شناسهٔ خبر: 29859719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آمار گردشگران خارجي در ايران اعلام شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- عراق با نزديک به دو ميليون مسافر همچنان درصدر کشورهايي است که در هفت ماه نخست امسال، بيشترين گردشگر را روانه ايران کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري آريا، اين اطلاعات بر مبناي آماري است که ولي تيموري ـ معاون گردشگري کشور ـ به ايسنا داده است. شمار عراقي‌هايي که از ابتداي امسال تا پايان مهرماه به ايران آمده‌اند نزديک به دو ميليون نفر شده، اين درحالي است که در کل سال 96 يک ميليون و 356 هزار و 185 عراقي به ايران آمده بودند که رشد اين جمعيت در قياس با سال قبلش 3.1 درصد منفي بود. سال 95 يک ميليون و 398 هزار و 201 نفر عراقي به ايران سفر کرده بودند.
تيموري گفت: مجموع گردشگراني که از ابتداي امسال تا پايان مهرماه 97 به ايران سفر کرده‌اند به چهار ميليون و 739 هزار و 413 نفر رسيده است.
به گفته معاون گردشگري، بيشترين گردشگراني که اين مدت به ايران سفر کرده‌اند از کشورهاي همسايه و به ترتيب از عراق، جمهوري آذربايجان، افغانستان، ترکيه و پاکستان بوده‌اند که انگيزه‌ي آن‌ها براي سفر به ايران به ترتيب درمان، زيارت و فرهنگي بوده است.
معاون گردشگري درباره هزينه‌کرد اين گردشگران بويژه عرب‌ها که اخيرا مقامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آن را همرديف با گردشگران اروپايي و بيشتر از چيني‌ها اعلام کرده‌اند، گفت: ‌تا زماني که حساب اقماري در کشور راه‌اندازي نشود نمي‌توان خيلي دقيق درباره آمارها صحبت کرد، اما اگر هزينه‌کرد گردشگران کشورهاي عربِ همسايه بيشتر اعلام شده به دليل نوع و شيوه سفر آن‌ها در ايران بوده است. عرب‌هاي همسايه ماندگاري طولاني و انگيزه‌هاي درماني دارند که هزينه‌کرد اين گردشگران را در ايران قابل توجه کرده است.
وي افزود: در گذشته بيشتر همسايگان براي زيارت، تجارت و کار به ايران سفر مي‌کردند اما حالا عراقي‌ها و آذربايجاني‌ها بيشتر با انگيزه درمان به ايران سفر مي‌کنند. اين نوع از گردشگري هم معمولا درآمدزايي خوبي دارد.
تيموري که چندي پيش از افزايش 2 درصدي سفر گردشگران اروپايي به ايران در يک ماه نخست پاييز خبر داده بود، درباره وضعيت آماري حال حاضر گردشگران اروپايي و آمريکايي در ايران، اظهار کرد: در پايان شهريورماه که البته فصل کم سفر گردشگران خارجي به ايران است، اين آمار با افت مواجه بود، اما در دو ماه گذشته سفر آن‌ها شتاب گرفته است که نشان مي‌دهد بازار اروپا و آمريکا به سمت ترميم پيش مي‌رود.

نظر شما