شناسهٔ خبر: 30334426 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله مکارم شرازی:

طب سنتی نباید ابزاری برای سودجویی افراد غیر متخصص شود

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: نباید هرکسی یک تشکیلاتی برای خود درست کند و بدون تخصص و تحصیلات لازم به طب سنتی بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه سه‌شنبه شب در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی انکولوژی ضمن تشکر از فعالیت این انجمن، گفت: امروزه بیماری سرطان در کشور شیوع پیدا کرده است که باید برای آن فکری شود.

وی بیان کرد: گرچه امروز بیماری سرطان را بعد از بیماری‌های قلبی از لحاظ شیوع در رده دوم قرار می‌دهند اما در واقع بیماری نخست است چون آن میزانی که مردم از سرطان وحشت دارند و برای آن هزینه می‌کنند برای بیماری‌های قلبی نمی‌کنند چون بیماری قلبی راه درمان آن شناخته شده است ولی سرطان هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

بیماری سرطان در اولویت بودجه‌ای دولت باشد

این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: با اینکه دولت در فشار مالی قرار دارد ولی به دولت پیشنهاد می‌کنم که بیماری سرطان را در اولویت بودجه قرار بدهد و بودجه مناسبی را برای درمان آن در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: عده‌ای فارغ التحصیل و متخصص در درمان بیماری سرطان تربیت شده‌اند اما ابزاری در اختیار آن‌ها نیست که کار خود را انجام دهند و از تخصص خود استفاده کنند و لذا باید هم از دولت و هم از خیرین خواست تا ابزار را در اختیار آنان قرار دهند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: متأسفانه به پیشگیری کمتر در کشور ما پرداخته شده است در صورتی که پیشگیری هزینه به مراتب کمتری از درمان دارد و باید برنامه پیشگیری از بیماری سرطان در کشور تدوین شود و به مردم اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه نباید طب سنتی ابزاری برای افراد غیر متخصص شود، افزود: نباید هرکسی یک تشکیلاتی برای خود درست کند و بدون دیدن دوره‌ای و تحصیلات لازم به طب سنتی بپردازد و اگر کسی بدون دیدن دوره و اطلاعات لازم وارد طب سنتی شود و صدمه‌ای به فردی بزند از نظر شرعی مسئول است.

درمان سرطان هرساله ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی نیز در این دیدار به برخی فعالیت‌های این انجمن پرداخت و عنوان کرد: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی است و هزینه‌ای که هم در سال گذشته و هم امسال سرطان در کشور داشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده و با صرف این هزینه شایسته نیست ۵۰ درصد بیماران فوت کنند.

محمدرضا قوام نصیری گفت: باید سیاست گذاری لازم در نظام سلامت انجام شود تا بتوانیم از امکانات موجود و نیروی جوان بهره لازم را ببریم و ما خوشبختانه در کشور از لحاظ متخصصین آماده به کار نیروهای خوب و زیادی داریم که می‌توانند اثرگذار باشند اما متأسفانه ابزار کار در اختیار ندارند.

نظر شما