شناسهٔ خبر: 29859903 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تدوين پيش‌نويس دستورالعمل احراز صلاحيت مديران بانک‌ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- اداره مطالعات و مقررات بانکي در ابلاغيه‌اي به مديران عامل بانک‌هاي دولتي، غيردولتي و موسسات اعتباري غيربانکي بر لزوم تاييد صلاحيت مديران بانکي توسط بانک مرکزي تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايبِنا،­­ در اين ابلاغيه آمده جهت اطلاع مديران عامل ­بانک هاي دولتي، غير دولتي، شرکت دولتي پست بانک، موسسات اعتباري غير بانکي و بانک مشترک ايران -­ ­ونزوئلا آمده است:
احتراما همانگونه که مستحضرند بند (ت) ماده 21 قانون احکام دايمي برنامه هاي توسعه کشور مصوب سال 1395 مجلس شوراي اسلامي با عبارت انتخاب مدير عامل و هيات مديره بانک ها موسسات مالي و اعتباري از صدور تاييد زمينه هاي مالي، بانکي و بازرگاني و دانشنامه کارشناسي مرتبط باشند. نحوه احراز شرايط اعتراض و رسيدگي به آن با پيشنهاد مشترک بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور اقتصادي و دارايي و تصويب شوراي پول و اعتبار تعيين مي شود. ضمن تصريح دوباره بر لزوم تاييد صلاحيت مديران بانک ها و موسسات اعتباري غير بانکي توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران بر اساس شرايطي که برخي از آنها در قانون مزبور ذکر شده، تدوين ضوابط و مقررات مربوطه را بر عهده بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي قرار داده تا متعاقبا و با تصويب شوراي پول و اعتبار، به شبکه بانکي کشور ابلاغ گردد. بر اساس، بانک مرکزي با همکاري وزارتخانه ياد شده، اقدام به تهيه پيش نويس دستوالعملي در همين خصوص نموده که در آتيه نزديک، براي سير تشريفات موصوف، الحاق تبصره اي به حکم مربوط به شرايط سني داوطلبان عضويت در هيات مديره و تصدي سمت مدير عاملي بانک ها و موسسات اعتباري غير بانکي بوده است.
با عنايت به فوريت اين امر و نيز امعان به امکان تطويل تصويب دستوالعمل ياد شده مقرر شد تا زمان نهايي شدن ضوابط اصلي در اين دستوالعمل فعلي نحوه احراز و سلب صلاحيت حرفه اي مديران موسسات اعتباري، مطابق با پيش نويس مورد بحث اصلاح گردد. در همين رابطه، مراتب در چهاردهمين جلسه مورخ 1397.8.6 کمسيون مقررات و نظارت موسسات اعتباري بانک مرکزي مطرح شد و مقرر گرديد تبصره اي ماده (4) دستورالعمل فعلي به شرح ذيل اضافه گردد:
تبصره - در مواردي که داوطلبان تصدي سمت مديريتي فاقد شرط سني مقرر در بند 4-15 باشند امکان بررسي صلاحيت حرفه اي آنها در کمسيون، با مجوز قبلي رييس کل بانک مرکزي امکان پذير مي باشد.
در خاتمه، ضمن ارسال نسخه اي اصلاحي دستورالعمل نحوه احراز و سلب صلاحيت حرفه اي مديران موسسات اعتباري، خواهشمند است مراتب به اطلاع ارکان ذيربط آن بانک يا موسسات اعتباري برسد.

نظر شما