شناسهٔ خبر: 30659518 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نیروهای عراقی برای حمله نهایی علیه داعش، در مرزهای سوریه آرایش جنگی گرفتند

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: نیروهای عراقی با استقرار گسترده در مرز مشترک با سوریه، آماده و منتظر اعلام «ساعت صفر» برای ورود به خاک این کشور و انجام حمله نهایی مشترک علیه بقایای داعش در سوریه هستند تا یکبار و برای همیشه سایه این گروه تروریستی را از سر مردم دو کشور بردارند.منابع رسانه ای از آماده‌باش نیروهای ارتش و الحشد الشعبی عراق در مرز مشترک با سوریه برای ورود به خاک این کشور و انجام عملیات علیه بقایای داعش خبر دادند . یک منبع آگاه نظامی در عراق تاکید کرد : بیش از ۳۰ هزار نظامی عراقی خود را به مرزهای سوریه رسانده‌اند تا برای حمله نهایی به بقایای داعش در این کشور، وارد خاک آن شوند

. وی تاکید کرد : نیروهای ما منتظر «ساعت صفر» برای پیوستن به نیروهای ارتش سوریه در نبرد با بقایای داعش هستند و تا این لحظه مشارکت نیروهای الحشد الشعبی در این عملیات نهایی نشده است اما احتمال می‌رود که این نیروها نیز به صورتی جدی در این عملیات مشارکت کنند. به گفته این مقام عراقی، این عملیات به زودی آغاز می‌شود و هماهنگی بالایی میان دمشق و بغداد در این زمینه وجود دارد و قرار است نیروی هوایی روسیه نیز در این عملیات مشارکت داشته باشد. همزمان، «قاسم مصلح»، فرماندهی محور غرب استان «الانبار» در سازمان «الحشد الشعبی» ازآمادگی این نیروها برای ورود به خاک سوریه برای مقابله با بقایای داعش در این کشور خبر داد .

وی در گفتگو با شبکه «المیادین»، با اشاره به این آمادگی، افزود: نیروهای آمریکایی در پوشش انجام عملیات علیه داعش در مرزهای مشترک عراق و سوریه ، در حال انجام عملیات‌ جاسوسی برای خود و تروریست های داعش هستند.

مصلح تاکید کرد : نیروهای آمریکایی قصد دارند با جمع آوری اطلاعات امنیتی دقیق، به تروریست های داعش برای حمله علیه نیروهای عراقی کمک کنند.

وی این اقدام آمریکا را نقض حاکمیت ملی عراق توصیف کرد و گفت: نیروهای آمریکایی از مرزهای مشترک میان عراق و سوریه اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و حتی از نیروهای پلیس و ارتش مستقر در مرزها، سوالاتی نا متعارف می‌پرسند ، این سوالات شامل میزان نقاط جنگی موجود در مرزها، میزان گلوله‌ها و سلاح‌های موجود و ماهیت این سلاح‌ها، شمار نیروهای حاضر در هر منطقه و …می‌شود. او ادامه داد: اطلاعات آمریکا در این‌ زمینه بسیار خطرناک است و هدف قرار نیروهای عراقی حاضر در این منطقه را بسیار ساده می‌کند.

مصلح در ادامه گفت: نیروهای الحشد الشعبی تاکنون هیچ نوع عقب‌نشینی از نیروهای آمریکایی از مرزهای سوریه ثبت نکرده‌اند و حتی شاهد تقویت حضور آمریکایی‌ها در سوریه‌اند تا جایی که بالگردهای آمریکایی از عراق به سوریه پرواز می‌کنند و در مناطقی که مقرهای داعش به شمار می روند، فرود می‌آیند.

از طرفی، «یحیی رسول »، سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق گفت : بغداد اطلاعاتی در اختیار سوریه قرار داده که منجر به هلاکت هزاران تروریست شده است.وی در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در عراق گفت: ما در عراق علیه گروه تروریستی داعش به پیروزی کامل رسیدیم و همه خاک کشور را از اشغال این گروه آزاد کردیم، اما برخی از تروریست‌های داعشی و برخی از هسته‌های داعش همچنان در مناطق صحرایی و کوه‌ها حضور دارند و عملیات ما برای نابودی آنها ادامه دارد.سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق افزود: ما عملیات‌ پیشدستانه‌ زیادی علیه داعش در خاک سوریه انجام می‌دهیم و چندین حمله به مواضع داعش در این کشور انجام داده ایم که طی آن دهها تن از تروریست‌ها و سرکردگانشان کشته و انبارهای سلاح و یا کارگاه‌های آماده سازی خودروهای بمب‌گذاری شده آنها منهدم شده است ، توپخانه ما در پشت مرزها نیز هرگونه تحرک داعش را هدف قرار می دهد.

وی ادامه داد: از زمان تاسیس مرکز اطلاعاتی امنیتی ائتلاف چهارگانه «عراق»، «سوریه»، «روسیه» و «ایران»، ما با سوریه در ارتباط مستمر هستیم و اطلاعات دقیقی در اختیار سوریه قرار داده ایم که این کشور توانسته هزاران داعشی را به هلاکت رسانده و انبارهای سلاح و مهمات آنها را منهدم کند.در چنین شرایطی، نزدیک به ۱۰۰۰نیروی آمریکایی از سوریه به شهرهای کرکوک و موصل عراق وارد شدند.

حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: شماری از نیروهای آمریکایی که اخیرا از سوریه به عراق منتقل شده بودند، در شهرهای کرکوک و موصل این کشور مستقر شده‌اند. «غیاث السورجی» از رهبران این حزب گفت : این نیروها که از مرز سوریه وارد عراق شده‌اند، در جنوب استان موصل و برخی مناطق استان کرکوک مستقر شده‌اند.

همزمان، شورای استانداری الانبار نیز با بیان اینکه نمی‌تواند تحرک نیروهای آمریکایی در این استان را محدود کند، مقر پایگاه‌های تازه‌تاسیس آمریکایی را افشا کرد.این شورا اعلام کرد: نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های خود واقع در فاصله ۳۰ کیلومتری رود فرات در دو بخش شرقی و جنوبی مستقرند و علاوه بر آن در پایگاه «عین الاسد» نیز شمار زیادی از این نیروها حضور دارند.

در چنین شرایطی، در پی انتشار اخباری درباره لیست بلند بالای آمریکایی برای دولت عراق مبنی بر خلع سلاح و منحل کردن گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق اعلام کرد: هیچ درخواست آمریکایی از عراق برای انحلال الحشد الشعبی و خلع سلاح آن مطرح نشده و خبر درخواست آمریکا برای انحلال ۶۷ گروه مقاومت عراقی کذب است.

از سویی،«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در سفر دو روزه به عراق، از حرم امام علی(ع) بازدید و همچنین با آیت‌الله محمد سعید الحکیم دیدار کرد. وی روز گذشته با هدف دیدار با مقامات عراقی و گفتگو درباره تحولات این کشور و منطقه وارد بغداد شد. لودریان در این سفر مبلغ یک میلیارد یورو به عراق برای بازسازی این کشور اختصاص داد.

نظر شما