شناسهٔ خبر: 30695300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دادگاه آمريکا: مرضيه هاشمي به هيچ جرمي متهم نيست/ مجري پرس تي وي همچنان در بند

صاحب‌خبر -
دادگاه آمريکا: مرضيه هاشمي به هيچ جرمي متهم نيست/ مجري پرس تي وي همچنان در بند
خبرگزاري آريا- مرضيه هاشمي، مجري، خبرنگار و مستندساز پرس تي وي عليرغم اين که  روز گذشته دادگاهي در آمريکا بازداشت او را به عنوان يک شاهد در تحقيقاتي که ماهيت آن هنوز مشخص نشده، تاييد کرد و بر عدم اتهام او به هيچ جرمي صحه گذاشت، همچنان در بند است.
به گزارش آريا به نقل از روابط عمومي شبکه پرس تي وي، روز جمعه، بريل الين هاول، قاضي دادگاه منطقه کلمبياي آمريکا، طي حکمي انتشار بخشي از اطلاعات مربوط به پرونده دستگيري مجري شبکه پرس تي وي را مجاز اعلام کرد.  
با توجه به اسناد منتشر شده، مرضيه هاشمي از زمان بازداشت در دو نوبت به همراه وکيل خود در دادگاه و در مقابل قاضي منطقه واشنگتن حاضر شده است. در اين حکم آمده که هاشمي «به هيچ جرمي متهم نشده است» و تنها به عنوان «شاهد مطلع» در تحقيقاتي که ماهيتش هنوز معلوم نيست، بازداشت شده است.
 اين در حالي است که  هاشمي طي تماسي تلفني در چند روز پيش تاکيد کرده است که رفتار با او همانند رفتار با جانيان و مجرمان است و اطلاعات منتشر شده از دادگاه نيز جزييات دقيقي را در خصوص اين پرونده که در آن از مرضيه هاشمي به عنوان «شاهد مطلع» ياد شده بود، ارائه نمي دهد.
خبرگزاري آسوشيتد پرس نوشت که به گفته مقامات آمريکايي، او بلافاصله پس از اداي شهادت در برابر هيات منصفه آزاد خواهد شد. اما حسين هاشمي، پسر بزرگ خانم هاشمي گفت که نسبت به آزادي سريع مادرش، چندان اميدوار نيست. وي گفت که هنوز مشخص نيست که اداي شهادت مادرش تا چه زماني به طول خواهد انجاميد.
حسين هاشمي افزود: ما انتظار داريم که اين ماجرا به زودي تمام شود و مادرم در اين هفته آزاد شود. اما به نظر نمي رسد که چنين اتفاقي بيفتد. ما تنها منتظريم تا خبرهاي بيشتري از او بشنويم. 
مرضيه هاشمي، مجري شبکه پرس تي وي که هر چند وقت يک‌بار براي ديدار با بستگانش به آمريکا مي رود، اين بار قصد داشت از برادر مبتلا به سرطانش نيز عيادت کند که دستگير شد. او در حال کار بر روي مستندي درباره سياهپوستان بود. اين مستند به خشونت و نژادپرستي نظام‌مند عليه سياهپوستان مي پردازد و آن را مورد انتقاد قرار مي دهد.
گوينده ارشد پرس تي وي، که پيش از گرويدن به اسلام، ملاني فرانکلين نام داشته و به گفته خودش تحت تاثير انقلاب ايران، مسلمان شده است، روز يکشنبه هفته گذشته به دلايلي نامشخص توسط اداره تحقيقات فدرال (FBI) و در فرودگاه بين المللي سنت لوئيس بازداشت شد. بدرفتاري و اعمال خشونت عليه وي، تنها نکاتي است که در يک تماس تلفني کوتاه وي با دخترش، بدانها اشاره کرده است. هاشمي در اين تماس گفته است که بعد از انتقال به زندان به اجبار حجاب او برداشته شده و از او بدون پوشش سر عکسبرداري شده است. همچنين او تصريح کرده که تعذيب او به وسيله بستن با دستبند و پابند و عدم رعايت حقوق اوليه اش در استفاده از غذاي حلال اسلامي  تداوم يافته است و همچنان از پوشش کامل و حق احترام به اعتقادات ديني اش محروم است.
روابط عمومي شبکه پرس تي وي تاکيد کرده است ادامه بازداشت غير قانوني مجري و خبرنگار اين شبکه  توسط پليس آمريکا که حتي برخلاف روال قانوني داخلي اين کشور است، به هيچ وجه قابل نبوده و مسئوليت هرگونه آسيب احتمالي به مرضيه هاشمي مستقيما متوجه دولت، پليس و سيستم قضايي آمريکاست.
پيگيري ها براي خاتمه اين اقدام خلاف قانون و غير انساني ادامه دارد.

نظر شما