شناسهٔ خبر: 30753779 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رييس پژوهشکده پولي و بانکي:

فين تک ها به رابطه مسالمت آميزي با بانک ها نرسيده اند

صاحب‌خبر -
فين تک ها به رابطه مسالمت آميزي با بانک ها نرسيده اند
خبرگزاري آريا- رييس پژوهشکده پولي و بانکي با بيان اين که مقاومت هايي در خصوص افزايش نرخ کارمزد بانکي در کشور وجود دارد گفت: "فين تک" ها به يک رابطه مسالمت آميز با بانک ها نرسيده اند.
 علي ديواندري طي نشست خبري هشتمين همايش سالانه بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت در تشريح جزييات برگزاري اين رويداد اظهار داشت: با توجه به طيف شرکت کنندگاني که در اين همايش سالانه حضور دارند، اين همايش ازرونق و جايگاه خاصي برخوردار است ضمن اين که امسال هم تلاش کرده ايم همانند دوره هاي گذشته به لحاظ علمي و تنوع در ارائه مطالب ، مخاطبين بهره بيشتري ببرند.
وي با بيان اين که هشتمين همايش سالانه بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت با عنوان انقلاب بلاک چين برگزار خواهد شد در خصوص اصلي ترين محورهاي اين همايش گفت: "فناوري زنجيره بلوک و دفاتر توزيع شده " ، "رمرز ارزها" ، "سامانه هاي پرداخت جايگزين"،فناوري هاي مالي ، پرداخت و بانکدار باز" ، " تقلب ، پولشويي ، کلاهبرداري و روش هاي مقابله با آن " و همچنين "تحول ديجيتا" از جمله مواردي هستند که در جريان برگزاري اين همايش دو روزه در قالب ارائه مقاله ، سخنراني اساتيد برجسته داخلي و خارجي ، برگزاري کارگاه و ميزگرد به آن ها پرداخته مي شود.
رييس پژوهشکده پولي و بانکي در ادامه توضيح داد: "رمز ارزها" و" بلاک چين" فناوري است که در دنيا مورد توجه قرار گرفته و بسياري از کشور ها در حال بررسي جايگاه ، تهديد و فرصت هاي اين فناوري هستند.
ديواندري با بيان اين که "بلاک چين" حوزه هاي پول و تجارت را متحول خواهد کرد گفت: ماهيت اين فناوري عدم تمرکز و توزيع قدرت است.
وي با اشاره به اين که بررسي اين فناورري از ابعاد گوناگون قابل بررسي و داراي جذابيت است اظهار داشت : به طور مثال ، "بلاک چين" تهديدي براي پول هاي سنتي است و در اين ميان اين موضوع مطرح است که نحوه نظارت بانک هاي مرکزي بر روي اين پول ها چگونه است و مقررات مربوط به آن به چه نحو بايد تعيين شود.
ديواندري در ادامه با بيان اين که مقالات ارسال شده در اين دوره نسبت به سال هاي گذشته به لحاظ کيفي در سطح مطلوب تري قرار دارد گفت: در جريان برگزاري همايش براي اولين بار مقاله برتر معرفي خواهد شد.
وي همچنين با تاکيد بر اين که معتقدم با بي توجهي به " فين تک ها" متضضر خواهيم شد گفت: با اختصاص غرفه هايي به فين تک ها اين فرصت را فراهم کرده ايم تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.
ديواندري اضافه کرد: معرفي خدمات برتر بانک ها و شرکت هاي ارائه خدمات الکترونيک ، انتخاب کتاب برتر با موضوع همايش ، برگزاري مسابقه تصوير ، کاريکاتور و عکس با موضوع بانکداري الکترونيک و مشکلات اين حوزه و همچنين معرفي و قدرداني ازفرد يا افراد خدوم و زحمت کشي که در حوزه بانکي تاثير گذار بوده اند از ديگر برنامه همايش پيش رو است.
ديواندري در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به پرسشي در خصوص اين که متولي تببين و اجراي بلاک چين و رمز ارزها در کشور با چه نهادي است و اين که با باز شدن پاي اين فناوري در بازار پولي جايگاه بانک مرکزي تضعيف خواهد شد ؟ گفت: مبادلات پولي در ابتدا فرد به فرد بوده و سپس بانک‌ها و مقررات‌گذاري ايجاد شده و اکنون مقررات بر تراکنش‌هاي بانکي آزاردهنده شده و افراد از پول خود نمي‌توانند به راحتي استفاده کنند و دولت ها و حکومت‌ها سعي کرده اند مشکلات ديگر را از طريق محدوديت  در تراکنش‌هاي مالي حل کنند.
وي با بيان اينکه نمي توانيم پولي را در نظر بگيريم که مقرراتي بر روي آن نباشد، افزود: مفهوم بلاک چين اين نيست که ما بانک و مقررات نداشته باشيم، بلاک چين شفافيت، امنيت و عدم تمرکز و کارکردهاي کلان را خواهد داشت و نهادهاي نوظهوري به وجود مي آيد که بايد ديد به چه سمتي قرار است حرکت کنيم و اين موضوع تنها چالش ما نيست بلکه چالش همه دنياست و بانک هاي مرکزي در حال مطالعه بر اين پديده هستند.
رييس پژوهشکده پولي بانکي در پاسخ به سوال ديگري درباره نارضايتي شرکت هاي ارائه دهنده خدمات الکترونيک بانکي و به طور کلي ناعادلانه بودن نرخ کارمزدها در سيستم بانکي اظهار داشت: موضوع کارمزد از موضوعاتي است که درست است حل نشده اما بالاخره بايد فکري براي آن کرد و نبايد از دستورکار خارج شود، اگر در حوزه کارمزد تصميم مناسبي نگيريم سرمايه گذاري در آي تي با مشکل مواجه مي شود.
وي افزود: بانک مرکزي از پژوهشکده خواسته در اين حوزه مطالعه کند پروژه اي در پژوهشکده شکل گرفته و در حال انجام است که نتايج آن به بانک مرکزي ارائه مي‌شود. البته برخي نهادها در کشور موافق افزايش قيمت ها نيستند ومقاومت‌هايي در اين باره وجود دارد .
رييس پژوهشکده پولي و بانکي ادامه داد: سيستم بانکداري ما کارمزد محور نيست و از سود تسهيلات درآمد کسب مي کند اما در دنيا متفاوت است و نرخ هاي تسهيلاتي با يک درصد تا يک و نيم درصد بالاتر لحاظ مي‌شود اما در ايران نرخ تسهيلات بايد بالا باشد چون کارمزد مبنا نيست.
ديواندري درباره جايگاه ايران در بانکداري الکترونيک يادآور شد: در حوزه خدمات متداول بانکداري الکترونيک پيشرفت بسيار خوبي داشته‌ايم و در خدماتي چون خدمات کارتي، سامانه‌هاي متمرکز و نقل و انتقالات پولي جزو بهترين‌ها هستيم، اما با اين حال در موضوعاتي مانند بيگ ديتا و بلاکچين و روندهاي نوظهور مقداري عقب هستيم و بانک ها و فينتک ها همزيستي مسالمت آميز ندارند يکي از غفلت هايي که داشتيم نسبت به فينتک ها بوده و بانک ها و نظام بانکي بايد استقبال بيشتري کنند تا توسعه خدمات اتفاق بيفتد.
رييس پژوهشکده پولي و بانکي ادامه داد: خدمات کارت سال‌هاست که تغييري نداشته و احتياج به تغيير دارد و به جر چند بانک در ساير بانک‌ها همان خدمات قبلي انجام مي‌شود و اگر اين چند بانک را بررسي کنيم مي‌بينيم که اين کارها توسط فين‌تک‌ها انجام مي‌شود.
بنابر اين گزارش هشمين همايش سالانه بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت به مدت دو روز طي روزهاي نهم و دهم ماه جاري در مرکزهمايش هاي برج ميلاد برگزار خواهد شد.




 

نظر شما