شناسهٔ خبر: 30926593 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صالحي: مانند ارتشي منتظر دستوريم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس سازمان انرژي اتمي: همه مقدمات فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر رسيدن به توان 190 هزار سو را انجام داده ايم.
به گزارش آريا،  علي اکبر صالحي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: اکنون بنا به توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي آمادگي لازم را براي 190 هزار سو انجام داده ايم که ساخت سالن پيشرفته مونتاژ سانتريفيوژهاي جديد و تجهيز اين سالن از جمله آنهاست.
وي با بيان اينکه اکنون مي توانيم در اين سالن سانتريفيوژهاي آي.آر.4 و آي.آر.6 را مونتاژ کنيم افزود: ظرفيت اسمي اين سالن 50 تا 60 سانتريفيوژ است.
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينکه 15 هزار مهندس در صنعت هسته اي کشورمان مشغول به کارند گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي توجه ويژه اي به صنعت هسته اي دارند و اين صنعت ميعادگاه بسياري از صنايع در استاندارد بسيار بالاست.
وي افزود: مقام معظم رهبري از نظر تأمين انرژي براي نسل هاي آينده و عنصر اقتدار جمهوري اسلامي ايران به اين صنعت نگاه مي کنند.
صالحي با بيان اينکه استفاده از سوخت هاي فسيلي براي توليد برق، سالانه در پيک مصرف 350 ميليون تن گاز آلاينده را توليد مي کند گفت: اگر 35 هزار مگاوات مصرف ميانگين برق کشور از صنعت هسته اي توليد مي شد ميزان گازهاي آلاينده 270 ميليون تن کاهش مي يافت.
رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينکه صنعت هسته اي براي کشورمان اقتدار ايجاد کرده است افزود: اکنون در چارچوب برجام برخي محدوديت ها را داريم.
صالحي گفت: در موضوع اکتشاف، استخراج، طراحي رآکتور و سانتريفيوژها، آب سنگين و استفاده از صنعت هسته اي در صنايع از آستانه ها عبور کرده ايم.
وي افزود: زماني 17 سال طول کشيد که يک زنجيره سانتريفيوژ را ايجاد کنيم اما اکنون خودمان با استفاده از علوم مختلف، سانتريفيوژها را طراحي مي کنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: بزرگترين دستاورد صنعتي کشور اين است که علم هسته اي را به گونه اي در دست داريم که خودمان بخش هاي گوناگون آن را طراحي مي کنيم.
صالحي افزود: در چارچوب برجام معادن کشور شبانه روز فعالند و کارخانه اردکان يزد نيز به مرحله صنعتي رسيد.
وي گفت: بر اساس برجام فقط اورانيومي که به اصفهان منتقل مي شود بايد پلمپ شده باشد.
صالحي با بيان اينکه تحقيقات و توسعه در زمينه هاي گوناگون از جمله شيرهاي خلأ و سانتريفيوژها انجام مي شود افزود: اکنون سانتريفيوژهاي آي.آر.4 و آي.آر.2 ام را توليد انبوه و روي آي.ار.6 و آي.آر.7 آزمايش مي کنيم.
وي گفت: در چارچوب برجام فقط مي توانيم يک سانتريفيوژ آي.آر.7 را آزمايش مکانيکي کنيم و 20 سانتريفيوژ آي.آر.6 را کنار يکديگر بگذاريم.
صالحي افزود: در چارچوب برجام هر سانتريفيوژ آي.آر.1 در 10 سال بايد براي غني سازي استفاده کنيم و پس از پايان 10 سال مي توانيم انواع ديگر سانتريفيوژها را به کار گيريم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: اکنون با 5 هزار و 60 سانتريفيوژ آي.آر.1 غني سازي را انجام مي دهيم و محدوديت ها در برجام اثري روي کار ما ندارد.
صالحي افزود: محدوديت ها در برجام فرصتي براي ما ايجاد کرد که سانتريفيوژهاي مدرن را آزمايش و آماده توليد انبوه کنيم.
وي گفت: آزمايش سانتريفيوژ آي.آر.8 را دو سال پيش از برجام آغاز کرديم و دو سال ديگر نيز براي تکميل آزمايش هاي اين سانتريفيوژ نياز است.
صالحي افزود: در چارچوب برجام اجازه داريم سه سانتريفيوژ آي.آر.8 بسازيم اما هنوز پنج ـ شش ماه از آزمايش هاي ماشين اول باقي مانده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: زماني که سانتريفيوژ آي.آر.1 را ساختيم 40 درصد آنها در کار متلاشي مي شد اما اکنون اين درصد به زير يک رسيده است.
وي با بيان اينکه از اورانيوم 20 درصد غني سازي شده براي رآکتور تهران و ساخت دارو استفاده مي کنيم افزود: زماني که سوخت خريداري شده از آرژانتين رو به اتمام رفت به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرديم که سوخت 20 درصد نيروگاه تهران در حال اتمام و نياز به خريد مجدد اين سوخت است اما آمريکا و روسيه شرايطي را براي کشورمان تعيين کردند که حاکميت ملي ما زير سؤال مي رفت بنابراين تصميم گرفتيم خودمان اين سوخت را توليد کنيم.
صالحي گفت: نفع تحريم براي ما اين بود که اورانيوم 20 درصدي را خودمان و در کمتر از 2 سال ساختيم.
وي افزود: در زمان ساخت مذاکره نيز مي کرديم اما مي دانستيم مذاکرات به نتيجه اي نمي رسد و در حيرت غربي ها اعلام کرديم سوخت 20 درصد را ساخته ايم.
صالحي درباره توليد راديوايزوتوپ هاي پايدار در فوردو نيز گفت: مراحل نخست و آزمايش ها با همکاري روس ها انجام شده است اما ساخت دستگاه غني سازي عناصر غير از اورانيوم با سانتريفيوژهاي غني سازي اين عنصر متفاوت و کار سختي است.
وي افزود: در نمونه آزمايشگاهي، جداسازي ها انجام شده است و با روس ها به مرحله نرم افزاري وارد شده ايم و تلاش مي کنيم در دو سال آينده ايزوتوپ هاي پايدار را توليد و حتي صادر کنيم.
صالحي درباره روند ساخت رآکتور اراک نيز گفت: کارگروه فني متشکل از متخصصان ايراني، چيني و آمريکايي براي بازطراحي جديد اين رآکتور بر اساس پيشرفته ترين فناوري هاي روز دنيا ايجاد شد البته طراحي اين رآکتور با ايران است و 900 نيروي متخصص ما براي بازطراحي آن کار مي کنند.
وي افزود: در مراحل مفهومي و پايه کار اين رآکتور تمام شده و کارگروه، آن را تأييد کرده است اما در مرحله تفصيلي در نيمه راه هستيم و با فشارهاي رئيس جمهور آمريکا کار کند شده است.
صالحي گفت: به آنان اعلام مي کنيم اگر ادامه ندهند خودمان کار را پيش مي بريم و انتخاب هاي گوناگوني در اين زمينه داريم و خود را براي بدترين شرايط آماده کرده ايم.
وي افزود: در مذاکرات برجام طرف مقابل فکر مي کرد ما را در ساخت سانتريفيوژها در بن بست قرار مي دهد اما اين طور نيست.
صالحي گفت: پيش از برجام 19 هزار سانتريفيوژ آي.آر.1 نصب کرده بوديم که 9 هزار سانتريفيوژ غني سازي مي کرد و 10 هزار ماشين کار نمي کرد.
وي افزود: هزار سانتريفيوژ آي.آر.2 ام نيز نصب کرده بوديم که آنها نيز کار نمي کرد.
صالحي گفت: در چارچوب برجام تعداد سانتريفيوژي که قرار بود جمع آوري شود به صورت بسيار دقيق جمع کرديم.
وي افزود: طرف مقابل فکر مي کرد سانتريفيوژهاي آي.آر.1 ما که با آنها غني سازي مي کنيم به 10 سال نمي رسند زيرا 40 درصد آنها متلاشي مي شد اما اکنون که اين درصد به زير 1 رسيده است 14 هزار سانتريفيوژ آي.آر.1 در انبار داريم و ديگر نيازي به ساخت اين ماشين وجود ندارد.
صالحي گفت: تاکنون پس از برجام 13 گزارش مثبت آژانس بين المللي انرژي اتمي از فعاليت هاي هسته اي کشورمان منتشر کرده که بار سنگيني بر سازمان انرژي اتمي است و ما به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرديم.
وي افزود: از زماني که ترامپ اعلام کرد با برجام مخالف است دولت آمريکا در شرايط سختي قرار دارد و مي خواهد جمهوري اسلامي ايران را با فشارهايي که از طرف رژيم صهيونيستي وارد مي شود وادار به خروج از برجام کند.
صالحي گفت: همکاري هسته اي با اروپا خوب است و فعلاً با اروپايي ها همکاري هسته اي مان پيش مي رود.
وي افزود: مرکز نظام ايمني هسته اي، تجهيزات جديدي به ما مي دهد و کلاس هاي آموزشي خوبي در اين زمينه داريم.
صالحي با بيان اينکه آمريکا بزرگترين تأمين کننده بودجه آژانس بين المللي انرژي اتمي است گفت: در بحث راستي آزمايي فعاليت هاي هسته اي کشورمان نيز سهم آمريکا در تأمين بودجه اين کار بالاست.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: ماده اوليه اورانيوم ماده راهبردي است و نمي توان آن را به آساني در بازار بين المللي تهيه کرد.
صالحي گفت: اگر کشوري مي خواهد صنعت هسته اي داشته باشد بايد از ذخاير کافي اورانيوم يا کيک زرد خود اطمينان داشته باشد.
وي افزود: نيروگاه بوشهر«1» سالانه 250 تا 270 تن اورانيوم مصرف مي کند و حدود هزار تن مجموع کيک زرد کشور فقط براي مصرف 3 سال اين نيروگاه است.
صالحي گفت: از معدن گچين بندر عباس سالانه حدود 10 تن اورانيوم استخراج مي کرديم و پس از حدود 100 تن استحصال اورانيوم، آن معدن بسته شد.
وي افزود: کارخانه بندر عباس نيز در حد آزمايشگاهي بود و از فناوري هاي قديمي استفاده مي کرديم.
صالحي گفت: کارخانه اردکان نخستين کارخانه پس از پايلوت بندر عباس است که با فناوري هاي مدرن راه اندازي و بخش قابل توجهي از تجهيزات آن در کشورمان ساخته شده است.
وي افزود: اين کارخانه در سال، 84 هزار تن سنگ اورانيوم را به کيک زرد تبديل مي کند.
صالحي گفت: در دو سه سال اخير اين کارخانه بهسازي شده است و در يک سال و نيم اخير به صورت آزمايشي حدود 40 تن کيک زرد توليد کرد.
وي افزود: ميزان توليد اين کارخانه از اين پس به بودجه اي بستگي دارد که به آن اختصاص مي يابد.
صالحي با بيان اينکه حدود 20 درصد کشور پيش از انقلاب اسلامي اکتشاف هوايي براي معادن اورانيوم شده بود گفت: پس از انقلاب و از سال 88 به بعد با توصيه مقام معظم رهبري دوباره اکتشاف هوايي راه اندازي کرديم و تاکنون 80 درصد وسعت خاک ايران اکتشاف هوايي شده است.
وي افزود: اکنون خلبانان و مفسران نقشه ها ايراني هستند و 220 هزار کيلومتر مربع را پي جويي زميني و 300 هزار متر حفاري کرده ايم.
صالحي گفت: در اکتشاف و استخراج اورانيوم، 95 درصد متکي به خودمان هستيم و فقط برخي تجهيزات مانند بالگرد را خريداري مي کنيم که آن را نيز در آينده مي سازيم.
وي افزود: بر اساس اکتشاف هايي که انجام داده ايم کشور فقيري در زمينه ذخاير اورانيوم نيستيم و با شتاب لازم و همه امکانات اورانيوم مورد نياز کشور را استخراج مي کنيم.
صالحي گفت: صنعت هسته اي کشورمان در بين کشورهاي در حال توسعه استثناست و در همه حوزه هاي اين صنعت از جمله آب سنگين، غني سازي، اکتشاف و استخراج، توليد راديو دارو و استفاده در صنايع پيشرفته ايم.
وي افزود: سانتريفيوژهاي پيشرفته صنعت نفت کشورمان را خودمان توليد مي کنيم.
صالحي گفت: طراحي سوخت جديد 20 درصد را آغاز کرده و در تأمين سوخت نيروگاه بوشهر گام هاي بسياري برداشته ايم اما توليد سوخت داراي فرآيند بسيار پيچيده و زمان بر است.
وي افزود: مشابه سوخت نيروگاه بوشهر را ساخته ايم اما سال ها بايد آزمايش شود تا با اطمينان آن را درون رآکتور قرار دهيم.

نظر شما