شناسهٔ خبر: 29724166 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

همکاري دوباره روسيه و سعودي در بازار نفت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- افزايش عرضه و کاهش شديد قيمت نفت خام موجب نگراني کشورهاي توليدکننده شده است و رسانه هاي غربي از توافق اوليه «ولاديمير پوتين» و «محمد بن سلمان» در جهت از سرگيري دوباره توافق کاهش عرضه نفت به بازار خبر مي دهند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري، از جمله مهمترين حاشيه هاي نشست `جي 20` در بوينس آيرس برخورد گرم «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه با «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي بود و اين درحالي است که مسائلي همچون قتل روزنامه نگار منتقد سعودي و حملات اين کشور به يمن موج انتقادي گسترده اي را در افکار عمومي جهان عليه خط مشي هاي پادشاهي سعودي به راه انداخته است.
در حالي که تصاوير اين نشست و حتي خبرهاي چند روز اخير حکايت از انزواي نماينده رياض در نشست 20 اقتصاد بزرگ دنيا دارند اما نوع برخورد بسيار گرم پوتين و بن سلمان تعجب همه ناظران و رسانه ها را برانگيخت. شبکه خبري سي.ان.بي.سي آمريکا در گزارشي با ابراز شگفتي در مورد رفتار دوستانه ميان پوتين و بن سلمان آورد دوتن از مردان پرقدرتي که مورد علاقه ترامپ هستند به گرمي با يکديگر دست دادند و هنگامي که در کنار هم در جلسه گروه 20 نشسته بودند دوستانه با هم به گفت وگو پرداختند.
**کاهش کم سابقه قيمت نفت
گذشته از حمايت تمام و کمال مسکو از رياض در قضيه خاشقچي، بسياري از تحليلگران دليل برخورد گرم و گفت وگوي طولاني اين دو مقام را در موضوع انرژي و نگراني از کاهش شديد قيمت نفت ارزيابي کرده اند.
واقعيت آن است که قيمت نفت در چند هفته اخير بيشترين افت را در طول چند ماه اخير داشت. در کمتر از يک ماه گذشته کاهش حدود 30 درصدي براي قيمت نفت خام رخ داده است به گونه اي که قيمت هر بشکه نفت برنت به 59 دلار و نفت وست تگزاس اينترمديت به حدود 50 دلار رسيده است. هر بشکه از سبد نفتي اوپک نيز در طول هفته جاري در حدود 58 دلار معامله شد.
تنها در ماه نوامبر قيمت نفت حدود 22 درصد نسبت به ماه قبل افت داشته است. يکي از دلايل مهم در کاهش شديد قيمت نفت خام افزايش عرضه به بازار و ثبات تقاضا ارزيابي شده است. از يک سو آينده رشد اقتصادي جهان به اندازه اي نيست که نويدبخش افزايش تقاضا در آينده نزديک باشد. از طرف ديگر چين به عنوان بزرگترين خريدار و مصرف کننده نفت خام هم نسبت به آينده و رشد اقتصادي بالا اميدوار نيست و از هم اکنون نشانه هايي از کاهش رشد صنعتي اين کشور به دليل تنش و جنگ تجاري پکن با واشنگتن پديدار شده است.
اين در حالي است که آمريکا توليد نفت خود را به حداکثر رسانده و توانسته است با افزايش فعاليت هاي استخراج نفت در حوزه هاي رسوبي بر ميزان توليد نفت هاي غيرمتعارف يا شيل نفت به شدت اضافه کند و رکوردي تازه را در زمينه توليد نفت به ثبت برساند. عربستان سعودي نيز به دليل مسائل سياسي و اقتصادي و به ويژه در راستاي همکاري با واشنگتن در زمينه اجراي سياست هاي تحريمي عليه ايران توليد نفت خود را به شدت افزايش داده است. روسيه نيز به عنوان يکي از بزرگترين توليدکنندگان نفت در جهان هم با کنار گذاشتن توافق کاهش عرضه، با حداکثر توان به عرضه نفت مي پردازد. همه اين مسائل درحالي اتفاق مي افتد که هنوز ايران به فروش نفت خود ادامه مي دهد.
به نوشته «بلومبرگ» ايالات متحده آمريکا در 30 نوامبر (سه روز قبل) رکورد جديدي را در توليد نفت به ثبت رساند و روزانه 11 ميليون و 475 هزار بشکه نفت را توليد کرد. اين ميزان توليد 428 هزار بشکه بيشتر از برآورد هفتگي است که پيش از اين براي آمريکا عنوان مي شد. گفته مي شود عربستان سعودي نيز روزانه 10.7 ميليون بشکه نفت توليد مي کند که نزديک به يک ميليون بشکه نسبت به ماه هاي ابتدايي سال 2018 و زمان اجراي توافق کاهش عرضه بيشتر است.
**احياي دوباره توافق کاهش توليد نفت
از نوع برخورد پوتين و بن سلمان در آرژانتين چنين بر مي آيد که هر دو کشور که به واسطه سقوط حدود 20 دلاري قيمت هر بشکه نفت دچار ضررهاي هنگفت بودجه اي شده اند چاره را در اجراي دوباره توافق کاهش عرضه از سوي اعضاي اوپک و غيراوپکي جستجو کنند.
رسانه هاي جهان اکنون خبر مي دهند بن سلمان و پوتين در روز اول دسامبر در نشستي بر سر به روزرساني و اجراي دوباره توافق کاهش توليد براي بهبود قيمت ها در بازار انرژي به توافق رسيدند. به نوشته تارنماي خبري Channel NewsAsia اگرچه هنوز زمان دقيقي براي اجراي اين توافق تعيين نشده است اما بازارهاي مالي انتظار دارند مقدمات اين امر تا نشست هفته آينده اعضاي اوپک در وين آماده شود.
روسيه از سال 2014 به همکاري با اوپک شتافت تا قيمت نفت را در بازارهاي جهاني ترميم کند؛ پس از آنکه بهاي نفت در ماه اکتبر به سطحي رسيد که در چهار سال اخير بي سابقه بود اما به يکباره 30 درصد از قيمت آن کاهش يافت و موجب نگراني توليدکنندگان نفت شد.
شبکه خبري سي.ان.بي سي در گزارش ديگري به نقل از تحليلگران عنوان داشت که نشست پيش روي اوپک سخت ترين آزمون براي اتحاد روسيه و عربستان در مسير اتحاد انرژي آن ها به شمار مي رود.
قرار است اين نشست روز پنجشنبه آينده با هدف دستيابي به توافقي بر سر کاهش احتمالي عرضه با هدف ارتقاي قيمت نفت انجام شود. اکنون نگراني ها از افزايش بيش از حد توليد حتي چشم انداز آينده قيمت ها با ادامه روندهاي کنوني را مبهم ساخته است. بنا بر تحليل اين شبکه تلويزيوني نکته اي که آينده را مبهم تر مي سازد، نبود دورنماي مثبت از رشد اقتصادي در جهان است. همين امر توليدکنندگان اوپک و متحدان آن را ناچار ساخته است تا در آخرين ديدار خود در سال 2018 بتوانند با اجراي دور تازه کاهش توليد، بازار را به ثبات نسبي برسانند.
به نوشته اين گزارش، رياض و مسکو ديدگاه هاي متضادي به اين شرايط دارند. اگرچه رياض چندين بار اعلام کرده است که در هر صورت از توليد نفت خام خود کم نمي کند اما مسکو با چنين ديدگاهي موافق نيست. تحليلگران اعتقاد دارند از آنجاکه تحريم هاي آمريکا عليه ايران، به روسيه جايگاهي مهم در بازار انرژي چين بخشيده است. به همين دليل به نظر نمي رسد مسکو اکنون خواهان کاهش توليد باشد.
اگرچه سياست توقف افزايش عرضه در سال 2017 به اجرا در آمد و در سال جاري به نتيجه رسيد اما از ماه ژوئن گذشته به تدريج کشورهاي توليدکننده اصلي اين راهبرد را کنار گذاشتند و بازار را با افزايش عرضه مواجه ساختند.
به اعتقاد کارشناس اين شبکه اقتصادي، عربستان سعودي نياز به کاهش توليد را احساس مي کند حال آنکه خواستار همکاري همه اعضاي اوپک و حتي روسيه است. از طرف ديگر رياض به دنبال افزايش تنش با ترامپ بر سر قيمت نفت نيست. از اين رو کارشناسان پيش بيني مي کنند در نشست آتي اوپک به احتمال زياد بر سر کاهش توليد توافقي صورت بگيرد ولي ميزان آن کمتر از حد مورد نياز براي تاثيرگذاري بر بازار انرژي در ابتداي سال 2019 خواهد بود.
پژوهش**9130 **1552
انتهاي پيام /*

نظر شما