شناسهٔ خبر: 30160744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نگاه ها به خروج امریکا از سوریه

تهران - ایرنا- رسانه های آمریکایی چهارشنبه گذشته اعلام کردند که آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج می کند، خبری که پس از چند ساعت از سوی مقامات این کشور نیز تایید شد؛ از همان زمان اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این مساله با واکنش های مختلفی در سطح منطقه و جهان روبه رو شد.

صاحب‌خبر -

'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریکا در همان روز (چهارشنبه) پس از انتشار این خبر در توئیتی ادعا کرد: 'ما داعش را در سوریه شکست دادیم! و این تنها دلیل ماندن ما برای ماندن در آنجا بود.' ادعایی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه فقط به جوک شبیه است، چرا که آمریکا به کمک رژیم صهیونیستی و کشورهای انگلیس و عربستان گروه تروریستی داعش را برای براندازی حکومت سوریه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که با یاری خدا و فداکاری های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، گروه تروریستی داعش سال گذشته در همین زمان در سوریه و قبل از آن در عراق شکست خورد و آمریکا نه تنها هیچگونه نقشی در شکست داعش نداشته، بلکه برعکس، ایجاد، تقویت و تجهیز این گروهک تروریستی توسط مقامات واشنگتن بوده است.
عناصر داعش در حدود هفت سال گذشته بدترین جنایات را در حق مردم سوریه با کمک آمریکایی ها و صهیونیست ها انجام داده اند که در تاریخ ثبت و ضبط شده است.
بر اساس برنامه اعلام ‌شده از سوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)، تمام نظامیان آمریکایی ظرف 60 تا 100 روز آینده به طور کامل سوریه را ترک خواهند کرد.
رییس جمهوری آمریکا همچنین به وزارت دفاع این کشور دستور داده تا روند کاهش تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را نیز آغاز کند؛ به دنبال این دستور، از چند هفته دیگر بیش از هفت هزار نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد؛ این اقدام، اولین گام از برنامه مرحله‌بندی‌شده کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در افغانستان و در نهایت پایان دادن به حضور نظامی هفده ساله در این کشور است که پیامدهای ناگواری برای مردم افغانستان داشته است.
حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه در غالب ائتلاف در ظاهر ضد تروریستی در سوریه (بخوانیم حمایت از داعش) به سال 2014 باز می گردد که در ابتدا فقط بمب افکن های آمریکایی به بهانه واهی مقابله با داعش، تجاوز خود به خاک سوریه را آغاز کردند و در ادامه حدود دو هزار نیروی آمریکایی در حمایت از کردهای سوری از شمال شرق سوریه وارد این کشور شدند و اقدام به ایجاد چند پایگاه در استان الحسکه کردند.
شمار نیروهای آمریکایی در خاک سوریه هم اکنون حدود دو هزار و 600 نفر است که نزدیک به دو هزار نفر از آنها در استان های الحسکه، دیرالزور و الرقه حضور غیرقانونی دارند و حدود 600 نظامی دیگر آمریکا نیز در منطقه التنف در جنوب شرق سوریه و در محل تقاطع سه کشور اردن، عراق و سوریه مستقر هستند.
در سال های حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه چه در غالب نیروهای زمینی و چه در غالب پرواز بمب افکن های آمریکایی همگی در خدمت تروریست های داعش بوده اند و هواپیماهای جنگی آمریکا بارها مناطق مسکونی و نیروهای سوری را با هدف تقویت داعش بمباران کرده اند.

** نگرانی همپیمانان آمریکا از تصمیم ترامپ
خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه با واکنش های مختلفی در سطح جهان و منطقه و همچنین مقامات آمریکایی مواجه شده به حدی که 'لیندسی گراهام' سناتور جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا به شدت از تصمیم رئیس ‌جمهوری کشورش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه انتقاد کرد و آن را 'هدیه‌ بزرگی' به ایران توصیف کرد.
گراهام گفت: 'من با اینکه گفته می‌ شود روسیه، بشار اسد و ایران از خروج ما از سوریه شادمان نیستند، مخالفم؛ آنها به وجد آمده‌اند.'
وی افزود: 'این تصمیم هدیه بزرگی به آنها و تصمیمی مخرب برای متحدان ما است.'
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دو روز پیش (جمعه) طی مطلبی در خصوص دلیل تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت: تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکا از سوریه، شتابزده، بدون مشورت با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا و علی‌رغم مخالفت‌های شدید تمام افراد دخیل در مبارزه با گروه تروریستی داعش انجام شده است.
مقامات نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کردند که وی از تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریکا برای خروج از سوریه بسیار ناراضی است، اما تلاش می‌کند که این ناراحتی علنی نشود.
خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در وبگاه 'آکسیوس' نوشت: پس از مکالمه تلفنی روز پنج شنبه 'بنیامین نتانیاهو' با دونالد ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، گفته می‌شود که نتانیاهو از این تصمیم بسیار ناراضی است.
وی می افزاید، مقامات اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو می‌گویند او از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه بسیار ناخشنود و ناامید شده است، اما تلاش می‌کند که این ناراحتی در مقابل افکار عمومی آشکار نشود.
'موشه کهلون' وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز روز پنجشنبه در یک مصاحبه رادیویی که مشخص بود از تصمیم ترامپ خشمگین است، گفت: 'تصمیم آمریکایی‌ها (برای خروج از سوریه) خوب نبود.'
به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، کهلون با بیان اینکه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه تصمیم نادرستی بود، ادعا کرد: 'اسرائیل اجازه نمی‌دهد، ایرانی‌ها حضور نظامی خود را در سوریه تثبیت کنند، ما هرکاری با هر بهایی نیاز باشد برای ممانعت از آن انجام می‌دهیم.'
دو مقام آمریکایی و یک مقام ترکیه‌ای نیز گفته‌اند که موافقت ترامپ با خروج نظامیان آمریکا که در جریان گفت‌ وگوی تلفنی هفته گذشته او با اردوغان انجام شد، تحقیر اعضای کابینه، نماینده‌های کنگره و کل جهان را به همراه داشت.
دستور اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه همچنین موجب نگرانی مقامات لندن شد؛ 'توبیاس ال وود'، معاون وزیر دفاع انگلیس در همان روز چهارشنبه با توجیه ارائه ‌شده توسط 'دونالد ترامپ' برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه مخالفت کرد.
معاون وزیر دفاع انگلیس در توئیتر ترامپ را خطاب قرار داد و نوشت: 'به شدت مخالفم؛ داعش به دیگر گونه‌های افراط ‌گرایی تغییر شکل داده و این تهدید، کاملاً در قید حیات است.'
وزارت خارجه انگلیس نیز در واکنش به توجیه ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از خاک سوریه بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: 'جنگ با داعش هنوز به پایان نرسیده است.'
شاید بتوان گفت که شدیدترین واکنش را نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) نسبت به تصمیم تراپ اتخاذ کردند؛ قسد اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه 'خنجر از پشت بوده و خیانت است'.
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، منابع نزدیک به 'قسد' افزودند: 'خروج آمریکا از سوریه، خیانت به خون هزاران نفر است که در جنگ با گروهک داعش ریخته شد.'
اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که یک هیأت از 'نیروهای دموکراتیک سوریه' در واکنش به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به پاریس سفر کرده تا حمایت دولت فرانسه را در نبود نیروهای آمریکایی و در مقابل حمله ترکیه جلب کند.

** واکنش دمشق، مسکو، آنکارا و تهران به تصمیم ترامپ
از ابتدای حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، دمشق همواره این اقدام را نقض حاکمیت ملی این کشور توصیف کرده و خواستار خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از سوریه بوده است.
'خالد العبود' دبیر پارلمان سوریه روز چهارشنبه در واکنش به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه تاکید کرد: خارج شدن نیروهای آمریکایی از سوریه به دلیل توافق، معامله یا مذاکرات بین سوریه، اروپا و آمریکا نیست، بلکه معلول ایستادگی حکومت و مردم سوریه است.
العبود در گفت ‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: حکومت سوریه با ایستادگی و توانایی خود در تشکیل ائتلاف منطقه‌ای و جانفشانی ملت و هوش رهبری خود توانست این تجاوز را دفع کند.
وی با بیان اینکه سوریه در حال حاضر کلید ثبات منطقه است، اعلام کرد که آمریکا در سطح منطقه و به ویژه در سوریه شکست سنگینی خورده است، به همین دلیل شاهد این چرخش از سوی واشنگتن هستیم.
این مقام سوری با اشاره به تأثیر شکست آمریکا بر ابزارها و طرف های منطقه‌ای، تصریح کرد: شکست آمریکا این کشور را مجبور به اعلام خروج از سوریه کرد، زیرا واشنگتن دیگر حتی یک کلید هم در جغرافیای سوریه ندارد.
مسکو نیز با استقبال از اعلام خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از خاک سوریه اعلام کرد: خروج نظامیان آمریکایی از سوریه چشم‌اندازی برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی (در خصوص بحران سوریه) به ‌وجود می‌آورد.
وزیر خارجه ترکیه نیز با استقبال از تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، از واشنگتن خواست که به حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از شبه ‌نظامیان کُرد پایان دهد.
«مولود چاووش ‌اوغلو» با بیان اینکه نباید خلأ قدرت در سوریه ایجاد شود تا شبه‌نظامیان کُرد سوری بتوانند آن را پر کنند، افزود: از آمریکا می‌خواهیم برای شکست دادن داعش، یک سازمان تروریستی دیگر را حمایت نکند و با آنها وارد تعامل نشود.
'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این باره گفت: اصولاً ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیرمنطقی، تنش‌زا و التهاب‌آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به‌شمار می‌رود.
وی افزود: بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر تا امروز نیز نشان می‌دهد که حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.
اخبار و گزارش ها نشان می دهد که مردم سوریه خوشحال ترین افراد از اعلام خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از این کشور هستند؛ مردم سوریه سال گذشته تقریبا در همین زمان بود که با اعلام سرلشکر 'قاسم سلیمانی' فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلام متوجه شدند که گروه تروریستی داعش که مورد حمایت همه جانبه جبهه غربی - عربی - صهیونیستی به سرکردگی آمریکا بود، شکست خورده و بحران سوریه به پایان خود نزدیک شده است؛ یکسال از خبر شکست داعش نگذشته بود که خبر خروج نظامیان متجاوز آمریکایی موجب خوشحالی دوباره مردم سوریه شد.

** تحلیل های خروج نیروهای آمریکایی از سوریه
کارشناسان مسایل سیاسی - نظامی منطقه معتقدند، نیروهای آمریکایی قرار بود سال گذشته از سوریه خارج شوند، ولی بنا به درخواست آل سعود و پرداخت هزینه های این نیروها از سوی عربستان (چهار میلیارد دلار) موجب تعویق خروج آنها شد.
کارشناسان مسایل سیاسی همچنین معتقدند همانگونه که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خروج نیروهای آمریکایی را به سرعت از سوریه اعلام کرد، باید تا زمان خروج آنها که مدتی 60 تا 100 روزه اعلام شده صبر کرد و دید که آیا دوباره تصمیم ترامپ عوض می شود یا خیر؟ چرا که تصمیم های ترامپ لحظه ای است و با تعادل همراه نیست.
به اعتقاد تحلیلگران مسایل منطقه، کردها، رژیم صهیونیستی و آل سعود خشمگین ترین افراد از تصمیم ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هستند؛ آل سعود در حدود هشت سالی که از بحران سوریه می گذرد صدها میلیارد دلار در حمایت از گروه های تروریستی هزینه کردند و حال می بینند که همه هزینه حدر رفته و گروه های تروریستی نیز تقریبا در سوریه نابود شده و نیروهای آمریکایی نیز در حال خروج از این کشور هستند.
رژیم صهیونیستی به اعتقاد کارشناسان متضررترین رژیم پس از رژیم آل سعود در قضیه سوریه می باشد، چرا که بحران سوریه در اصل برای نابودی جبهه مقاومت ضدصهیونیستی و تامین امنیت این رژیم آغاز شده بود، اما با شکست گروه های تروریستی تکفیری و همچنین خروج نیروهای آمریکایی از سوریه این طرح شکست خورد.
کردها دیگر بازنده خروج نیروهای آمریکایی در سوریه هستند چرا تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریکایی ها چیده بودند که با خروج آنها معادلات آنها در سوریه بهم خواهد خورد و اکنون بر اساس برخی خبرها در برابر پایگاه های امریکایی در سوریه برنامه های اعتراضی برگزار می کنند.
نکته قابل تاملی که در این میان وجود دارد اجرا و یا عدم اجرای خروج نیروهای آمریکایی در ماه های آینده از سوریه و نقشه آمریکا پس از خروج از این کشور می باشد که باید منتظر بود و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.
خاورم*1275*1436*

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما