شناسهٔ خبر: 29834051 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دبيرکل شوراي همکاري خليج فارس: ايران همسايه مهمي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- دبير کل شوراي همکاري کشورهاي حاشيه خليج فارس روز جمعه در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: ايران همسايه مهمي در منطقه است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، «عبداللطيف الزياني» دبيرکل شوراي همکاري کشورهاي حاشيه خليج‌فارس مدعي شد: کشورهاي شوراي همکاري همواره خواستار برقراري روابط سازنده با ايران هستند.
وي در ادامه با اشاره به اين که يکي از موضوعات مورد بحث در نشست آتي سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس موضوع ايران خواهد بود، گفت: روابط با ايران يکي از موضوعاتي است که در اين نشست مطرح خواهد شد به ويژه پس از اجراي تحريم هاي آمريکا بر ايران و تاثيراتي که اين تحريم ها بر کشورهاي منطقه خواهد داشت.
الزياني مدعي شد: به نظر من ايران اکنون، راهي جز تجديدنظر در سياست‌هاي خود و پايبندي به قوانين بين‌المللي ندارد.
دبيرکل شوراي همکاري کشورهاي حاشيه خليج‌فارس همچنين در اظهاراتي خصمانه مدعي شد که ايران با حمايت از گروه هاي مسلح در منطقه، امنيت و ثبات منطقه را برهم زده است.
مقصود الزياني از گروه هاي مسلح، نيروهاي مقاومت در فلسطين اشغالي، لبنان، عراق و يمن است که طي سال هاي گذشته نقش مهمي در مقابله با گروه هاي تروريستي از جمله داعش داشتند که مورد حمايت عربستان و امارات متحده عربي از اعضاي شوراي همکاري خليج فارس بودند.
دبير شوراي همکاري خليج فارس همچنين گفت: در نشست آتي سران، آخرين تحولات در يمن، سوريه، فلسطين و عراق نيز بررسي خواهد شد.
وي اضافه کرد که در نشست سران کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس تداوم اقدامات مشترک اعضا در مسير تحکيم روابط سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
سي و نهمين نشست سران شوراي همکاري خليج‌فارس روز يکشنبه در رياض برگزار مي شود.
18 ماه پس از محاصره قطر از سوي عربستان، امارات، بحرين و مصر، شيخ «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر به صورت رسمي براي شرکت در اين نشست به عربستان دعوت شد.
عربستان، بحرين، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمايت از تروريسم تمامي روابط خود با اين کشور را قطع کردند و مرزهاي زميني، دريايي و هوايي را هم به روي دوحه بستند.
اين کشورها براي از سرگيري روابط 13 شرط تعيين کردند اما قطر با بيان اينکه شروط تعيين شده ناقض حق حاکميت اين کشور است تاکنون به آن تن نداده است.
طي اين مدت امير کويت تلاش هاي وسيعي براي حل اين بحران انجام داده است اما اين تلاش ها تاکنون موفقيت آميز نبوده استز
بعد از اين اختلاف روابط ميان اعضاي شوراي همکاري خليج فارس به شدت متنشج شد واختلافات آنان را بيش از پيش کرد به نحوي که در حال حاضر امارات، بحرين و عربستان در يک سو و کويت، قطر و عمان هم در سوي ديگر اين ميدان ايستاده اند.
روابط اعضاي شوراي همکاري خليج‌فارس از يک سال و نيم قبل به شدت شاهد تنش است و چهار کشور عربستان سعودي، امارات، مصر و بحرين خرداد ماه سال گذشته با متهم کردن قطر به حمايت مالي از تروريسم و روابط نزديک با ايران، روابط خود را با اين کشور قطع کردند.

نظر شما