شناسهٔ خبر: 30684009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

تأکید رئیس سازمان برنامه و بودجه بر حل مشکلات مناطق جنوب استان کرمان ‏

صاحب‌خبر -
 

کرمان ـ خبرنگار اطلاعات: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر با کمبود یک سری مصارف ضروری مواجه هستیم و در این شرایط انتظار داریم که صادر کنند‌گان در کنار دولت باشند، تا اوضاع سخت را پشت سر بگذاریم.

دکترمحمدباقر نوبخت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی جنوب استان کرمان افزود: از ابتدای امسال با مشکل تحریم‌ها مواجه شدیم و اکنون امکان صادرات نفت خام به شدت با محدودیت مواجه است.

وی گفت: از فروش ۲ هزار و ۴۴۰ بشکه نفت در حد ۴۷ میلیارد تومان درآمد ارزی در بودجه پیش بینی شده بود اما اکنون این عدد بسیار کم شده و با همان فروش کم، امکان انتقال ارز نفت وجود ندارد. نفت با کشتی حمل می‌شود، اما کشتی تحریم و بیمه کشتی‌ها نیز تحریم است.

نوبخت اضافه کرد: با همه مشکلات، طی ۴۰ ساله گذشته کشور را مدیریت کرده‌ایم و از این گردنه هم با موفقیت عبور خواهیم کرد.‏

وی با بیان اینکه طرف مقابل ما آدم نابخردی بوده است اظهار داشت: دنیا اعتراف کرد که ترامپ، دنیا را با مشکل مواجه کرده تا جایی که دولت خود را نیز تعطیل کرده است.

وی افزود: هرگاه با طرفی مذاکره می‌کنیم، می‌بینیم که از سوی آمریکا شبانه با آن تماس گرفته‌اند و تهدیدش می‌کنند و از این رو با بسیاری از مشکلات مواجه هستیم .

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به مشکلات مناطق جنوبی استان کرمان گفت: با همکاران بانک مرکزی صحبت می‌کنیم تا مشکلات این مردم زحمتکش برطرف شود.

وی به نشست ستاد اقتصاد مقاومتی جنوب کرمان اشاره کردوگفت: هدف از برگزاری این‌گونه نشست‌ها این است که مسائل و مشکلات مناطق را مستقیم به اطلاع مرکز برسانیم و دیدیم که مدیران استان کرمان، به خوبی مشکلات را بازگو کردند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: همه مشکلات شهرهای جنوبی کرمان را در قالب ۱۶ طرح، برنامه ریزی و ۶۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها مصوب کردیم. البته با تخصیص اعتبار به این طرح‌ها، اگر چه نمی‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد، اما حداقل می‌توان بخشی از نیازهای استان را تامین کرد.

معاون رئیس‌جمهوری به استمهال تسهیلات کشاورزان اشاره کردوگفت: استمهالی که برای کشاورزان تصویب می‌کنیم، سبب تعویق ۳ ساله است که سازمان برنامه و بودجه، جرایم این وام‌ها را متقبل می‌شود.

وی گفت: برای نخستین بار از سوی شورای نگهبان برای استمهال، سقفی مشخص شده است که بانک مرکزی ۲ هزار میلیارد ریال برنامه ریزی کند، اما این نگرانی کشاورزان برطرف می‌شود.

نوبخت افزود: در زمینه کمیته امداد امام خمینی‌(ره) نیز ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به عنوان هدیه به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد اهدا می‌شود.

*افتتاح آبرسانی به قلعه گنج

معاون رئیس‌جمهوری در سفر یک‌روزه خود به جنوب کرمان، از طرح‌های اقتصاد مقاومتی قلعه گنج، شهر نمونه اقتصاد مقاومتی بازدید و طرح آبرسانی به این شهر را افتتاح کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان در آیین افتتاح طرح آبرسانی به قلعه گنج گفت: این طرح با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال شامل یک ایستگاه پمپاژ با حفر و تجهیز ۴ حلقه چاه با ظرفیت تامین ۱۷۲ لیتر بر ثانیه آبدهی برای چشم انداز ۲۵ساله برنامه‌ریزی شده است.

محمد طاهری افزود: سامانه انتقال و ذخیره آب قلعه گنج با حمایت دولت تکمیل شد و امروز به صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.

نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس نیز گفت: تامین آب سالم از وظایف حاکمیت است و منطقه جنوب کرمان محرومترین شاخص‌های کشور را دارد.

احمد حمزه ادامه داد: شاخص آب آشامیدنی در قلعه گنج ۱۲ درصد است و ۲۰ درصد مردم این شهرستان از آب سالم برخوردار نیستند.

معاون رئیس‌جمهوری در قلعه گنج از هتل کپری این مجموعه دامپروری ۳ هزار رأسی بز مورسیا و کارخانه شیر بازدید کرد.

فرماندار قلعه گنج نیز در حاشیه این بازدیدها گفت: مجموعه هتل کپری قلعه گنج ۱۲ هزار متر مربع زیربنا دارد و با ۵ میلیارد تومان هزینه ساخته شده است.

عطا ناوکی افزود: مجمتع ۲۰ هکتاری پرورش بز مورسیا اسپانیایی نقش مهمی در بخش دامداری و اشتغالزایی این منطقه دارد.

مسئول طرح آبادانی قلعه گنج نیز در حاشیه بازدید معاون رئیس‌جمهوری از طرح شرکت لبنیات پاک اظهار داشت: این کارخانه نخستین کارخانه فرآوری شیر بز در کشور است که محصولاتی همچون ماست، پنیر و دوغ تولید می‌کند.

مسعود حیدروند افزود: بانک سینا در این طرح مشارکت و برای ۱۱ نفر اشتغالزایی کرده است و روزانه ۲ تا ۴ تن انواع محصولات لبنی در این کارخانه تولید می‌شود.

همچنین کارخانه فرآوری خرما، کنجد و رب‌گوجه با هدف حذف دلال‌ها در قلعه گنج راه اندازی شده است.

*خدمت به مردم محروم

معاون رئیس‌جمهوری درجیرفت گفت: خدمت به مردم مناطق محروم را افتخار می‌دانم و اعتقاد دارم هر چقدر برای این مردم کار شود، باز هم کم است.‏

وی اضافه کرد: این سفر سبب شد مسائلی را که در برنامه‌ها ندیده بودیم، ببینیم و اکنون از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شده‌ایم که مهمترین آنها، طرح پرداخت یارانه در شهرستان رودبار جنوب است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: مسئولی که در میان مردم نباشد، عذرش خواسته است و البته بیشتر مسئولان کشور، مردمی هستند.

نوبخت گفت: مردم جنوب کرمان، شایسته هر نوع کمک و حمایتی هستند و حوزه جنوب شرق کشور به توجه بیشتری نیاز دارد، چرا که در هیچ جای کشور، چنین مشکلاتی دیده نمی‌شود. ‏

معاون رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با اختصاص بودجه‌ای ویژه، عمده مشکلات مردم جنوب استان کرمان حل شود.

نظر شما