شناسهٔ خبر: 29977323 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تلاش چند نماينده آمريکايي براي تشديد تحريم‌هاي بانکي ايران

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- گروهي از نمايندگان جمهوري‌خواه کنگره آمريکا طرحي را به سنا و مجلس نمايندگان برده‌اند که هدف آن قطع نظام بانکي ايران از شبکه بين‌المللي و فشار به پول ملي ايران است.
به گزارش خبرگزاري آريا، نشريه راستگراي «واشنگتن فري‌بيکن» روز جمعه به نقل از منابع آگاه از طرح گروهي از سناتورهاي ضدايراني آمريکا براي تشديد تحريم‌ها عليه نظام بانکي ايران خبر داده است.
اين نشريه به نقل از منابع مطلع نوشته هدف از اين طرح که به رهبري «تد کروز» سناتور جمهوري‌خواه آمريکايي به سنا و مجلس نمايندگان ارائه شده، قطع دسترسي بانک‌هاي ايراني به سيستم مالي بين‌المللي به بهانه حمايت آن‌ها از «تروريسم» است.
اين طرح که به رؤيت خبرنگار فري‌بيکن رسيده، تمام بانک‌هاي ايراني را حامي تروريسم و عامل پولشويي معرفي مي‌کند و تحريم آن‌ها را خواستار مي‌شود. بنا بر اين گزارش، نمايندگان حامي اين طرح دولت «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا را به اجراي کند تحريم‌هاي مالي عليه ايران با هدف جلب رضايت کشورهاي اروپايي همکار با ايران متهم کرده‌اند.
طرح پيشنهادي اين نمايندگان، علاوه بر نظام بانکي، نظام مالي و روش‌هايي مانند استفاده از ارزهاي رمزنگاري شده (کريپتو کارنسي‌ها) براي دور زدن تحريم‌هاي آمريکا و ادامه تجارت ميان ايران و اروپا را نيز هدف قرار مي‌دهد. مقابله با تلاش ايران براي حفظ ارزش ريال هم يکي ديگر از اهداف اين طرح عنوان شده است.
کروز بامداد شنبه (به وقت تهران) با طرح دوباره اين ادعا که توافق هسته‌اي منابع مالي لازم براي فعاليت‌هاي منطقه‌اي را در اختيار ايران قرار داد، در مورد طرحي که به سنا برده، در توييتر نوشت: «جبران اين خسارت نيازمند اعمال فشار حداکثري به رژيم ايران است. اقدام رئيس‌جمهور ترامپ در آغاز روند خروج از توافق هسته‌اي، کاملا درست بود. قطع موثر [دسترسي] ايران به نظام مالي جهاني، که کارکرد اين طرح است، يک گام بعدي لازم است.»
دولت ترامپ آبان ماه امسال تحريم‌هاي مالي و بانکي رفع‌شده ذيل توافق هسته‌اي سال 2015 را احيا کرد، اما براي فروش نفت ايران و همچنين ارتباط ايران با سامانه پيام‌رسان مالي «سوئيفت» معافيت‌هايي صادر کرد. متحدان ترامپ در کنگره آمريکا صدور اين معافيت‌ها را مورد انتقاد قرار داده و معتقدند که او براي راضي کردن اروپايي‌ها، تحريم‌ها را با سرعت کافي اجرا نکرده است.
همزمان با طرح کروز در سنا، در مجلس نمايندگان آمريکا هم «مايک گالاگر» نماينده جمهوري‌خواه ايالت ويسکانسين طرح مشابهي را ارائه کرده است که تاکنون با حمايت 6 نماينده جمهوري‌خواه ديگر همراه شده است.
فري‌بيکن مدعي شده است که برخي از مقام‌هاي وزارت خزانه‌داري آمريکا با اعمال حداکثري تحريم‌ها عليه ايران مخالف هستند و با سياست مد نظر ترامپ مخالفت مي‌کنند. به همين دليل اين نمايندگان قصد دارند عملکرد خزانه‌داري آمريکا در ارتباط با ايران را هدف قرار دهند.
يک منبع در کنگره آمريکا که خواسته نامش فاش نشود، به اين پايگاه گفته است: «وزارت خزانه‌داري در برابر اروپايي‌ها کوتاه آمد و اتصال ايران به نظام مالي جهاني را حفظ کرد.»
«مارکو روبيو»، «تام کاتن»، «تام تيليس»، «کوري گاردنر»، «سندي هايد اسميث» و «تاد يانگ» که همگي جمهوري‌خواه هستند، تاکنون از طرح کروز حمايت کرده‌اند. هنوز زمان رأي‌گيري در مورد اين طرح مشخص نشده است.

نظر شما