شناسهٔ خبر: 29917386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مذاکرات استکهلم؛ جزئيات توافق اوليه يمني‌ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - هيأت مذاکره کننده دولت نجات ملي يمن در استکهلم، پايتخت سوئد، جزئيات توافق تبادل اسيران بين طرف‌هاي درگير در يمن را تشريح کرد.
به گزارش پارس‌تودي به نقل از المسيره؛ هيأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملي يمن در سوئد روز سه‌شنبه از تبادل فهرست اسامي 15 هزار اسير از سوي دو طرف با هدف فراهم کردن مقدمات لازم براي آزادي آنها خبر داد.
هيأت صنعا اعلام کرد، دو هيأت مذاکره کننده به مدت دو هفته وقت دارند تا پرونده‌هاي ارائه شده و اسامي اين افراد و وضعيت آنها را بررسي کرده و سپس هر دو هيأت يک هفته ديگر مهلت خواهند داشت تا نتايج خود را ارائه و در هفته چهارم به ملاحظات طرف مقابل پاسخ دهند.
پرونده‌هاي اسيران همچنين به صليب سرخ جهاني که مسئول انتقال اسرا از دو فرودگاه «سيئون» و «صنعاء» است، تحويل داده خواهد شد. دوره زماني اجراي توافق تبادل اسرا 40 روز خواهد بود.
گزارش: ششمين روز گفت‌وگوي صلح يمن در استکهلم
دور جديد مذاکرات صلح يمن روز پنجشنبه گذشته (6دسامبر) پس از عزيمت هيات مذاکره کننده جنبش انصارالله و دولت مستعفي يمن (هيات رياض) به سوئد با ميانجيگري «مارتين گريفيتس» نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن در سوئد آغاز شده است.
توقف حملات و درگيري هاي دوجانبه، اداره بندر الحديده، بازگشايي فرودگاه صنعاء، تبادل اسرا و آتش بس در تعز از جمله موضوعات مورد مذاکره ميان طرف‌هاي يمني در سوئد است.
اين دور از مذاکرات ابتدا قرار بود، ششم سپتامبر در ژنو سوئيس برگزار شود اما با کارشکني سعودي و امارات به تعويق افتاد.
گفت‌وگوهاي سياسي براي حل بحران يمن تاکنون بارها به دليل کارشکني عربستان سعودي و متحدانش با شکست روبه‌رو شده است.
عربستان‌‌ با حمايت آمريکا، امارات و چند کشور ديگر از مارس 2015 به يمن حمله و سپس اين کشور فقير عربي را محاصره زميني، دريايي و هوايي کرده است.
جنگ‌افروزي عربستان و متحدانش در يمن تاکنون به کشته شدن بيش از چهارده هزار يمني، زخمي شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگي ميليون‌ها يمني منجر شده است.
116/120
کليدواژه تجاوز نظامي عربستان به يمن سوئد

نظر شما