شناسهٔ خبر: 29812614 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران به هيچ توافقي براي کاهش توليد نفت ملحق نمي‎شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير نفت پيش از آغاز به‎کار رسمي يکصد و هفتاد و پنجمين نشست اوپک در وين بار ديگر تاکيد کرد که ايران به هيچ توافقي مبني بر کاهش توليد نفت ملحق نمي‎شود.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا از وزارت نفت «بيژن زنگنه » پيش از آغاز نشست اوپک، در جمع خبرنگاران گفت: اوپک اين بلوغ را دارد که در جهت منافع اکثريت اعضاي خود تصميم ‎گيري کند.
وزير نفت افزود: گزارش‎هايي که ما از دبيرخانه اوپک دريافت کرده‎ايم، حاکي از مازاد عرضه بين 1.3 تا 1.4 ميليون بشکه است.
به گفته وي، کاهش 1.3 تا 2.4 ميليون بشکه‎اي سطح توليد، رقم‎هايي است که مطرح شده و قرار است درباره اين ارقام بحث شود. سرانجام اوپک بايد درباره ارقامي که براي اکثريت اعضا قابل‎قبول است، تصميم بگيرد.
*مستثني شدن ايران از توافق کاهش توليد غيرطبيعي نيست
زنگنه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا ايران به دنبال معافيت است، عنوان کرد: طبيعي است اگر غير از اين باشد و معافيت نداشته باشيم، غيرطبيعي است.
وي با بيان اينکه همه مبادلات مالي ما با ارزهايي غير دلار است، گفت: با توجه به اينکه ايران در شرايط تحريم قرار داد و از کاهش توليد معاف خواهد بود، بنابراين در زمينه ميزان کاهش توليد اظهار نظري نمي‎کنم.
وزير نفت با بيان اينکه ايران با کاهش توليد اوپک مشکلي ندارد و اين مسئله به تصميم اکثريت اعضا وابسته است، يادآور شد: ايران تا زمان رفع کامل تحريم‎ها به هيچ توافقي براي کاهش توليد ملحق نمي‎شود.
زنگنه اظهار کرد: درباره تحريم‎ها يا ارقام توليد و صادرات نفت ايران در دوران تحريم چيزي نمي‎گويم.
وي قيمت مناسب براي هر بشکه نفت را 60 تا 70 دلار عنوان کرد و گفت: به نظرم اين قيمت براي بيشتر اعضاي اوپک قابل‎قبول است، اما اين‌که روي چه ميزان توليدي توافق شود، در نشست پشت درهاي بسته مشخص مي‎شود.
وزير نفت توضيح داد: بسيار روشن است در اين وضعيت که ما با تحريم‌هاي وضع شده ضد نفت ايران مواجهيم، نمي‎توانيم نفت بيشتري از بازار کم کنيم و توليد خود را بيش از فشاري که دريافت کرده‎ايم، کاهش دهيم. فکر مي‎کنم ونزوئلا هم درخواست دارد که مستثنا شود.
خبرنگاري از زنگنه پرسيد آيا ديگر اعضاي اوپک با مستثنا شدن شما موافق هستند، که وزير پاسخ داد: آنها بايد شرايط ما را درک کنند و انتظار داريم با ما همکاري کنند. اين حداقل همکاري است. اما اگر آنها نخواهند اين کار را انجام دهند، ما تصميم ديگري را نمي‎پذيريم.
*ابراز تاسف از همراهي برخي اعضاي اوپک با سياست‎هاي آمريکا
وزير نفت عنوان کرد: ما در گذشته هم از سوي برخي مسئولان آمريکايي تهديد شده‎ايم، اما اين نخستين بار است که رئيس‎جمهوري آمريکا دستور مي‎دهد که اوپک چطور کار کند؛ اين روال جديدي است و فکر مي‎کنم اوپک با اين رفتار موافق نيست.
زنگنه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‎که آيا کشورهاي ديگر نيز همانند ايران از دستور دادن کشورهاي خارج از اوپک به اين سازمان ناخشنود هستند، گفت: بله. همانطور که به خوبي اشاره کرديد، آنها سياست‎هاي خود را تحميل مي‎کنند و به اوپک دستور مي‎دهند که چطور عمل کند. اما بايد بدانند که اوپک بخشي از وزارت انرژي کشورشان نيست. اوپک يک سازمان مستقل است و براي حداکثر کردن منافع اعضاي خود تلاش مي‎کند. فکر مي‎کنم بيشتر اعضا چنين احساسي دارند، اما متاسفانه برخي از اعضاي اوپک با سياست‎هاي آمريکا همراهي مي‎کنند.
*عبور از تحريم‎ها؛ اولويت شرکت ملي نفت ايران
وزير نفت در پاسخ به سوالي درباره مهم‎ترين ماموريت و مسئوليت مديرعامل جديد شرکت ملي نفت ايران، به عبور از تحريم‌ها اشاره کرد و به اين سوال که آيا دولت ايران مي‌تواند با توجه به تحريم‌ها بودجه سال آينده را متعادل کند، پاسخ مثبت داد و گفت: قيمت نفت در لايحه بودجه سال 1398، حدود 50 دلار براي هر بشکه است.
زنگنه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا از پيشرفت اروپا در زمينه ايجاد کانال تبادل مالي راضي هستيد، ادامه داد: من زماني راضي خواهم بود که اين کانال اجرايي شود. افراد ما و کارشناسان اروپايي در حال مذاکره (درباره زمان اجرا) هستند. از نظر من وقتي توافق نهايي به دست آمده است که اين هدف عملياتي شود.
وي ادامه داد: ما با کشورهاي اروپايي براي يافتن راهي براي دريافت درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و خريد دارو و ديگر کالاهاي مورد نياز مذاکره مي‌کنيم. اين موضوع، نيازمند نهايي شدن مقررات در اتحاديه اروپاست که تا کنون نهايي نشده است. همه چيز در دست طرف اروپايي است و ما در حال دريافت نشانه‎هاي مثبت از آنها هستيم.
*قطر اوپک را ترک مي‎کند، منطقه را نه
زنگنه درباره خروج قطر از اوپک هم اظهار کرد: از خروج قطر از اوپک ناراحت هستم، زيرا از نظر تاريخي قطر يکي از نزديک‌ترين اعضا و يکي از نزديک‌ترين دوستان ايران است. من به وزير انرژي قطر گفتم شما اوپک را ترک مي‎کنيد، اما منطقه را ترک نمي‎کنيد.
وي اين را هم گفت که ايران مذاکره‎اي درباره توسعه مشترک ميدان‌ها با قطر ندارد، اما بايد براي انتقال داده‎ها و مديريت ميدان‎ها با اطلاعات منسجم‎تر با هدف منتفع شدن دو کشور به هم نزديک‎تر شويم.
زنگنه در پاسخ به اين سوال که آيا ايران در اوپک باقي مي‎ماند، گفت: ما يکي از اعضاي بنيان‎گذار اوپک هستيم و مي‎خواهيم اوپک را حفظ کنيم. اين تنها سازمان جهان سوم است که کمي در اقتصاد جهان تاثير دارد.
*تحريم اعضاي اوپک در درازمدت بازار را با مشکل مواجه مي‎کند
زنگنه در پاسخ به اينکه آيا از معافيت‌هاي ارائه شده به کشورها براي خريد نفت ايران راضي هستيد، گفت: نه. ما اعتقادمان اين است که بازار جهاني بايد غيرسياسي باشد تا اين که به نفع مصرف‎کننده و توليدکننده عمل کند. ما نبايد فقط 6 ماه و يک سال را ببينيم، بلکه بايد نگاه دراز‎مدت داشته باشيم. اين‎که چند کشور مؤسس اوپک تحت فشار تحريم‎ها قرار گيرند، قطعا در سال‎هاي آتي بازارهاي جهاني را با کمبودهاي جدي از نظر عرضه روبه‎رو خواهد کرد.
زنگنه به سوال مجددي مبني بر اين‎که آيا از ميزان نفتي که با معافيت‎ها مي‌فروشيد راضي هستيد؟ پاسخ منفي داد و گفت: ما وقتي راضي هستيم که بتوانيم بدون اعمال فشار نفت صادر کنيم.
وي پيش‎بيني کرد که سرانجام اوپک با روسيه به توافق برسد و گفت: فکر مي‎کنم در نهايت روسيه با اوپک همکاري خواهد کرد.
زنگنه با بيان اين‎که فکر مي‎کنم اوپک به حصول توافق نزديک است، ادامه داد: پيش از رسيدن به تصميم نهايي، نمي‎توانم بگويم، اما فکر مي‌کنم که به توافق نزديک هستيم. البته زمان‌بندي ممکن است مورد بحث قرار گيرد.
اقتصام**2078**1440
انتهاي پيام /*

نظر شما