژاپن اما و در 45 دقيقه دوم هيچ نشاني از تيم رسوخ ناپذير و منسجمي که او پديده آورده بود، ديده نشد و شاگردانش سنگين ترين شکست دوران حضورش را در مهم ترين نبردي که بايد در آن برنده مي شدند، تجربه کردند تا صدمين حضور کي روش روي نيمکت فوتبال ملي ايران و شکست سه بر صفر برابر ژاپن، پاياني تلخ باشد بر حضور پررنگ و طولاني مدتش.

نظر شما