شناسهٔ خبر: 30670326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سومين سالروز اجراي برجام؛ تشکر بولتون از ترامپ و ذوق زدگي نتانياهو/ پيام هاي معنادار ظريف و عراقچي به ترامپ

صاحب‌خبر -
سومين سالروز اجراي برجام؛ تشکر بولتون از ترامپ و ذوق زدگي نتانياهو/ پيام هاي معنادار ظريف و عراقچي به ترامپ
خبرگزاري آريا- در سومين سالروز اجراي برجام بولتون از ترامپ تشکر کرد، نتانياهو هم بار ديگر ذوق زدگي خود را از اين تصميم ترامپ نشان داد، اما مقام هاي ايراني، پيام هاي معنادار به رئيس جمهور آمريکا دادند.

تشکر بولتون از ترامپ بابت خروج «از توافق وحشتناک برجام»
مشاور امنيت ملي کاخ سفيد از رئيس‌جمهور آمريکا بابت خارج کردن اين کشور از توافق هسته‌اي برجام تشکر کرد.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي آمريکا با يادآوري اينکه امروز سومين سالگرد اجرايي شدن توافق هسته‌اي برجام است از «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا بابت خروج از اين توافق تشکر کرد.
جان بولتون نوشت: «امروز سومين سالگرد توافق هسته‌اي وحشتناک ايران است که ميلياردها دلار به شکل تخفيف تحريم در اختيار ايران قرار داد، اما باعث پايان بلندپروازي‌هاي هسته‌اي، آزمايش‌هاي موشکي، حمايت از تروريسم يا توسعه‌گرايي منطقه‌اي توسط ايران نشد. رئيس‌جمهور ترامپ، از شما بابت خاتمه دادن به اين توافق و تحميل فشار حداکثري متشکريم.»

نتانياهو دوباره ذوق‌زده شد
نخست وزير رژيم صهيونيستي در سخنراني در جمع تعدادي از اعضاي آيپک گفت که مهمترين رويداد سال 2018 در خاورميانه خروج آمريکا از توافق هسته‌اي با ايران بود.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي طي سخنراني در جمع اعضاي آيپک گفت که مهمترين حادثه سال گذشته در منطقه خاورميانه، تصميم «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا براي خارج شدن از توافق هسته‌اي با ايران بوده که به افت شديد در اقتصاد ايران منتهي شد.
وي در ادامه مدعي شد که توافق هسته‌اي صندوق‌هاي ايران را پر از اموالي کرد که به صورت مستقيم به سوريه و حزب‌الله و حماس منتقل شد.
نخست وزير رژيم صهيونيستي در ادامه افزود: رويداد ديگري که اتفاق افتاده عمليات نظامي ما در سوريه بود که با هدف جلوگيري از استقرار نظامي ايران در سوريه بوده است.

پيام هاي معنادار ظريف و عراقچي به ترامپ
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با انتشار پيامي در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: مردم ايران چهل سال پيش در چنين روزي رژيم دست نشانده آمريکا را مجبور به کناره گيري کردند. سه سال پيش در چنين روزي برجام اجرايي شد و به سال ها امنيتي سازي ايران پايان داد.
وزير امور خارجه کشورمان همچنين تاکيد کرد: به رغم توطئه هاي آمريکا عليه ايران در چهل سال اخير و خروج آن از برجام‏، مردم ايران توانسته اند افسانه شکست ناپذيري آمريکا را در هم بشکنند.
در همين حال سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه ايران چهارشنبه شب پيامي توئيتري به زبان انگليسي به مناسب سومين سالروز اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر کرد.
عراقچي نوشت: امروز سومين سالگرد توافق هسته اي ايران است که نشان داد آمريکا چقدر غيرقابل اعتماد و اتکاناپذير است. يک رئيس جمهوري امضا مي کند، ديگري خارج مي شود! از رئيس جمهوري ترامپ ممنونيم که اين را نشان داد. شرم باد!

ايران به تعهدات خود با حسن نيت عمل کرده است
کاظم غريب‌آبادي سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان هاي بين المللي در وين گفت: امروز سومين سالگرد برجام است. ايران براي سه سال و عليرغم تمامي موانع ايجادشده از سوي آمريکا و اقدامات غيرقانوني آن، به تعهدات خود با حسن نيت عمل کرده است.
کاظم غريب‌آبادي سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان هاي بين المللي در وين در يک پيام توييتري نوشت: ايران، حداکثر خويشتن داري را از خود نشان داد و با ديگر کشورها به طور سازنده اي براي جبران آثار مخرب نقض توافق هسته اي توسط آمريکا، کار کرد.
سفير ايران نوشت:‌ نتايج عملي به موقع و محتوايي، حداقل چيزي است که ايران در ازاي عملکرد خود انتظار دارد، در غير اينصورت مبناي اساسي رضايت ايران در عمل به توافق، به طور جدي تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است «برنامه جامع اقدام مشترک» يا برجام، تيرماه سال 1394 ميان ايران و پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. اين توافق از 26 دي‌ماه همان سال اجرايي شد.
دولت آمريکا از نخستين روزهاي اجرايي شدن اين توافق، کارشکني‌ها در اجراي آن و تلاش براي کاستن از مزاياي اقتصادي ايران از آن را آغاز کرد. با روي کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا اين کارشکني‌ها شدت گرفت و او بارها تهديد کرد کشورش را از توافق هسته‌اي خارج خواهد کرد.
ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 مي (18 ارديبهشت‌ماه) به طور يکجانبه آمريکا را از برجام خارج کرد. وزارت خزانه‌داري آمريکا اعلام کرد تحريم‌ها عليه ايران را پس از طي بازه زماني 90 و 180 روزه از سر خواهد گرفت.
او شامگاه 15 مردادماه با امضاي فرماني رسماً دستور اجراي اولين بسته تحريم‌ها عليه ايران را صادر کرد. دومين بسته تحريم‌ها که بخش‌هاي کشتي‌راني، مالي و انرژي ايران را هدف قرار مي‌دهند هم از روز 14 آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.


نظر شما