شناسهٔ خبر: 29799976 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

زنگنه براي شرکت در نشست اوپک راهي وين شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزير نفت جمهوري اسلامي ايران براي شرکت در يکصد و هفتاد و پنجمين نشست سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) عصر چهارشنبه تهران را به مقصد وين اتريش ترک کرد.

به گزارش ايرنا، يکصد و هفتاد و پنجمين نشست اوپک پنجشنبه (پانزدهم آذرماه) در مقر دائمي اين سازمان در وين برگزار مي‌شود.
به نوشته تارنماي وزارت نفت، کاهش توليد حداقل يک ميليون بشکه‌اي نفت، موضوعي است که برخي اعضاي اين سازمان در اين جلسه آن را پيگيري مي‌کنند.
پيش از اين، اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست سي ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصميم گرفتند ميزان توليد خود را يک ميليون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و به سطح 32 ميليون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.
10 روز پس از نشست وزيران نفت و انرژي اوپک، توليدکنندگان عضو اوپک و غيراوپک در وين گرد هم آمدند و بر سر کاهش حدود 600 هزار بشکه‌اي از سوي 10 کشور غير عضو اوپک نيز توافق کردند که در اين ميان مي‎توان به تعهد کاهش روزانه 300 هزار بشکه‌اي روسيه اشاره کرد.
توافق کشورهاي عضو و غير عضو اوپک از ژانويه 2017 اجرايي و سپس در نشست‌هاي بعدي (172 تا 174) تا پايان سال 2018 تمديد شد.
در نشست يکصد و هفتاد و چهارم، با توجه به اينکه ميزان پايبندي برخي کشورها از 100 درصد فراتر رفت، اعضا اجماع کردند اين ميزان را به 100 درصد برسانند.
در بيانيه آن نشست آمد: «با توجه به اين که اعضاي اوپک بيش از سطح مورد نياز نسبت به ميزان کاهش تعهد شده پايبندي داشته‌اند و مازاد پايبندي در ماه مه به 152 درصد رسيده است، اجلاس يکصد و هفتاد و چهارم اوپک تصميم گرفت کشورهاي عضو اين سازمان تلاش خود را براي رسيدن به سقف پايبندي 100 درصد براي 12 عضو از يکم ژوئيه تا پايان دوره قطعنامه يادشده به کار گيرند و کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غير اوپک، توليد را رصد کند و به رئيس کنفرانس گزارش کند.»
وزير نفت جمهوري اسلامي ايران پس از نشست يکصد و هفتاد و چهارم اوپک در چند نامه به دبيرکل و رئيس دوره‌اي اوپک نسبت به برداشت اشتباه از بيانيه اوپک تذکر داده و تاکيد کرد تصميم اين نشست، مجوزي براي افزايش و بازتوزيع توليد نيست.
زنگنه پانزدهم آبا‌‌ن‌ماه در نامه‌اي به «محمد سانوسي بارکيندو» دبيرکل اوپک، اعلام کرد: متاسفانه در ماه‌هاي گذشته عملکرد کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک- غير اوپک (JMMC) و کميته فني مشترک (JTC) بر مبناي تفسير غلط از تصميم‌هاي کنفرانس اوپک بوده است.
وي درخواست کرد موضوع تهيه و تدوين شرح وظايف و اختيارات براي اين کميته ها شامل عضويت، ماموريت، رياست، مسئوليت‌ها و اختيارات به عنوان يک بند جداگانه در دستور کار نشست يکصد و هفتاد و پنجم وزيران نفت و انرژي اوپک (ششم دسامبر 2018 ميلادي) قرار گيرد.
«حسين کاظم‌پور اردبيلي»‌ نماينده ايران در هيات عامل اوپک، ديروز (سه شنبه) درباره نشست آتي گفت: اين نشست با مسائل متعددي که در انتهاي سال ميلادي با آن روبرو شده‌ايم، همزمان شده است که از جمله مي‌توان به خروج غيرمترقبه قطر از اوپک اشاره کرد.
وي افزود: در واقع اين کشور (قطر) مانند برخي اعضا از يکه‌تازي و بدون تعهد بودن «کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک - غير اوپک» (JMMC) ناراحت است، زيرا آنها موظف بودند هر نوع تغيير در توليد را با اطلاع و اجماع اعضاي اوپک و احتمالا با هماهنگي ميان اعضاي غيراوپک اعمال کنند.
نماينده ايران در هيات عامل اوپک گفت: در ماه‌هاي گذشته بويژه از ماه مه (ارديبهشت- خرداد)، «کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک - غير اوپک» با افزايش توليد برخي کشورها که توان توليد نفت بيشتري داشتند موافقت کرده است.
وي تاکيد کرد اين مساله بدون اينکه موافقت ساير اعضاي اوپک جلب شود صورت گرفت و سبب بروز اعتراض‌هايي شد و حتي دفتر حقوقي اوپک اعلام کرد اين اقدام‌ها نقض قطعنامه‌هاي قبلي اوپک است؛ با اين حال اين روند (افزايش توليد) به دليل انگيزه‌هاي سياسي، انگيزه‌هاي اقتصادي و کسب سهم بيشتر از بازار ادامه يافت.
اقتصام*2022*1961*
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما