شناسهٔ خبر: 29763358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات يمن؛

استفاده ائتلاف سعودي از تسليحات ممنوعه/ ادامه حملات سعودي ها در آستانه مذاکرات صلح

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- ناظران بين المللي درباره افزايش تنش ها در يمن در آستانه مذاکرات صلح در سوئد هشدار مي دهند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، در حالي که سازمان ملل از طرف هاي درگير مناقشه در يمن خواسته در مذاکرات صلح در سوئد شرکت کنند، حملات موشکي و توپخانه‌اي سعودي به مناطق مسکوني استان صعده يمن ادامه دارد.
شبکه تلويزيوني المسيره از حملات موشکي و توپخانه‌اي سعودي به برخي روستا‌ها در منطقه مرزي منبه در استان صعده يمن خبر داد.

استفاده ائتلاف سعودي از تسليحات ممنوعه
سخنگوي نيروهاي مسلح يمن اعلام کر که ائتلاف ضد يمن در حملات خود به مناطق مختلف در اين کشور از تسليحات ممنوعه استفاده مي کند.
"يحيي سريع" سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن در يک نشست مطبوعاتي اعلام کرد که مزدوران ائتلاف ضد يمن به درخواست هاي آتش بس در ميدان جنگ پاسخ نمي دهند. وي همچنين تاکيد کرد که ائتلاف ضد يمن در حملات مکرر خود به اين کشور از تسليحات ممنوعه  استفاده مي کند.
سريع تصريح کرد که ائتلاف ضد يمن تنها طي 10 روز اخير 350 حمله موشکي در يمن انجام داده است که بيشتر اين حملات در استان هاي صعده و الحديده صورت گرفته و دهها غير نظامي در جريان اين حملات کشته و زخمي شدند.
وي همچنين تاکيد کرد که ارتش و نيروهاي مردمي يمن توانستند کنترل  مناطق استراتژيکي در بلندي هاي جيزان را به دست گيرند.

پاسخ موشکي يمني ها
يمني ها با موشک زلزال 1 مزدوران سعودي را در عسير هدف قرار دادند.
به گزارش شبکه تلويزيوني المسيره يمن، يک منبع نظامي در عسير خبر داد نيروهاي يمني با سه فروند موشک «زلزال 1» و چندين گلوله توپ، نيروهاي مزدور سعودي را که در حال پيشروي بودند هدف قرار دادند.

امضاي توافق تبادل اسرا
کميته ملي امور اسراي يمن توافقنامه اي را درخصوص تبادل اسرا با مزدوران ائتلاف ضد يمن امضا کرد.
المرتضي تاکيد کرد که اين توافقنامه با نظارت کامل نماينده سازمان ملل در پرونده يمن منعقد شده است.
وي همچنين ابراز اميدواري کرد که روند تبادل اسرا بدون هرگونه مانع تراشي و عوامل بازدارنده انجام شود.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره؛ رئيس کميته اسراي جنبش انصارالله يمن اعلام کرد توافقنامه اي درخصوص اسيران زير نظر سازمان ملل متحد امضا کرديم.
برخي منابع خبر دادند نماينده اي از دولت (مستعفي و فراري يمن) و ائتلاف سعودي اماراتي اين توافق تبادل اسرا را امضا کرده است.
اين منابع افزودند اين توافق ، تبادل همه کساني را که اسير يا بازداشت شده اند شامل مي شود. اين توافق همه بازداشت شدگان و اسيران يمني يا از کشورهاي ائتلاف سعودي اماراتي را شامل مي شود.
اين منابع اضافه کردند : تبادل اسيران در چند مرحله و براساس جدول زمان بندي اجرا مي شود. توافق تبادل اسرا بين ائتلاف سعودي اماراتي با جنبش انصارالله در چند مرحله اجرا مي شود.
به گفته اين منابع ، اين توافق تبادل اطلاعات درباره اسيران و جستجو و آماده سازي روند تبادل را شامل مي شود. براساس توافق بين انصارالله و ائتلاف سعودي اماراتي ، صليب سرخ نقش ميانجي را در اين مبادله ايفا مي کند.

درخواست سازمان ملل از طرف هاي درگير مناقشه در يمن
سازمان ملل از طرف هاي درگير مناقشه در يمن خواست در مذاکرات صلح در سوئد شرکت کنند.
شماري از نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان هاي شريک سازمان ملل متحد از طرف هاي درگير در يمن خواستند در مذاکرات صلح سوئد شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا از نيويورک،اين گفتگوها به ابتکار مارتين گريفيتس، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن، قرار است در سوئد برگزار شود.روئساي اين نهادها و سازمان هاي وابسته به سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه مشترکي اعلام کردند ما امروز در ژنو در چارچوب نشست هاي هر دوسال يک بار خود گردهم آمده ايم. نشست هاي ما براي بررسي چالش هاي انساني که جهان با آن مواجه است برگزار مي شود. اين بار بحران يمن در کانون مذاکرات و رايزني هاي ما قرار دارد.
اين سازمان ها و نهاد در اين بيانيه درباره وخامت اوضاع در يمن ابراز نگراني و اعلام کرده اند اگر کاري براي پايان دادن به اين وضع انجام نگيرد جان هزاران نفر در اين کشور در معرض خطر خواهد بود.
در همين راستا ما از همه طرف هاي درگير مي خواهيم که به درگيري هاي خود پايان دهند و به فکر توقف پايدار دشمني ها ميان خود باشند. ما از طرف هاي درگير مي خواهيم به نهادها و سازمان هاي فعال در امور بشر دوستانه امکان دهند تا به افراد نيازمند دسترسي پيدا کنند و موانع سر راه آنها را براي کمک رساني به مردم يمن فراهم کنند. ما همچنين خواستار اقدامات فوري ديگر براي تحرک بخشي به اقتصاد يمن هستيم.
ما از همه طرف هاي درگير در بحران و جنگ داخلي يمن مي خواهيم که نمايندگان خود را به سوئد بفرستند تا در مذاکرات و رايزني هاي صلحي که به ابتکار مارتين گريفيتس، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن، برگزار خواهد شد شرکت و زمينه را براي برقراري صلح و آرامش در اين کشور فراهم کنند.

استقبال امارات از مذاکرات صلح يمن
امارات مذاکرات صلح يمن در سوئد را فرصتي تعيين کننده خواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ؛ امارات عربي متحده روز سه شنبه اعلام کرد مذاکرات صلح يمن که قرار است در سوئد برگزار شود، فرصتي « تعيين کننده » براي صلح در يمن است.

هشدار ناظران درباره افزايش تنش ها در يمن
در حالي که نيروهاي جنبش انصار الله در چارچوب احترام به تلاش هاي سازمان ملل متحد به آتش بس پايبند هستند، ناظران درباره افزايش تنش هاي ائتلاف متجاوز عربستان هشدار داده اند.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، در حالي که فرستاده سازمان ملل تلاش مي کند؛ فضاي مناسبي براي رايزني هاي آينده ميان طرف هاي درگير در يمن ايجاد کند و نيروهاي جنبش انصار الله براي احترام به تلاش هاي سازمان ملل به توافق آتش بس پايبند مانده اند؛ اما ناظران درباره افزايش تنش هاي ائتلاف متجاوز عربستان هشدار داده اند.
 برخي منابع داخلي يمن اعلام کردند، کشورهاي عضو ائتلاف متجاوز سعودي، توافق مارتين گريفيتس فرستاده سازمان ملل را در خصوص تبادل اسراء و بازداشت شدگان امضا کردند. اين در حالي است که هواپيمايي که زخمي شدگان يمني را منتقل خواهد کرد، وارد سلطان نشين عمان شده است. انتظار مي رود، يک هواپيماي ديگر امروز اعضاي هئيت ملي مذاکره کننده را به منظور مشارکت در گفتگوهاي حل و فصل بحران يمن که قرار است، چند روز آينده در سوئد برگزار شود، به اين کشور منتقل کند.
خالد الصايدي گزارشگر اين شبکه افزود: مارتين گريفيتس طي کمتر از ده روز، در چار چوب تلاش براي رايزني هاي صلح ميان طرف هاي يمني براي دومين بار به صنعاء سفر کرد. انتظار مي رود اين نشست پايان اين هفته در سوئد برگزار شود.
گزارشگر افزود: صنعاء پيشتر بر مشارکت خود در اين رايزني ها تاکيد کرده بود، البته در صورتي که تضمين ها براي خروج و بازگشت هيئت مذاکره کننده به يمن همچنان تداوم داشته باشد.عبدالمجيد الحنش عضو هيئت مذاکره کننده صنعاء گفت: طرف ديگر(دولت مستعفي يمن) که ادعاي قانوني بودن را دارد، تلاش مي کند، هيئت ملي يمن به سوئد نرود تا به جهانيان بگويد، ما کودتاچي هستيم و خواستار گفتگو نيستيم. آنها در واقع مي خواهند از اين بهانه براي افزايش تنش ها استفاده کنند؛ اما هئيت ملي يمن به صلح و آشتي تمايل دارد.
گزارشگر گفت: از اين رو هواپيماي اتيوپي از فرودگاه صنعاء صد و سه نفر از زخمي شدگان حملات عربستان به يمن و همچنين پزشکان را براي معالجه به خارج از کشور منتقل خواهد کرد. اين در حالي است که ده ها هزار نفر از بيماران و زخمي شدگان منتظر فراهم شدن فرصتي براي درمان در خارج از کشور هستند، به ويژه پس از آنکه اقدام ائتلاف عربستان به بستن فرودگاه صنعاء، بر مشکلات و درد و رنج هاي آنها افزوده است.
در پايان اين گزارش آمده است: در حالي که طرف هاي صنعاء در چارچوب احترام به تلاش هاي سازمان ملل متحد به آتش بس پايبند هستند تا فضاي مناسبي براي موفقيت رايزني هاس آينده فراهم شود؛ اما ناظران درباره افزايش تنش هاي ائتلاف متجاوز عربستان هشدار داده اند.


نظر شما