شناسهٔ خبر: 29917928 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نابود کننده زيرساخت هاي برق عراق مدعي آمادگي براي بازسازي شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بغداد - ايرنا - `ريک پري` وزير انرژي آمريکا در جريان سفر به بغداد، برغم اتهاماتي که عليه آمريکا در تخريب عمدي زيرساخت هاي برق عراق مطرح است، مدعي آمادگي کشورش براي کمک به رفع مشکل کمبود برق در اين کشور شد.

به گزارش ايرنا، پري روز سه شنبه پس از ديدار با `عادل عبدالمهدي` نخست وزير، بر آمادگي واشنگتن براي کمک به توسعه بخش برق و نفت عراق تاکيد کرد.
وزير انرژي آمريکا امروز پس از ديدار با چندتن از مقامات عراقي در بغداد، راهي اربيل شد و با `مسعود بارزاني` رئيس جزب دموکرات کردستان عراق هم ديدار و گفتگو کرد.
هنوز از ديدارهاي پري با مقامات عراقي در بغداد و اربيل جزييات بيشتري منتشر نشده است اما برخي ناظران، اين سفر را در ادامه تلاش هاي آمريکا براي اعمال فشار به مقامات عراقي براي مشارکت در تحريم هاي ضد ايراني واشنگتن ارزيابي مي کنند.
مقامات عراقي بارها اعلام کرده اند که اين کشور جزيي از نظام تحريم ها نخواهد بود و به کشورهاي خارجي بويژه آمريکا متذکر شده اند که تصميمات بغداد بر اساس استقلال و حاکميت ملي است و اجازه ديکته کردن چيزي را به آنها نخواهد داد.
عراق هم اکنون بيش از 1200 مگاوات برق مورد نياز و نيز گاز مورد نياز براي خوارک سه نيروگاه توليد برق خود را از طريق واردات از جمهوري اسلامي ايران تامين مي کند که به گفته مقامات عراقي نقش موثري در کاهش کمبود برق اين کشور دارد.
عراق طي 15 سال گذشته از زمان اشغال اين کشور از سوي آمريکا، بدليل از بين رفتن زيرساخت ها و گسترش ناامني همواره با کمبود شديد برق بويژه در ايام پيک تابستان و زمستان مواجه است.
وزير انرژي آمريکا درحالي آمادگي کشورش براي رفع مشکل برق عراق را اعلام کرده است که به گفته مسوولان عراقي، بخش مهمي از شبکه و زيرساخت هاي برق عراق در حمله آمريکا به اين کشور و اشغال آن در سال 2003 از بين رفت.
از سوي ديگر گزارش هاي رسمي مي گويد تاکنون حدود 40 ميليارد دلار بودجه صرف اصلاح بخش برق عراق شده اما بدليل فساد مالي و اختلاس، به نتيجه اي نرسيده است و همچنان در ايام تابستان بسيار گرم اين کشور، گاه روزانه 12 تا 15 ساعت خاموشي وجود دارد.
خبرگزاري `المعلومه` عراق چندي پيش به نقل از منابع نزديک به وزارت برق اين کشور گفته بود که مسووليت مشکلات برق عراق با شرکت `ژنرال الکتريک` آمريکاست چرا که در طول اين سالها اين شرکت همچون وزارت سايه عمل کرده و پرونده انرژي الکتريکي عراق را از سال 2003 به اين سو و به طور کامل در انحصار خود داشته و دارد.
منابع ياد شده، دليل اصلي نابساماني برق در استان هاي عراق را حاکميت مطلق شرکت ژنرال الکتريک آمريکا در توليد و توزيع نيروي برق ميان مناطق مختلف اين کشور بر اساس يک سياست مشخص و حساب شده دانست، سياستي که مي خواهد وضعيت برق عراق همچنان آشفته بماند.
منابع نزديک به وزارت برق عراق به اين خبرگزاري گفته بودند که اين شرکت آمريکايي از زمان سقوط صدام تاکنون اجازه ساخت حتي يک نيروگاه توليد برق جديد به وزارت برق را به دلايل نامعلوم نداده است.
مهرماه گذشته و اندکي پس از آنکه برخي منابع از قرارداد 15 ميليارد دلاري عراق با شرکت `زمينس` آلمان براي رفع مشکل برق اين کشور خبر دادند، بلومبرگ گزارش داد که دولت دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا براي افزايش نفوذ خود در عراق، بغداد را تحت فشار قرار داد تا قرارداد با زيمنس را لغو کرده و به جاي آن با شرکت ژنرال الکتريک به توافق برسد.
اين امر در روزهاي پاياني نخست وزيري `حيدر العبادي` باعث واکنش هايي شد و برخي نمايندگان پارلمان هشدار دادند دولت نبايد زير بار فشار آمريکا برود و در صورت تحقق اين امر، آنها قرارداد با ژنرال الکتريک را در دولت بعدي لغو خواهند کرد.
دولت عراق توانسته است ميزان توليد برق را به 15 هزار مگاوات در ساعت برساند اما ظرفيت مصرف برق در فصل گرما (تير، مرداد و بخشي از شهريورماه) به بالاي 23 هزار مگاوات در ساعت مي رسد.
مردم استان هاي مرکزي و جنوب عراق از اوايل تيرماه در اعتراض به قطعي طولاني مدت برق در تابستان بسيار گرم عراق، فساد اداري و سوء خدمت رساني، دست به تظاهرات زدند که هفته ها بطول انجاميد.
اين تظاهرات هاي مردمي دست کم 13 کشته و 729 زخمي بجا گذاشت که دو سوم زخمي ها را نيروهاي امنيتي عراق تشکيل مي دادند.
خاورم*10**380**
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما