شناسهٔ خبر: 29956961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توافق هاي مهم در سوئد؛ يمن در انتظار صلح و کمک هاي بشردوستانه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - در روز پاياني مذاکرات صلح سوئد، گروه هاي يمني در خصوص بندر الحديده و ورود کمک هاي بشردوستانه به اين بندر توافق کردند. گروههاي يمني پيش از اين نيز در خصوص تبادل اسرا توافق کرده بودند.
به گزارش پارس‌تودي، مذاکرات صلح سوئد در خصوص بحران يمن که يک هفته پيش با حمايت سازمان ملل متحد ميان هيئت وابسته به دولت نجات ملي يمن (انصارالله) و هيئت وابسته به دولت مستعفي آغاز شد، امروز پنج شنبه روز پاياني خود را پشت سر گذاشت.
«آنتونيو گوترش»، دبيرکل سازمان ملل که براي شرکت در گفت‌وگوهاي صلح يمن در سوئد به سر مي‌ برد، از توافق اوليه گروه‌هاي يمني به يک آتش بس در بندر الحديده و ورود کمک هاي انساني به اين بندر خبر داده است.
بر اساس اظهارات گوترش نيروهاي سازمان ملل براي نظارت بر برقراري آتش بس به بندر الحديده اعزام خواهند شد.
گوترش اين توافق ها را سرآغاز برقراري صلح در يمن دانست.
«مارتين گريفيتس»(Martin Griffiths)، فرستاده سازمان ملل متحد در امور يمن نيز در نشست خبري که با حضور آنتونيو گوترش دبيرکل اين سازمان برگزار شد، گفت سازمان ملل خواهان گشايش فرودگاه هاي يمن در کوتاه ترين زمان ممکن است، و دو طرف در اين خصوص توافق کرده اند.
گريفيتس افزود گام اوليه در خصوص مساله فرودگاه ها، گشودن آنها براي پروازهاي تجاري است، و اين گشايش احتمالا ابتدا براي پروازهاي داخلي رخ خواهد داد.
در همين حال، فرستاده سازمان ملل متحد در امور يمن تاکيد کرد که گفتگوهاي سوئد، در خارج از اين کشور نيز ادامه خواهد داشت.
«محمد عبدالسلام»، رئيس هيئت مذاکره کننده دولت نجات ملي يمن (انصارالله) در سوئد با تائيد توافق درباره آتش بس در الحديده، گفت نيروهاي سازمان ملل بايد در بازرسي کشتي هايي که به حديده مي آيند نظارت کند.
با اين حال، هنوز در اين مذاکرات در خصوص فرودگاه صنعا توافقي نشده است. محمد عبدالسلام در اين خصوص گفت طرف مقابل برقراري پروازهاي بين المللي را در فرودگاه صنعا رد کرد و اين غيرقانوني است.
رئيس هيئت اعزامي دولت نجات ملي تاکيد کرد: بازگشايي فرودگاه صنعا دستاورد سياسي براي هيچ حزبي نيست بلکه اين حق کساني است که مورد تجاوز قرار گرفته و مجروح شده اند.
در روز پاياني مذاکرات، «جرمي هانت»(Jeremy Hunt)، وزير امور خارجه بريتانيا نخستين بار از آغاز جنگ يمن با نمايندگان جنبش انصارالله و دولت مستعفي يمن ديدار و بر ضرورت تلاش همه طرف ها به منظور دستيابي به راه حل سياسي تأکيد کرد. هانت از آنچه «پيشرفت واقعي» در مذاکرات خواند، استقبال کرد.
اين اظهارات هانت در حالي است که بريتانيا در طول جنگ ائتلاف سعودي- اماراتي عليه مردم يمن، يکي از تامين کنندگان اصلي سلاح و تجهيزات نظامي براي اين ائتلاف بوده است.
با وجود توافق هاي انجام گرفته، جنگنده هاي سعودي همچنان مناطق مختلف يمن را بمباران مي کنند.
وزارت بهداشت يمن روز چهارشنبه در بيانيه اي اعلام کرد طي يک هفته گذشته همزمان با برگزاري مذاکرات صلح يمن در سوئد، بر اثر حمله هاي ائتلاف سعودي، دست کم 15 تن از جمله هفت کودک و سه زن کشته و 23 نفر از جمله هشت کودک و پنج زن زخمي شدند.
گفت‌وگوهاي سياسي براي حل بحران يمن تاکنون بارها به دليل کارشکني عربستان سعودي ومتحدانش با شکست روبه‌رو شده است.
عربستان‌‌ با حمايت آمريکا، امارات و چند کشور ديگر از مارس 2015 به يمن حمله و سپس اين کشور فقير عربي را محاصره زميني، دريايي و هوايي کرده است.
جنگ‌افروزي عربستان و متحدانش در يمن تاکنون به کشته شدن بيش از چهارده هزار يمني، زخمي شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگي ميليون‌ها يمني منجر شده است.
141/112
کليدواژه سوئد توافق بشردوستانه

نظر شما