شناسهٔ خبر: 30613050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برخی دستگاه‌ها تمایلی به شفاف‌سازی حقوق و دستمزد خود ندارند

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی_اجتماعی:‌ رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان این که حدود ۴۰۰ دستگاه، اطلاعات حقوق و مزایای خود را در سامانه حقوق و دستمزد وارد کرده اند، ‌گفت: بر این اساس اطلاعات دستمزدی ۷۳۲ هزار و ۹۹۰ نفر از حقوق بگیران در سامانه مذکور وارد شده است.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، جمشید انصاری در نشست خبری با محوریت «سامانه حقوق و دستمزد» ‌ با اشاره به ضرورت دسترسی به اطلاعات حقوق مدیران، گفت: طبق قانون، شرط پرداخت حقوق ثبت در سامانه است، اما اگر قرار بود بر اساس قانون عمل کنیم و از ابتدای سال اعلام می‌کردیم تا زمانی که ثبت نکنید، اجازه پرداخت ندارید، آنگاه هفت تا هشت ماه، حقوق برای این افراد واریز نمی‌شد.

انصاری به صدور بخشنامه‌ ای در مهرماه اشاره کرد که بر اساس آن هر یک از دستگاه‌ها، در سامانه اطلاعاتی خودشان گزینه‌ای ایجاد و پرداختی‌ها را ثبت کنند.

وی از عدم همکاری قوای مقننه و قضائیه در این زمینه گلایه کرد و افزود: دستگاه‌های خارج از قوه مجریه، چندان تمایلی به ثبت اطلاعات ندارند؛ دستگاه‌هایی مثل صدا و سیما که بیشترین ادعا را در این رابطه داشتند، کمترین همکاری را کردند. معاون رئیس جمهوری با بیان این که اطلاعات مربوط به پرداختی‌های نمایندگان مجلس در سامانه مذکور وجود دارد، گفت: اما‌ اطلاعات دستگاه‌های وابسته به مجلس چون دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها، بارگذاری نشده است؛ همچنین اطلاعات مجموعه قوه قضائیه و نهادهای خارج از قوای سه‌گانه، هم بارگذاری نشده است.

وی ادامه داد: برای ۱۶۸۳ دستگاه در سامانه، کاربر تعریف شده است در حالی که باید ۳۹۴۶ کاربر معرفی می شد؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ همچنین۱۲۷۲ دستگاه، قوانین مورد عمل خود را برای ما وارد کرده و متناسب با آن اسامی کارکنان خود را ثبت کردند‌.

معاون رئیس جمهوری به ورود اطلاعات مربوط به وزارت آموزش و پرورش و همچنین بهداشت اشاره داشت و گفت: در این دو وزارتخانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند که اطلاعات مربوطه را بارگذاری کردند، ولی فعلا با سازمان اداری و استخدامی لینک نشده‌اند. اگر به زودی این دو وزارتخانه هم ملحق شوند نزدیک به

۲ ‌میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند حقوق خود را با توجه به الزامات مربوط به ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دریافت خواهند کرد.انصاری با بیان این که ۲۴۰ هزار نفر در قوه مجریه با پست سازمانی مدیر و رئیس مشغول به کار‌ند، گفت: در سامانه، حقوق مدیران کل به بالاتر ثبت می‌شود که مجلس ایراد گرفته و اعلام کرد کلمه مدیر در قانون به صورت عام ذکر شده است، از این رو طبق ابلاغیه جدید، حقوق همه مدیران و روسا ثبت خواهد شد که تعداد آن به بیش از ۳۵۰ هزار نفر می رسد.معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: از نظر ما بیشتر از ۵۰ درصد اطلاعات، در سامانه ثبت شده است و آمادگی فراهم کردن زمینه دسترسی عموم مردم به سامانه را داریم که امیدواریم این موضوع هفته آینده در هیات دولت مطرح شود. وی با بیان این که در بررسی‌های انجام شده متوجه تفاوت در پرداخت‌های ماهانه برخی کارکنان و همچنین تفاوت در پرداختی‌های سازمان‌های مختلف شدیم، گفت: موردی که خارج از مقررات باشد را مشاهده نکردیم؛ برخی افراد اضافه کار چند ماه خود را یکجا دریافت کرده بودند که مبلغ قابل توجهی به حساب می آمد؛ همچنین باید برای نظام تحقق نظام هماهنگ پرداخت تلاش شود.

منع به کارگیری بازنشستگان

رئیس سازمان اداری و استخدامی همچنین با ارائه گزارش عملکرد قانون منع به کارگیری بازنشستگان از ابقای پنج نفر بازنشسته در چهار وزارتخانه خبر داد و افزود: ۳۲۶ نفر بر اساس قانون مذکور از مجموعه دولت خارج شده اند و اسامی افرادی که مانده یا خارج می‌شوند هم بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد؛ همچنین از این تعداد ۱۱۰ نفر از مقامات و ۵۲ نفر از شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی کشور و بقیه هم در مشاغل دیگری بودند.

به گفته معاون رئیس جمهوری تاکنون به فعالیت ۲۰۰ نفر در سازمان صدا و سیما و ۶۵۰ نفر در نیروهای مسلح و در مجموع به فعالیت ۱۱۷۶ نفر با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان خاتمه داده شد.

انصاری تعداد افراد بازنشسته ای که در مدت اخیر ابقا شدند، پنج نفر اعلام کرد و اظهار داشت: دو نفر در وزارت بهداشت، یک نفر در وزارت راه و شهرسازی، یک نفر در وزارت نفت و یک نفر در وزارت جهاد کشاورزی مجوز ادامه کار گرفتند.

وی با اشاره به این‌که خارج از این پنج نفر برخی دستگاه‌ها توانسته‌اند‌ موافقت‌هایی را برای نگهداشتن نیروهای بازنشسته خود کسب کنند، اظهار داشت: بعد از آنکه اسامی تکمیل شد به دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌شود.انصاری درباره نظرات مقام معظم رهبری در ارتباط با این قانون، گفت: از ابتدا هم این نقطه نظر وجود داشت که نمی توان این قانون را صفر و یک دید؛ برخی از افراد تخصصی دارند که نمی توان خلا ء وجودی آنها را جبران کرد. مخاطب رهبری هم مجلس بود. با ابلاغ رئیس مجلس مرکز پژوهش‌ها بررسی‌ها را آغاز کرده و هر نتیجه ای کسب شود به مجلس تقدیم خواهد شد.

نظر شما