شناسهٔ خبر: 30639628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

ظرفیت ارتقا روابط تجاری ایران و عراق تا حجم 30میلیارد دلار

صاحب‌خبر -

 

محمدحسن گودرزی

عصراقتصادوزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عزم دو کشور برای توسعه اقتصادی گفت: حجم روابط تجاری ایران و عراق  امروز 12میلیارد  دلار است که می تواند به 30 میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی عصر اقتصاد، محمد جواد ظریف در گردهمایی اقتصادی ایران و اقلیم کردستان که روز گذشته در سلیمانیه برگزار شد، خاطر نشان کرد: ما کنار مردم کردستان و در جهت توسعه این منطقه و حوزه اقتصادی، در عراقی متحد خواهیم ماند.

وی حضور گسترده تجار در این گردهمایی را  نشان دهنده علاقه مردم عراق و اقلیم کردستان وایران به یکدیگر دانست و افزود: ما در منطقه کنار هم هستیم و منطقه یعنی همه باید یا رشد و توسعه اقتصادی داشته باشند یا با مشکل اقتصادی روبه رو باشند.

ظریف اظهار کرد: نمی توان در آرامش زندگی کرد در حالی که همسایگانمان در جنگ هستند.

وی ادامه داد: کسانی که تخم نفاق و تفرقه را در منطقه می گذارند، خود ضرر می کنند، میلیارد ها دلار هزینه کردند اما تنها ناامنی را به بار آوردند.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: ما سالهاست  کنار یکدیگریم ،اما در 40سال گذشته خون جوانان ما و شما در مبارزه با دیکتاتوری ریخته شده است. مردم ما کنار مردم شما قربانی سلاح شیمیایی رژیم بعث بوده اند.

ظریف گفت: ما کنار هم با داعش، افراط و ترور جنگیدیم و کنار هم تجارت کرده و برای توسعه ایران و اقلیم کردستان تلاش کردیم. این پیوست ها وقتی در کنار خون شهدای جنگ تحمیلی و جنگ علیه تروریسم باشد، هیچ قدرتی نمی تواند آن را از میان بردارد.

وی تاکید کرد: برای ما عراق متحد و کردستان آباد کافی نیست، بلکه امنیت ملی ضرورت دارد.

ظریف با اشاره به نشست صبح اربیل گفت: همان طور که در کنار شما در مسائل اقتصادی هستیم، در کنار مسائل امنیتی هم خواهیم ماند.

وزیر امور خارجه با اشاره به حمله داعش گفت: افراطی گری شکست خورده اما ریشه کن نشده است وچهار سال رکود اقتصادی در کردستان عراق نتیجه افراطی گری داعش بود.

ظریف تاکید کرد: اطمینان داشته باشید هیچ تهدیدی نمی تواند روابط دو ملت و کشور همسایه را برهم زند.

ایران شریکی مطمئن برای همه شرکا و اقلیم کردستان عراق است

محمد جواد ظریف روز سه شنبه در همایش فعالان اقتصادی ایران و استان اربیل عراق اظهار کرد: تحریم ها مانعی بر سر راه توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق نخواهد بود . ما شریک بسیار مطمئنی برای همه شرکای خود به ویژه اقلیم کردستان عراق هستیم.

وی افزود: ما به عراق و اقلیم آمدیم تا روابط مان هر چه نزدیکتر شود. از کمک به تشکیل دولت مرکزی بسیار خوشنود هستیم، همچنین از گفت و گوهای احزاب کرد عراقی برای تشکیل دولت استقبال می کنیم و از دولت اقلیم به شکل قوی حمایت می کنیم.

مناسبات اقتصادی ایران، عراق و اقلیم کردستان بطور جدی پیگیری می شود

وزیر امور خارجه ایران اظهار کرد: امروز نگرانی های بخش خصوصی را خدمت آقای نیچروان بازرانی مطرح کردم و از ایشان خواستم برای حل این مشکلات اقدام شود، بدهی های شرکت های ایرانی به سوی حل شدن پیش می رود و مناسبات اقتصادی ایران و عراق و اقلیم به طور جدی پیگیری خواهد شد.

ظریف گفت: پیشنهاد کردیم در مرزها  شهرک های صنعتی مشترک در  ایجاد کنیم و تولید مشترک داشته و با استفاده از توانایی های یکدیگر آن را صادر کنیم.

وی افزود: مزیت های ایران در اوراسیا و عراق در کشورهای عربی می تواند سبب توسعه روابط اقتصادی مشترک شود. بحث تسهیلات گمرکی را مطرح کردیم و گفت و گوهای خوبی بین اربیل و بغداد درجریان است و این گفت و گوها سبب خواهد شد روابط اقتصادی توسعه یابد.

ظریف خطاب به مسئولان و فعالان اقتصادی کرد عراقی گفت: ما به حسن نیت دولت اقلیم باور داریم و شما به حسن نیت ایران نیز باور داشته باشید.

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و اقلیم بیشتر از گذشته توسعه یابد.

ظریف صبح سه شنبه در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد اربیل شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق قرار گرفت.

ظریف را یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی و نیز ،ایرج مسجدی ،سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همراهی می کنند.

این دومین سفر ظریف به کردستان عراق از زمان تصدی پست وزارت امور خارجه است.

وزیر امور خارجه قرار است همچنین با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیدار و گفت و گو  کند.

ظریف بعدازظهر یکشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این کشور دیدار و گفت و گو  کرد.

وی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور مدیران صدها شرکت و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، سخنرانی کرد.

محمدرضا کرباسی،معاون اتاق بازرگانی ایران و عراق روز سه شنبه در سخنانی در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و اقلیم اعلام کرد:دولت تدبیر و امید اراده جدی برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راه روابط اقتصادی با اقلیم را دارد و در این راستا می کوشد با توسعه روابط بانکی و ارائه تسهیلات حمل و نقل در راستای توسعه روابط اقتصادی با اقلیم گام بردارد.

وی افزود: ادامه برگزاری نشست های اقتصادی بین بخش خصوصی ایران و اقلیم سبب خواهد شد دو طرف بتوانند از ظرفیت های موجود برای توسعه روابط بهره بگیرند.

نوزاد هادی، استاندار اربیل نیز در سخنانی گفت: سفر هیات اقتصادی و سیاسی ایران به اقلیم بیانگر اهمیت روابط تاریخی مشترک بین عراق و ایران و به ویژه اقلیم کردستان عراق است. وی افزود: ما قصد داریم این روابط تاریخی را در تمام چارچوب های اقتصادی و سیاسی توسعه دهیم و در این راستا دولت اقلیم کردستان عراق تسهیلات ویژه ای در اختیار تجار قرار می دهد تا بتوانند روابط را توسعه دهند.

استاندار اربیل تصریح کرد: دولت اقلیم  برای گسترش دروازه های مرزی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران در تلاش است.

 

نظر شما