شناسهٔ خبر: 29765329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی گرگان:

قانون جامع مدیریت خاک در کشور وجود ندارد

گرگان- رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: در کشور ما قانون جامع مدیریت در خصوص خاک وجود ندارد و بیش از ۱۲ سال است که این لایحه در مجلس به تصویب نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد، ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی خاک که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد، اظهار کرد: پنج دسامبر سال ۲۰۱۳ در مجمع ملل متحد روز جهانی خاک نامیده شده و هرساله در نقاط مختلف دنیا در این روز برنامه های مختلفی برگزا می شود.

وی افزود: این برنامه ها در راستای اهمیت و ضرورت مسأله خاک است تا نظر توده مردم، مسئولان و سیاست گذاران را به این امر جلب کند.

نجفی نژاد ادامه داد: انسان ها برای تأمین غذا و ادامه حیات خود نیازمند خاک هستند زیرا ۲۵ درصد نیاز غذایی انسان از خاک تأمین می شود.

وی گفت: علیرغم این که خاک در مثل های ما عنصر کم ارزش به شمار می رود اما نقش کلیدی در زندگی انسان داشته و چرخه عناصر در آن صورت می گیرد.

نجفی نژاد بیان کرد: خاک در پدیده سیلاب نقش دارد و علت عمده روان آب است؛ نبود مدیریت درست و استفاده ناصحیح از خاک سبب می شود که بارندگی به تشکیل روان آب و سیلاب بینجامد.

وی اضافه کرد: خاک همچنین با تغییر اقلیم ارتباط مستقیمی دارد و قسمت اعظم کربن در خاک ذخیره می شود، افزایش گاز گلخانه ای سهم فعالیت نامناسب کشاورز است که در چند سال آینده این گاز ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: نباید در این روز برای خاک مجلس ترحیم گرفت بلکه باید هم اندیشی کرد تا اوضاع بدتر از این نشود.

وی تصریح کرد: کشور ما مشکلات زیادی در حوزه خاک دارد و بیش از یک سوم منابع خاکی ما در ۵۰ ساله گذشته تخریب شده است.

نجفی نژاد تأکید کرد: در کشور ما قانون جامع مدیریت در خصوص خاک وجود ندارد و بیش از ۱۲ سال است که این لایحه در مجلس به تصویب نرسیده است.

وی افزود: این امر نشان دهنده ضعف در سطوح بالایی کشور است که لایحه ای باید ۱۲ سال در نوبت تصویب بماند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در گلستان هم نسبت به خاک نامهربان هستیم و در برنامه های ما جایگاهی ندارد.

نجفی نژاد افزود: در سال ۸۰ و ۸۱ سیل در گلستان اتفاق افتاد و سبب شد تلفات و خسارات سنگینی به شهرستان های استان وارد شد و از همان زمان طرح اصلاح کاربری اراضی در ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان در دستور کار قرار گرفت که اکنون ۱۰ درصد آن اجرا شده است.

وی افزود: رویکرد ما نسبت به خاک غلط است و فکر می کنیم برای مدیریت خاک عملیات مکانیکی نیاز است ولی برنامه ریزی برای حفظ خاک بیشتر از سد و کانال اهمیت دارد.

نظر شما