شناسهٔ خبر: 30774097 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

محیط زیست: سازمان جنگل‌ها از مالچ‌پاشی زیستگاه‌های حیات‌وحش خودداری کند

صاحب‌خبر -
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع خواست تا در اجرای طرح‌های مقابله با گردوغبار، از مالچ‌پاشی نفتی در زیستگاه‌های حیات وحش خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، حمید ظهرابی گفت: اخیراً ‌گزارش‌های زیادی درباره نحوه مالچ پاشی در استان خوزستان به دست ما رسیده که حکایت از بی دقتی در این عملیات، خصوصا در انتخاب محل‌های تثبیت چشمه‌های گردوغبار علیرغم تمامی حساسیت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور دارد.

وی افزود: بر اساس این گزارش‌ها، برخی شن‌زارها که زیستگاه‌های گونه‌های جانوری است که فاصله زیادی با سکونتگاه‌های انسانی و زمین‌های کشاورزی دارند مالچ‌پاشی شده‌اند و از طرفی برخی مناطق دیگر که به طور طبیعی شن‌زار هستند و دارای پوشش‌گیاهی مناسبی بوده اند و محل تولید گردوغبار محسوب نمی‌شوند هم تحت عملیات مالچ‌پاشی قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد نیازی به اجرای عملیات تثبیت ندارند. لذا ضرورت دارد سازمان جنگل‌ها و مراتع موضوع را بررسی و اصلاح کند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: گونه‌های حیات‌وحش معمولاً در محل‌هایی مشاهده می‌شوند که پوشش گیاهی موجود است، وقتی تصاویری از حیات‌وحش گرفتار شده در مالچ نفتی وجود دارد، به این معناست که دقت لازم در اجرای عملیات صورت نگرفته و این بی‌دقتی، باعث آسیب به برخی زیستگاه‌هایی خواهد شد که به طور طبیعی شن‌زار هستند و سهمی در تولید گردوغبار ندارند و حیات برخی گونه‌ها به همین زیستگاه‌ها وابسته است.

نظر شما