شناسهٔ خبر: 30824209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

راي سناي آمريکا به لايحه بازگشايي دولت/ توافق ترامپ و کنگره/ لجبازي ترامپ براي آمريکا چقدر آب خورد؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مجلس نمايندگان آمريکا به اتفاق آرا بودجه اي را براي بازگشايي نهادهاي فدرال تصويب و آن را براي امضا و تبديل شدن به قانون براي دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور ارسال کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از رويترز، سناي آمريکا بدون هرگونه تخصيص بودجه به طرح دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور براي احداث ديوار مرزي، به اتفاق آرا لايحه پايان دادن به تعطيلي دولت را تصويب کرد. راي گيري مجلس نمايندگان درباره همين لايحه به احتمال زياد روز جمعه برگزار خواهد شد.
سناي آمريکا با تصويب لايحه بازگشايي دولت و ارسال آن به مجلس نمايندگان براي بررسي و تصويب، نخستين گام را براي پايان دادن به 35 روز تعطيلي بخش هايي از دولت برداشت.
اين اقدام سنا پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ عصر جمعه در يک عقب نشيني آشکار، پذيرفت براي مدت سه هفته تعطيلي دولت را لغو کند و در اين مدت، کنگره به بررسي لايحه او بپردازد.
اين اقدام ترامپ، يک پيروزي بزرگ براي دمکرات ها هم محسوب مي شود در حالي که ترامپ همچنان براي اختصاص 5.7 ميليارد دلار به کنگره نياز دارد و بر آن اصرار مي کند.
رئيس جمهوري آمريکا همچنين اعلام کرد که کميته اي را تعيين مي کند تا در سه هفته آينده براي تدوين يک بسته امنيت مرزي با هر دو حزب همکاري کند و در عين حال تهديد کرد اگر تا 15 فوريه اين کار انجام نشود، او وضعيت فوق العاده ملي اعلام مي کند.
پيش بيني مي شود، مجلس نمايندگان نيز بلافاصله اين لايحه را تصويب و براي امضا به کاخ سفيد ارسال کند.
با تصويب اين لايحه، 800 هزار نفر کارمند دولت به کار باز خواهند گشت و حقوق معوقه را نيز دريافت مي کنند.

ترامپ و کنگره براي بازگشايي دولت به توافق رسيدند
کاخ سفيد اعلام کرد مقامات کنگره آمريکا و رئيس جمهور اين کشور به توافقي دست يافتند که به موجب آن بخش هايي از دولت فدرال که براي بيش از يک ماه تعطيل مانده اند، بازگشايي مي شوند.
به گزارش واشنگتن پست، سران کنگره آمريکا و دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور به توافقي غير نهايي در جهت بازگشايي موقت دولت اين کشور بدون تامين مالي هزينه ساخت ديوار مرزي دست يافتند.
رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که با رهبران کنگره بر سر توافقي مشروط با هم کنار آمده اند که به موجب آن دولت بالاخره از تعطيلي بيرون خواهد آمد.
ترامپ تأکيد کرد در صورتي که کنگره تا سه هفته ديگر با بودجه 5 ميليارد دلاري براي ساخت ديوار حائل موافقت نکند تعطيلي دولت فدرال از سر گرفته خواهد شد.
پيش از اين واشنگتن پست اعلام کرده بود با موافقت ترامپ، اين توافق به دولت فدرال اجازه خواهد داد تا تنها براي سه هفته کار خود را ادامه دهد، در حالي که بحث هاي مربوط به بودجه 5.7 ميليارد دلاري موردنظر رئيس جمهور براي ديوار مرزي، همچنان حل نشده باقي مانده و به زمان ديگري موکول خواهد شد.
رهبران کنگره روز جمعه تلاش زيادي کردند تا ترامپ را به موافقت با توافق کوتاه مدت براي بازگشايي دولت مجاب کنند، چرا که تعطيلي طولاني دولت و تاخير زياد پروازها در فرودگاه هاي سراسر آمريکا، باعث ايجاد شرايط نزديک به اضطراري شده است.

عقب نشيني ترامپ از احداث ديوار
رئيس جمهور آمريکا با اعلام غير نهايي بودن پايان تعطيلي دولت گفت: ممکن است مجبور به آزاد کردن مهاجران بازداشت شده شويم.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا گفت: اين کشور به يک ديوار بتني دو هزار مايلي (سه هزار کيلومتري) از اين ساحل (اقيانوس آرام) تا آن يکي ساحل (اقيانوس اطلس) نياز ندارد.
رئيس جمهور آمريکا از توافق براي پايان دادن به تعطيلي دولت آمريکا خبر داد. دونالد ترامپ افزود: من بسيار افتخار مي کنم که امروز اعلام کنم ما به توافقي براي پايان دادن به اين تعطيلي و بازگشايي دولت فدرال رسيديم. همانطور که همه مي دانند من گزينه بسيار قوي دارم اما نمي خواستم الان استفاده کنم و اميدوارم که استفاده آن لازم نباشد. ترامپ رئيس جمهور آمريکا گفت: به توافقي غير نهايي با کنگره در جهت بازگشايي دولت دست يافته است.
رئيس جمهور آمريکا خاطرنشان کرد: بدون اختصاص منابع جديد، ممکن است مجبور به آزاد کردن مهاجران بازداشت شده شويم.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا گفت در صورت عدم دستيابي به توافق نهايي با کنگره، در اين کشور وضعيت فوق العاده اعلام خواهد کرد.

بحران شديد در کاخ سفيد
اريک اسوالول عضو کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريکا گفت اقدامات ترامپ نشان دهنده بحران شديد در کاخ سفيد است.
اريک اسوالول عضو دموکرات کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريکا در مصاحبه با شبکه تلويزيوني سي ان ان گفت:اقدامات ترامپ نشان دهنده بحران شديد در کاخ سفيد است.
اسوالول در پاسخ به اين سوال مجري شبکه که پرسيد:آيا از اينکه ترامپ بدون اينکه حتي يک پني از بودجه درخواستي خود را براي ساخت ديوار دريافت نکرد دولت را بازگشايي کرد متعجب نشديد؟گفت:نه من متعجب نشدم و از اين موضوع بسيار خوشحالم.رييس جمهور خودش بايد درباره اقداماتش قضاوت کند.من هم اکنون بر روي هشتصد هزار نفري گذاشته ام که بايد بر سرکار برگردند و غذا را بر سر ميز خود بياورند تمرکز کرده ام.آنها مي خواهند که هزينه هاي خود و از جمله اجاره بهاي خانه خود را بپردازند.اين موضوع و بازگشايي دولت موضوع خوبي براي آنها است.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال مجري شبکه که پرسيد:رييس جمهور اعلام کرده است که به توافقي منصفانه درباره امنيت مرزي رسيده است.او اعلام کرده است که در سه هفته پيش رو او يا بار ديگر دولت را تعطيل خواهد کرد و يا اينکه اعلام وضعيت اضطراري خواهد کرد.ارزيابي شما چيست و برنامه شما چيست.آيا مي خواهيد که هزينه لازم را براي ساخت ديوار تامين کنيد؛گفت:رييس جمهور بايد از امنيت هوشمند استفاده کند.او بايد نيروهاي امنيت مرزي را افزايش دهد.او بايد از فن آوري هاي جديد در بنادر کشور استفاده کند.هم اکنون نود و نه درصد مواد مخدر از طريق بنادر وارد کشور مي شود.به نظرم ادامه تمرکز بر روي موضوع ديوار ادامه تصميمات اشتباه سي روز اخير وي است.اين موضوعي غيرضروري است.اگر او تصميم بگيرد که پس از سه هفته دوباره دولت را تعطيل کند نشان خواهد داد که وي درس هاي اشتباهي از سي روز اخير گرفته است.بازگشت کارکنان بر سر کار و گرفتن حقوق براي آنها موضوع خوبي است.اينکه بهترين تصميم رييس جمهور در کاخ سفيد تمديد بازگشايي دولت براي سه هفته است نشان مي دهد که در کاخ سفيد بحران شديدي حاکم است.ما هر روز شاهد روند مداوم بحران ها هستيم ما به اطمينان به آينده و دولت خود نياز داريم.
وي درباره بازداشت راجر استون مشاور پيشين ترامپ و اتهامات وارده به وي گفت:به نظر من ارتباط قابل توجهي بين تيم مبارزات انتخاباتي ترامپ و روسيه مشاهده مي شود.آنها به روسيه در هک کردن ايميل هاي دموکرات ها و برنده شدن ترامپ در انتخابات رياست جمهوري در برابر رقيبش کمک زيادي کرده اند.
او افزود:به نظرم ترامپ دستور اين اقدامات را در آن زمان صادر کرده است.ما از مايکل کوهن وکيل پيشين ترامپ و بر اساس بسياري از شواهد مي دانيم که ترامپ در آن زمان به افرادي که قصد داده اند که ضد وي صحبت کنند پول پرداخت کرده است تا آنها را ساکت کند.ما تلاش مي کنيم که به پاسخ نهايي برسيم.مطمئنم که تيم تحقيقاتي مولر به خوبي پاسخ را مي داند.

لجبازي ترامپ براي آمريکا چقدر آب خورد؟
يک موسسه تحليل مسائل مالي در آمريکا گفت که تعطيلي بخش هايي از دولت فدرال اين کشور دست کم 6 ميليارد دلار هزينه روي دست آمريکايي ها گذاشته در حالي که زور آزمايي ترامپ فقط براي دريافت بودجه 5/7 ميليارد دلار براي ساخت ديوار مرزي مکزيک بوده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، موسسه مالي «اس اند پي گلوبال ريتينگز» هزينه تعطيلي بخش هايي از دولت فدرال آمريکا را که در نهايت امروز در سي و پنجمين روز خود متوقف شد، دست کم 6 ميليارد دلار اعلام کرد.
اين موسسه که در حوزه تامين اطلاعات و تحليل هاي مالي فعاليت مي کند، تاکيد کرد که حمايت ضعيف در کنگره آمريکا از توافق بدست آمده براي پايان دادن به اين تعطيلي بر ضريب اطمينان کسب و کار و وضعيت رواني بازار مالي تاثيرگذار خواهد بود.
هزينه 6 ميليارد دلاري زورآزمايي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا برسر بودجه ساخت ديوار مرزي در حالي است که بودجه مورد درخواست وي 5.7 ميليارد دلار بوده است.
در همين حال پايگاه اينترنتي نيوزويک نوشت: سناتورهاي دموکرات درباره عواقب تعطيلي دولت و تاثير آن در زندگي ميليون ها خانواده کم در آمد، هشدار دادند.
ماريا کانتول سناتور دموکرات ايالت واشنگتن در صفحه توييتر اعلام کرد به علت تعطيلي دولت ترامپ حدود 2.2 ميليون خانوار آمريکايي کم در آمد با خطر از دست دادن خانه هاي خود مواجه هستند، از اين رو بايد به تعطيلي دولت پايان داد.
برنامه فدرال تامين مالي بخش مسکن در زمينه هزينه هاي اين بخش به بيش از 2.2 ميليون خانواده کم در آمد براي مسکن در بازار خصوصي کمک مي کند، وزارت مسکن و شهر سازي آمريکا(HUD)، که اين برنامه را اجرايي مي کند، در طول تعطيلي دولت بسته شد، و هزينه اجاره اين مسکن ها تنها تا ماه مارس مي تواند تامين مي شود.
در 18 ژانويه،( 28 دي ماه) ماريا کانتول يکي از 170 نماينده کنگره بود که نامه در خواستي از دونالد ترامپ را مبني بر بازگشايي وزارت مسکن و شهرسازي براي حفاظت از برنامه هاي کمک به پرداخت اجاره ، امضا کرد.
در اين نامه آمده بود: تعطيلي بخشي از دولت منجر به تضعيف برنامه عمليات هاي کوتاه مدت و بلند مدت مي شود که هزينه هاي چهار ميليون آمريکايي را تامين مي کند که اکثر آنها از سالمندان و افراد کم توان با درآمد ثابت هستند از اين رو ما به خاطر خانواده هايي که در حال از دست دادن خانه هاي خود هستند از شما خواستار پايان دادن به تعطيلي دولت و محافظت از مردم آمريکا هستيم.
در بيانيه کانتول آمده است از زمان آغاز تعطيليِ بخش هايي از دولت در تاريخ 22 دسامبر (1 دي ماه) ، وزارت مسکن و شهرسازي به تلاش براي تامين بودجه به منظور تمديد قراردادهاي دولت فدرال براي بيش از ششصدو پنجاه طرح کمک مالي پرداخت اجاره بهاي ده ها هزار نفر از مستاجران کم در آمد در کل کشور، مجبور شده است.
در اين نامه اعضاي کنگره هشدار مي دهند که قرار دادهاي جانبي نيز در اواخر ماه هاي ژانويه و فوريه به پايان مي رسند و اگر اين تعطيلي ادامه يابد وزارت مسکن براي تمديد قرار دادها هيچ بودجه اي ندارد.
اعضاي کنگره هشدار مي دهند پايان دادن به تخصيص بودجه فدرال، منجر به مهار رشد اقتصادي مي شود ، زيرا بيشتر آمريکايي ها به دليل تاخير در پروسه وام ها، نمي توانند مسکن خريداري کنند.


نظر شما