شناسهٔ خبر: 3063608 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی است

سازنده: حسین شیخ الاسلام

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان گفت: بنا به گفته استاندار زنجان تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی است، که این موضوع باید به عنوان یک مسئله اجتماعی تعریف شده تا دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان گفت: بنا به گفته استاندار زنجان تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی است، که این موضوع باید به عنوان یک مسئله اجتماعی تعریف شده تا دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند.

به گزارش ایسنا، حسن طغرانگار در دیدار دانشجویان و رؤسای دانشگاه‌های زنجان با استاندار زنجان، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در کشور آلمان بیش از ۵۰ درصد دانشجویان در جهت کسب مهارت آموزش می‌بییند، که این موضوع، نقطه مثبتی برای برترین قطب اقتصاد جهان شده‌است.

طغرانگار افزود: در ایران این میزان ۱۸ درصد است که قرار است در پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی متولی اصلی آموزش‌های مهارتی و مکمل آموزش عالی نظری است، که این دو موضوع باید با هم حرکت کنند تا به موفقیت دست یابیم که تحقق آن کار سختی است.

طغرانگار خاطرنشان کرد:  ۱۸ مرکز علمی کاربردی در استان زنحان فعالیت می‌کنند که نیمی از این مراکز در یکی دو ماه آینده تعطیل خواهد شد که اگر ظرفیت مراکز باقی‌مانده تکمیل شود این خلاء جبران خواهد شد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان یادآورشد: بنا به گفته استاندار زنجان تنها ۱۰ درصد از پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی است، که این موضوع باید به عنوان یک مسئله اجتماعی تعریف شده تا دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند.

دکتر بابک کریمی رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان اظهار کرد: بسیاری از کشورهای سرآمد در علم بیش از ۲ درصد درآمد ناخالص ملی‌شان را صرف پژوهش می‌کنند که سهم ایران در این زمینه بسیار ناچیز است.لذا ضرورت دارد به بودجه آموزش عالی کشور توجه کنیم.

بابک کریمی افزود: اگر خواهان این هستیم که در آینده سیستم عالی کشور موفق‌تر از امروز ظاهر شود و نقش سازنده در دانش فنی داشته باشد ، باید به افزایش بودجه‌های این بخش توجه کنیم.

وی با بیان اینکه جهت گسترش و ایجاد بستر علمی در زنجان باید بودجه‌های اختصاصی به دانش و فرهیختگان با افزایش همراه باشد،خاطرنشان کرد: تمام کسانی‌که دلسوز مسئله آموزش، جوانان و پیشرفت کشور هستند باید به این مسائل توجه کنند؛ اگر بودجه آموزش عالی کشور ۳ الی ۴ برابر افزایش یابد شاهد رکود در حوزه آموزش نخواهیم بود.

همچنین در این جلسه علی محمدی رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان اظهار کرد: موضوع توسعه در دنیا به معنای تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، در واقع هرآنچه که منجربه حل مشکل افراد جامعه شود اگر سیستمی نباشد آن جامعه را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی افزود: ما باید بپذیریم که برای توسعه، سیستمی ایجاد کنیم که همه ما در آن اجماع داشته باشیم، متاسفانه در جامعه ما به دلیل کاهش سرمایه اجتماعی، دانشجویان درجه یک به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این یکی از چالش‌های جامعه ایران به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ما به آموزش نگاه هزینه‌ای داشته‌ایم در صورتی که باید رویکرد تغییر کرده و نگاه سرمایه‌ای به آن داشته باشیم، که این دیدگاه باید در جامعه تغییر یافته و بر اساس آن عمل کنیم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان یادآورشد: با توجه به اینکه بخش دولتی ظرفیت این تعداد فارغ‌التحصیل را ندارد از همین رو باید با تقویت بخش خصوصی نسبت به اشتغالزایی برای جوانان اقدام کنیم، در همین راستا باید با حمایت از سرمایه‌گذاران ظرفیت استفاده از فارغ‌التحصیلان در جامعه استفاده شود.

محمدی افزود: فعالیت درختی پیام‌نور با حضور ۴۵۰ هزار دانشجو و ۴ هزار هیات علمی و ۱۰ هزار پرسنل است این دانشگاه دارای سیستم آموزشی متفاوتی است و دارای متقاضیان خاصی است، متقاضیان این دانشگاه اصولا افرادی هستند که فرصت لازم برای فعالیت تمام وقت را ندارد.

وی یادآورشد: ۶ هزار دانشجو و ۹ مرکز و واحد و ۶۰ هیات علمی در استان زنجان در دانشگاه پیام‌نور مشغول فعالیت آموزشی و فرهنگی و پژوهشی هستند.

این مسئول گفت: دانشگاه‌ها امروز یک فرصت هستند که باید از آن‌ها استفاده شود، با توجه به ظرفیتی که دانشگاه‌ها دارند باید از آنها برای توسعه استان استفاده کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما