شناسهٔ خبر: 30637182 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

ابراز رضایت‌ رئیس‌جمهور‌ی عراق از سطح ‌مناسبات تجاری بغداد و تهران

صاحب‌خبر -
 

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در دیدار ظریف از روند کنونی مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و عراق ابراز رضایت کرد.

وی با اشاره به سفر اخیرش به تهران و‌ پیشرفت‌های قابل ملاحظه در روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور، از روند جاری و آینده این مناسبات با هدف تقویت پیوندهای دو ملت عراق و ایران ابراز خرسندی کرد.

ظریف هم با اشاره به دیدارهای خود با مقامات عالی و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عراقی، مذاکرات صورت گرفته را سازنده و آغازگر فصل نوینی در ارتقا و تحکیم همکاری‌های دو ملت و کشور برادر و همسایه ارزیابی کرد.

نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق هم در نشست تجاری مشترک این منطقه و ایران که با حضور ظریف برگزار شد، از حمایت‌های دائمی ایران از منطقه کردستان تقدیر کرد.

«نیچروان بارزانی» گفت که سفر وزیر خارجه ایران به منطقه کردستان بیانگر روابط قوی میان دو طرف است.

وی افزود: ما از ایران که همواره در روزهای سخت با وجود تمامی مشکلات در کنار ما بوده، تشکر می‌کنیم.

بارزانی پس از آنکه ظریف در سخنانش به جنایت رژیم صدام در بمباران شیمیایی حلبچه و گریه ایرانی‌ها برای برادران کرد قربانی شده در این جنایت اشاره کرد به این موضوع پرداخت و گفت: اگر ایران نبود، جنایت حلبچه بازتابی جهانی نمی‌داشت. ایران همواره درهایش را به روی ما باز کرده و مردم ایران با شهروندان منطقه کردستان ‌همواره با دوستی و برادری رفتار کرده‌اند.

وی تصریح کرد که اگر کمک ایران نبود بمباران شیمیایی حلبچه خسارات بیشتری برای ما به بار می آورد و ایران آواره‌های ما را پناه داد. بارزانی در حضور ظریف به زبان فارسی از ایران تقدیر کرد.

پایگاه خبری «کردپرس» هم نوشت که بارزانی در این نشست تاکید کرد:” کلمه‌ای برای سپاسگزاری از کمک های ایران به اقلیم کردستان نمی‌یابم.”

میزان مبادلات تجاری میان منطقه کردستان و ایران، سالانه به ۷ میلیارد دلار می‌رسد که این امر بیانگر اهمیت روابط میان دو طرف به ویژه در سایه تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.‌ظریف هم در نشست تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق گفت : ما خواهران و برادران کُرد در عراق و سوریه را از خود می‌دانیم، چون از یک ریشه هستیم و همه ما در کنار هم بودیم. وی افزود: زمانی که رژیم صدام حلبچه را بمباران شیمیایی کرد، همانقدر مردم کُرد گریستند، مردم ایران نیز گریستند. وزیر خارجه با بیان این که در مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم و دیکتاتوری همراه با هم بودیم، خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی، کُرد، عرب، شیعه، سنی، ایزدی و مسیحی با هم قربانی دادند. وزیر خارجه ایران همچنین خطاب به تجار و بازرگانان به آنها گفت: اطمینان می‌دهم که تحریم‌های آمریکا تاثیری در معاملات نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه شریک بسیار مطمئنی برای تمام شرکای خود در عراق و اقلیم کردستان هستیم، اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی در شهرهای مرزی ایران و عراق ایجاد خواهد شد.

دیدار‌های ‌ظریف

وزیر امور خارجه ، در ادامه دیدارهایش با «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق و رئیس حزب الدعوه عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان ،رئیس و برخی اعضای فراکسیون ائتلاف سازندگی عراق وشیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل نجباءدیدار و گفتگو کرد .‌طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط مستحکم دو ملت، آخرین تحولات جاری عراق و برخی پرونده‌های منطقه‌ای را در حوزه‌های امنیتی مورد بررسی قرار دادند.‌وزیر امور خارجه نیز با تأکید بر حمایت کامل ایران از کشور، دولت و اراده ملت عراق، از تلاش تهران برای گسترش تعاملات دوجانبه با بغداد در تمامی حوزه‌ها خبر داد.

نظر شما