شناسهٔ خبر: 30463913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه :تخلف یک بازجو را نباید به حساب یک مجموعه گذاشت

صاحب‌خبر -
سرویس خبر: رئیس قوه قضائیه با اشاره به انتشار برخی شایعات و ادعاها درباره شکنجه یکی از کارگران بازداشتی شرکت نیشکر هفت تپه، به دادستان کل کشور دستور داد که با اعزام تیمی مستقل به منطقه، ابعاد مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و گزارش آن را هر چه سریع تر به اطلاع مردم برساند.

آیت الله صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، تاکید کرد: به دادستان کل کشور دستور می‌دهم که همین امروز با تشکیل هیاتی مستقل و اعزام آن به منطقه، موضوع را مورد بررسی قرار دهند و هر چه سریع تر نتیجه بررسی‌ها را به اطلاع اینجانب و مردم عزیزمان برسانند.

وی افزود: چنین مسائلی برای ما بسیار مهم است، زیرا هیچگاه بنای جمهوری اسلامی، دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی چنین تخلفاتی نبوده است و ما آن را به لحاظ شرعی و قانونی ممنوع می دانیم. ممکن است کارگری متخلف باشد اما به هیچ عنوان برخورد خلاف قانون با او پذیرفته نیست. البته تخلف احتمالی یک بازجو هم نباید به حساب یک مجموعه گذاشته شود؛ گرچه خود دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هم موظفند از طریق بازرسی‌ها و سایر ساز و کارهای نظارتی از وقوع تخلفات جلوگیری کنند اما به هر حال متهم کردن کل یک دستگاه به دلیل اقدام احتمالی یک فرد، شایسته نیست.

رئیس قوه قضائیه با بیان این که گاهی هم ادعاهایی به دلیل عدم اطلاع از حقوق قانونی مطرح می شود یا زندانی تصور می کند محیط زندان باید برایش مانند هتل باشد، به وجه دیگر انتشار این اخبار اشاره کرد و گفت: مجموع برخوردهایی که در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های دشمن با این موضوع انجام می شود، حاکی از امارات و قرائنی است که نشان می دهد این ماجرا می تواند در ادامه پروژه‌های پی در پی و تخریبی دشمن علیه نظام باشد. البته ابعاد مختلف این موضوع باید بررسی شود و ما پیش از بررسی‌ها هیچکس را تخطئه و موضوع را تکذیب نمی کنیم.

رئیس قوه قضائیه با تاکید مجدد بر لزوم پیگیری حقوق شهروندان، ابراز امیدواری کرد که افراد و رسانه‌های مروج شایعات هم پیش از آنکه مورد برخورد قرار بگیرند، بصیرت لازم را به خرج دهند و از همصدایی با دشمن خودداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اتکای مردم به ارزش‌های الهی و همبستگی ملی را دو مقوله مهم و موثّر در حیات ۴۰ساله نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: ارتباط حضرت امام (ره) با مردم، یک ارتباط معمولی یا به مثابه ارتباط حکام و سلاطین با مردم نبود. ایشان حتی در یکی از سخنرانی‌های خود، قریب به این مضمون فرمودند که «من از این لفظ سلطان اصلاً خوشم نمی آید؛ حتی برای حضرت صاحب الامر (عج)». این یعنی ارتباط امام راحل با مردم، یک ارتباط دینی، معنوی و اعتقادی بود. در مورد رهبر معظم انقلاب هم مطلب همینگونه است.

رئیس قوه قضائیه گفت: آحاد مردم هم در نظام جمهوری اسلامی بر اساس همین ارتباط قوی ایمانی ، دینی و اعتقادی با یکدیگر مرتبط بوده اند و به خوبی مشاهده می کنیم که در دوران‌هایی نظیر دفاع مقدس، همین ارزش‌ها تجلی یافت و مردم با تمسک به ارزش‌های الهی توانستند از کشور خود و نظامشان حمایت کنند. وی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: رؤیای از بین بردن این نظام که از چهل سال پیش تاکنون در سر کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها و اذناب منطقه ای شان پرورانده می شود، باطل شده است و نظام جمهوری اسلامی قویتر از هر زمان دیگر در صحنه حضور دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدامات مدعیان روشنفکری دینی و به صحنه آمدن آنان با پشتیبانی‌های گسترده تبلیغاتی تاکید کرد: این افراد کاملاً در حال زدودن ریشه‌های تفکر دینی بودند و همه تشکیکات ممکن را از سراسر عالم جمع می کردند و در دامن جوانان ما می ریختند چون می دانستند که این نظام، مبتنی بر یک مکتب اعتقادی، معنوی و دینی است.

لاریجانی به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: در همین موضوع حجاب و عفاف نگاه کنید که به چه نحو با این مساله دینی و اعتقادی مردم مقابله می کنند و هر کسی را هم که از این ارزش دفاع می کند به شکلی متهم می کنند. شخصی در گوشه ای کشف حجاب کرده که البته با توجه به تلاش‌ها و ابزار دشمن، چنین کاری غیر طبییعی نبوده است. به محض وقوع این اتفاق، دفاع گسترده از این شخص را آغاز کردند. این در حالی است که قوانین ما از جمله قانون مربوط به ممنوعیت کشف حجاب از سوی نمایندگانی به تصویب رسیده است که با رای مردم بر سر کار آمده اند و در همه کشورها هم قوانین داخلی از احترام برخوردارند.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: جمهوری اسلامی به فضل الهی با پشت سر گذاشتن گردنه‌های دشوار تاریخی در نقطه فعلی ایستاده است و همگی باید با نگاهی به گذشته، چشم به آینده داشته باشیم و مسیرهای نفوذ دشمن را مسدود کنیم. نباید فراموش کنیم که وقتی اعتقاد مردم تزلزل پیدا کند، در واقع رشته ای که همه را به هم پیوند داده تهدید می شود زیرا هیچگاه اقتدار جمهوری اسلامی، صرفاً مبتنی بر اقتدار اقتصادی و تسلیحاتی نبوده است بلکه اصلی ترین رکن و وجه تمایز نظام ما با سایر نظامات، همان پیوند معنوی و انسانی بین مردم با یکدیگر و بین ولی فقیه و مردم بوده است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که مسئولان دولت و وزرا همه تلاششان را معطوف به حل مشکلات اقتصادی مردم و ایجاد اشتغال کنند تا بستر ناامیدسازی مردم هم از بین برود.

بحث و بررسی درباره دستورالعمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه در جلسه دیروز مسئولان قضایی پایان یافت.

نظر شما