شناسهٔ خبر: 30753513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

انهدام۳۸ موشک رژیم صهیونیستی توسط پدافند ارتش سوریه

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: سامانه‌ دفاع هوایی سوریه، دیروز برای دومین بار طی کمتر از ۲۴ساعت، حملات جنگنده‌های اسرائیلی به جنوب پایتخت را دفع و ده‌ها موشک مهاجم را منهدم کرد.

رژیم صهیونیستی، بار دیگر طی کمتر از ۲۴ ساعت حریم هوایی دمشق پایتخت سوریه را هدف حملات موشکی جنگنده‌های خود قرار داد. یک منبع نظامی سوریه در این‌باره تصریح کرد: بامداد دوشنبه دشمن متجاوز اسرائیل حملات گسترده ای با موشک‌های هدایت‌شونده به دمشق انجام داد اما سامانه‌های دفاع هوایی‎ما به سرعت واکنش نشان دادند و موشک‌های متجاوز را رهگیری و بسیاری از آنها را قبل از رسیدن به هدف منهدم کردند. وی افزود: حملات اسرائیل از آسمان لبنان و دریاچه «طبریا» در شمال فلسطین اشغالی صورت گرفت.

همزمان یک منبع نظامی دیگر سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه تصریح کرد، پدافند هوایی سوریه موفق شد ۳۸ فروند موشک شلیک‌شده از سوی دشمن صهیونیستی به سوی اهدافی در خاک سوریه را پیش از رسیدن به هدف سرنگون کند.طبق گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی در این تجاوز آشکار تعدادی از مراکز نظامی در محدوده فرودگاه دمشق، منطقه «الکسوه» در حومه جنوب شهر و مراکزی در استان‌های «القنیطره» و «السویداء» در جنوب سوریه را هدف قرار داد اما موفقیتی به دست نیاورد. در این حال وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد پدافند موشکی سوریه بیشتر از ۳۰موشک شلیک شده رژیم صهیونیستی را دفع کرد. وزارت دفاع روسیه در واکنش به تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به سوریه اعلام کرد در این حمله هوایی چهار نیروی ارتش سوریه کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه در این حمله زیرساخت فرودگاه بین المللی دمشق آسیب جزئی دید، تاکید کرد: دفاع هوایی سوریه بیشتر از ۳۰ موشک شلیک شده از سوی اسرائیل را سرنگون کرد. از سویی به دنبال اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حملات موشکی از زمین و هوا به خاک سوریه، رسانه های سوری از اقدام تلافی جویانه دمشق در شلیک چندین فروند موشک به منطقه جبل الشیخ در جولان اشغالی خبر دادند. همزمان سامانه دفاعی پاتریوت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی فعال شد و در صدد برآمد موشک های شلیک شده به شمال فلسطین اشغالی را رهگیری کند.

در همین حال، هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی در آسمان جولان اشغالی و روستاهای بخش شرقی جنوب لبنان به پرواز درآمدند و ارتش اسرائیل نورافکن های دیدبانی منطقه جبل الشیخ را خاموش کرد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در اطلاعیه ای اعلام کرد که به خاطر حوادث جاری در مرزهای شمالی، تصمیم به بستن منطقه جبل الشیخ به روی بازدید کنندگان گرفته است.

بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی

ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به تجاوز هوایی به سوریه، مدعی شد که این حمله در واکنش به سومین تلاش ایران برای حمله به جولان اشغالی بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان صریح و کم‌سابقه به تهاجم هوایی علیه اهدافی در سوریه، با بیان اینکه این حمله در واکنش به ورود موشک سرگردان به حریم هوایی جولان اشغالی در روز یکشنبه بود، ادعا کرد که موشک مذکور ایرانی بوده است.

در این بیانیه آمده است: ما حمله به نیروهای ایرانی در خاک سوریه را آغاز کرده ایم، ما به نیروهای مسلح سوری درباره هرگونه تلاش برای صدمه رساندن به نیروهای اسرائیلی یا قلمرو آن هشدار می‌دهیم. در بیانیه ارتش اسرائیل ادعا شده است که موشک ایرانی از منطقه‌ای شلیک شده که روس‌ها وعده داده بودند هیچ نیروی تحت حمایت تهران در آن منطقه حضور نخواهد داشت. «رونِن مانلیس» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در این بیانیه با ادعای اینکه این سومین بار طی یک سال اخیر بود که ایران تلاش کرد به اسرائیل حمله کند، مدعی شد: ایران در حال سوءاستفاده از سوریه است و سوریه بهای سنگینی برای تسهیل اقدامات ایران پرداخت می‌کند. مانلیس در تشریح این حمله گفت، جنگنده‌های اسرائیلی از سه محور به اهداف نظامی متعلق به نیروهای تحت حمایت ایران از جمله انبارهای ذخیره سلاح و یک اردوگاه آموزشی در فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله کردند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در عین حال اعلام کرد که در هنگام حمله به سوریه از یک خط ارتباطی با نظامیان روسیه استفاده کرده‌اند. وی گفت که در جریان حمله به سوریه با نظامیان روسیه در ارتباط بوده‌اند. همزمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم مدعی شد که حملات تل آویو به سوریه پایگاه های نظامی ایران را هدف قرار داد.

بنیامین نتانیاهو افزود: ما هر کسی را که تلاش کند به ما آسیب برساند هدف قرار می دهیم؛ کسی که تلاش می کند اسرائیل را محو کند باید مسئولیت کامل آن را بپذیرد. نتانیاهو گفت: ما یک سیاست ثابت داریم و آن حمله به پایگاه‌های ایران در سوریه و ضربه زدن به هر ‌کسی است که تلاش می‌کند به ما ضربه بزند.

واکنش ها

وزارت خارجه چین در واکنش به تجاوز اسرائیل به خاک سوریه اعلام کرد که از استقلال و حاکمیت ارضی سوریه حمایت می‌کند. در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف‌ها خواست از انجام اقداماتی که ممکن است منجر به تشدید تنش‌ها شود، اجتناب کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: از گزارش‌های مربوطه درباره وضعیت سوریه مطلع هستیم و موضع چین درخصوص این کشور ثابت است و باید استقلال و حاکمیت ارضی سوریه حفظ و محترم شمرده شود و همه طرف‌ها باید نقش سازنده‌ای در حفظ ثبات و صلح منطقه ایفا کنند.

از سویی جنبش حماس ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به سوریه، خواستار وحدت امت عربی و اسلامی برای پایان دادن به اختلافات و بحران‌ها با هدف مقابله با تل‌آویو شد. جنبش حماس فلسطین، تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کرد. حماس افزود، این حملات نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی دشمن اصلی امت اسلام و خطر بزرگ علیه وحدت آن است. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس اعلام کرد این خطر می‌طلبد که تلاش‌های فوری برای پایان دادن به تمام بحران‌ها و اختلافات عربی و اسلامی و تقویت وحدت با هدف شکست توطئه‌های صهیونیستی و خطرات کنونی علیه منطقه اتخاذ شود.

«جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین» نیز ضمن محکوم کردن این حمله، افزود: این حملات با هدف ایجاد پوشش برای جنایات رژیم صهیونیستی، نجات نتانیاهو از دادگاه‌ به اتهام فساد و نیز بازداشتن سوریه از مقابله با تروریسم انجام می‌شود. در ادامه بیانیه این جنبش آمده است، رژیم صهیونیستی می‌خواهد سوریه را از حاکمیت کامل بر خاکش بازدارد و در منطقه تنش به پا کند. جبهه دموکراتیک از جامعه بین‌المللی خواست در مقابل عربده‌کشی‌های رژیم صهیونیستی بایستد و تحریم‌های لازم را علیه این رژیم وضع کند.

حمله روسیه به تروریست ها

جنگنده های روسیه پایگاه های گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه  النصره) و شبه نظامیان همپیمان آن را در منطقه الغاب در شمال غرب سوریه بمباران کردند. این حمله در پاسخ به نقض توافق روسیه و ترکیه درباره ایجاد منطقه حائل خالی از سلاح در استان ادلب از سوی گروه تروریستی تحریر الشام صورت گرفت که منجر به کشته یا زخمی شدن تعداد زیادی از تروریست ها و از بین رفتن مقادیر زیادی از سلاح ها و مهمات آنان شد.

گفتنی است ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۷) در شهر سوچی درباره ادلب به توافقی دست یافتند که بر اساس آن مقرر شد تا ۱۵ اکتبر(۲۳ مهرماه ۱۳۹۷) منطقه عاری از سلاح تا عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری در خطوط تماس نیروهای دولت سوریه و عناصر مخالف در ادلب ایجاد شود و مقامات نظامی ترک و روس بر این روند نظارت داشته باشند.

در چنین شرایطی وزیر دفاع ترکیه گفت: برای انجام عملیات نظامی در منبج و شرق فرات آماده‌ایم. خلوصی آکار، با اشاره به اولین سالگرد عملیات شاخه زیتون (عفرین) گفت: ارتش ترکیه در عملیات شاخه زیتون به مانند دیگر عملیات‌ها موفقیت بزرگی به دست آورد و اکنون مسأله‌ای که با آن مواجهیم، منبج و شرق فرات است. آکار با تأکید بر اینکه ارتش ترکیه برای انجام حمله به شمال شرق سوریه آمادگی کامل دارد، افزود: در زمان مناسب، عملیات لازم در این منطقه انجام خواهد شد.

این در حالی است که رئیس جمهور ترکیه گفت آنکارا سوریه را به صاحبان اصلی آن پس می دهد. «رجب طیب اردوغان» گفت: سوریه متعلق به سوری هاست و ما به محض اینکه شرایط میسر باشد سوریه را به صاحبان اصلی آن پس می دهیم. اردوغان گفت: می خواهیم از امنیت منبج مطمئن شویم و سپس این منطقه را تحویل سوری ها می دهیم. در خبری دیگر دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در حومه جنوبی حسکه پنج تن از نیروهای سوریه دموکراتیک کشته و دو سرباز آمریکایی زخمی شدند. این انفجار نیروهای آمریکایی و کردها را در غرب منطقه الشدادی در حومه جنوبی حسکه هدف قرار داد.

تحولات سیاسی

شورای اروپا از افزودن نام ۲۰ فرد و شش نهاد به فهرست تحریم‌های اروپا علیه سوریه و روسیه خبر داد. اتحادیه اروپا ۱۱بازرگان برجسته و پنج نهاد را به فهرست تحریمی سوریه اضافه کرد.شورای اروپا فهرست تحریم‌های سوریه را طولانی‌تر کرد و افراد و نهادهایی که به آنها اشاره شده در زمینه توسعه املاک لوکس و دیگر پروژه‌های مورد حمایت دولت سوریه فعال هستند یا اینکه طبق آنچه اروپا مدعی شده، به نوعی از منافع دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بهره‌مند می‌شوند.

خبر دیگر اینکه «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین که برای شرکت در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت به سر می برد، در حاشیه این اجلاس با عقب نشینی از موضع ضد سوری خود مدعی شد: کسانی که سیاست های بحرین را دنبال می کنند، به روشنی می دانند ما هرگز موضعی مخالف دولت بشار اسد نداشتیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید شما در گذشته موضعی مخالف علیه دولت سوریه داشتید، با رد این سخن مدعی شد: من موضعی علیه دولت دمشق نداشتم، کسانی که موضع بحرین را دنبال می کنند، می دانند که ما هرگز چنین موضعی نگرفتیم اما به صراحت تمام می گویم، اصلا ارتباطی به ما ندارد که مواضعی موافق یا مخالف علیه حکومت سوریه بگیریم و به شهروندان سوری دیکته کنیم که چه کار کنند و چه کاری انجام ندهند. وی گفت: حرف ما همیشه این بوده که به راه‌حل سیاسی برای تحقق خواسته‌های ملت سوریه بر اساس توافقنامه ژنو تمایل داریم.

نظر شما