شناسهٔ خبر: 30516205 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رشد 11.2 درصدي تخصيص ارز براي واردات برنج شب عيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرکل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع، تنظيم بازار و ذخاير راهبردي وزارت جهاد کشاورزي گفت: با افزايش 11.2 درصدي تخصيص ارز نسبت به پارسال براي واردات برنج، در اين زمينه بويژه براي تنظيم بازار شب عيد نگراني وجود ندارد.

به گزارش چهارشنبه تارنماي وزارت جهاد کشاورزي، «مسعود بصيري» وضعيت ذخاير راهبردي کالاهاي اساسي را مطلوب دانست و افزود: ميزان کل ارز تخصيص يافته به برنج وارداتي براي رفع کسري اين محصول در بازار مصرف کشور تاکنون بيش از کل پارسال است.
به گفته وي، از ابتداي سال تا پانزدهم دي ماه يک ميليون و 117 هزار تن برنج وارد شد که در مدت مشابه پارسال حدود يک ميليون و 113 هزار تن واردات داشتيم.
بصيري گفت: براي تخصيص ارز دولتي به واردات برنج مورد نياز کشور هيچ مشکلي نداريم و تا سي و يکم تير 1398 به هر ميزان که بازار نياز داشته باشد مي توانيم نسبت به تخصيص و واردات اقدام کنيم.
وي ادامه داد: براساس اطلاعات اخذ شده از معاونت امور توليدات زراعي، ميزان توليد برنج کشور تا 2.2 ميليون تن است و نياز برنج وارداتي با احتساب سرانه مصرف 37.7 کيلوگرم براي هر نفر نزديک به 800 هزار تا يک ميليون و 100 هزار تن برآورد شده که اين مقدار به غير از ذخيره راهبردي است.
وي تصريح کرد: با وجود اعمال تحريم هاي ظالمانه، خوشبختانه با برنامه ريزي هاي قبلي وضعيت ذخاير راهبردي در مورد همه کالاهاي اساسي از جمله برنج در وضعيت بسيار خوبي است و هر زمان بازار به ورود دولت نياز داشته باشد مي توانيم ورود پيدا کنيم.
** وظايف دستگاه هاي مختلف در واردات برنج
مديرکل دفتر برنامه ريزي، تامين، توزيع، تنظيم بازار و ذخاير راهبردي وزارت جهاد کشاورزي گفت: در برنامه واردات، اولويت تخصيص ارز با کالاهايي است که به بنادر و مبادي کشور رسيده‌اند و سپس کالاهايي که در مسير قرار دارند و بارنامه دارند.
وي ادامه داد: مسئوليت تامين با وزارت جهاد کشاورزي است و واردات برنج مورد نياز توسط بخش خصوصي صورت مي‌گيرد اما نظارت بر توزيع در شبکه هاي مويرگي اين محصول بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
به گفته وي، سلامت و استانداردهاي برنج وارداتي از هند، پاکستان و تايلند از سوي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي تاييد مي شود.
وي ادامه داد: بر اساس اطلاعات گمرک ايران، از اول آذر تا دهم دي ماه امسال بيش از 93 هزار تن برنج وارد کشور شده است.
** دليل تغيير زمان ممنوعيت واردات برنج امسال
مديرکل دفتر برنامه ريزي، تامين، توزيع، تنظيم بازار و ذخاير راهبردي وزارت جهاد کشاورزي زمان ممنوعيت واردات برنج را سي و يکم مرداد سال 1398 اعلام کرد و گفت: بازرگانان بايد قبل از اين تاريخ برنج خود را وارد کنند.
وي ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزي هر سال از سي و يکم مرداد تا پايان آبان ماه براي حمايت از توليدکنندگان در زمان برداشت، واردات برنج را ممنوع مي‌کند و اين زمانبندي بر اساس شرايط کشور گاهي جابجا مي‌شود.
بصيري افزود: با توجه به شرايط تحريم، ضرورت تامين کافي برنج، رفع نگراني ها و جلوگيري از افزايش قيمت براي مصرف کننده، امسال ممنوعيت واردات برنج از سي و يکم شهريور تا اوايل آذر اعمال شد.
به گزارش ايرنا، شرکت بازرگاني دولتي ايران به عنوان شرکت تامين کننده کالاهاي اساسي و راهبردي کشور، وظيفه تنظيم بازار داخلي برنج را برعهده دارد.
طبق آمارها در سال 1396 بيش از يک ميليون و 200 هزار تن برنج خارجي وارد کشور شد که عمده اين واردات از هند بود.
همچنين مصرف ساليانه برنج کشور حدود سه ميليون تن است که 2.2 ميليون تن آن از محل توليدات داخلي تامين مي شود.
سياست وزارت جهاد کشاورزي براي واردات برنج، حمايت همزمان از توليدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزي و فراهم سازي شرايط عرضه برنج با قيمت مناسب است.
اقتصام**9186*1961*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما