شناسهٔ خبر: 29911785 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سرنوشت افزايش تعرفه براي پرمصرف ها روشن شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرعامل شرکت توانير گفت: پيشنهاد افزايش تعرفه براي پرمصرف ها تعيين تکليف شده است و به احتمال زياد تا پايان آذرماه نتيجه قطعي آن اعلام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا «محمدحسن متولي‌زاده» روز سه شنبه در همايش تخصصي راهکارهاي هوشمندسازي در مصرف انرژي افزود: 70 درصد مردم به دليل آنکه ميزان مصرف معمولي دارند مشمول اين طرح نخواهند شد و هيچ افزايش قيمتي را تجربه نخواهند کرد.
وي ادامه داد: هدف از اين افزايش تعرفه ايجاد درآمد نيست بلکه بيشتربراي آن است که به کاربران پرمصرف يادآوري شود تا نسبت به مديريت مصرف اقدام کنند.
متولي زاده خاطرنشان ساخت: پرمصرف ها تعداد کمي هستند و به سادگي مي توانند نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند.
** تلاش براي سه هزارمگاوات صرفه جويي در تابستان 98
مديرعامل توانير از طراحي برنامه هايي براي کاهش سه هزارمگاواتي در مصرف برق پيک (اوج مصرف) سال آينده خبرداد و نخستين گام را اختصاص تعرفه بالاتر براي پرمصرف ها برشمرد.
متولي زاده اظهار داشت: در برنامه هاي مديريت مصرف برق، از شرکت هاي دانش بنيان دعوت شده که با طراحي نرم افزارهاي کاربردي تلفن همراه، به کاهش بار کمک کنند و از مشوق هاي مديريت مصرف برخوردار شوند.
مدير عامل توانير طراحي اين نرم افزارهاي موبايلي را در راستاي برقراري ارتباط دوسويه با مردم برشمرد و يادآورشد: پيشتر، اين ارتباط دوسويه بين صنعت برق با صنايع و کشاورزي برقرار شده بود.
** ايران به همه کشورهاي داراي مرز خاکي تبادل الکتريکي دارد
مديرعامل شرکت توانير درباره تبادل برق با کشورهاي همسايه نيز گفت: اکنون ايران با همه کشورهاي همسايه تبادل الکتريکي دارد؛ به برخي از کشورها برق صادر مي کند، از برخي ديگر برق وارد مي کند و براي برخي نيز ترانزيت مي کند.
وي درباره اتصال برق به کشورهاي همسايه، گفت: به دليل اختلاف افق و اختلاف دما بين کشورهاي همسايه، ارتباطات الکتريکي مي توانند نياز کشورها را تامين و عرضه برق مازاد را تسهيل کند.
متولي زاده اظهار داشت: در سالهاي اخير ايران حجم زيادي از نياز برقي عراق را تامين کرده و اميدواريم اين مبادلات ادامه داشته باشد.
مدير عامل توانير با تاکيد بر اينکه در انتقال برق، نمي‌توان کشوري را به سرعت جايگزين کشوري ديگر کرد، گفت: بنابر اين، جايگزيني کشوري ديگر به جاي ايران در کوتاه مدت ميسر نيست.
وي صادرات برق به کشور عراق را حدود يک هزار و 400 مگاوات عنوان کرد و گفت: بخشي از وجه پول برق صادرشده به عراق دريافت شده است و پيگيري براي دريافت مابقي مطالبات ادامه دارد.
** وضعيت اقتصاد برق ايران اسفناک است
متولي زاده بيان کرد: به رغم توانايي هاي خوب در توليد برق، در اقتصاد برق وضعيت کشورمان بسيار نامطلوب است و قيمت برق حتي با کشورهايي مانند افغانستان و ترکيه نيز اختلاف دارد.
مديرعامل توانير افزود: هنوز نتوانسته ايم به دليل اين اختلاف قيمتي مدل اقتصادي درستي براي صنعت برق داشته باشيم.
به گفته وي، اکنون صنعت برق با دو تصميم مواجه است يا بايد نسبت مديريت مصرف بار با کمک مردم اقدام کند يا نسبت به سرمايه گذاري هاي جد يد تلاش کند که هزينه اين سرمايه گذاري ها از جيب مردم تامين مي شود.
متولي زاده ادامه داد: بهترين کار اين است که بدون کاهش سطح رفاه مردم و فقط با اعمال يک سري روش هاي ساده، نسبت به مديريت مصرف اقدام کنيم.
به گزارش ايرنا، برآورد تراز توليد و مصرف برق نشان مي دهد تابستان سال آينده، توليد برق هشت هزار مگاوات نسبت به مصرف کسري خواهد داشت که اين کسري قرار است با احداث نيروگاه هاي حرارتي، برقابي و تجديدپذير و همچنين مديريت مصرف جبران شود.
قدرت عملي قابل اتکاي توليد برق در کشور، تا پايان مردادماه امسال 53 هزار و 425 مگاوات اعلام شد که با توجه به 61 هزار و 393 مگاوات برآورد بار مصرفي در تابستان 98، تراز توليد و مصرف برق در اوج مصرف سال آينده به حدود هشت هزار مگاوات (هفت هزار و 968 مگاوات) مي رسد.
وزارت نيرو براي هم تراز کردن توليد و مصرف بر در تابستان 98، افزايش توليد برق در نيروگاه هاي حرارتي، تجديدپذير، برقابي و همچنين مديريت مصرف را در نظر گرفته است؛ بر اين اساس قرار است تا تابستان 98، پنج هزار و 223 مگاوات به ظرفيت نيروگاه هاي حرارتي، 598 مگاوات به ظرفيت نيروگاه هاي تجديدپذير و 150 مگاوات به نيروگاه هاي برقابي اضافه شود و علاوه بر اين، سه هزار مگاوات نيز مديريت مصرف در دستور کار قرار گيرد.
اقتصام**2078**9189
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما