شناسهٔ خبر: 29700981 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس:

دلالان، خودِ خودروسازان هستند

صاحب‌خبر - ​​​​​​​ سخنگوي کميسيون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اين که رانت‌خواري و دلالي در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار خودِ خودروساز است، گفت: پيشنهاد خودروسازان مبني بر اين که قيمت کارخانه ۵ درصد زير قيمت بازار آزاد باشد، مؤيد اين مطلب است.به گزارش تسنيم ، بهرام پارسايي، سخنگوي کميسيون اصل 90 مجلس در برنامه مناظره که با موضوع "آزادسازي قيمت خودرو" شب گذشته برگزار شد، با اشاره به اين که خودروسازان بايد خود را در مقام پاسخگو قرار داده و به تشريح اين موضوع بپردازند که آزادسازي قيمت خودرو بايد با چه مکانيسمي انجام شود، گفت: اگر با شرايط فعلي که فضايي کاملا انحصاري است، بخواهيم آزادسازي قيمت‌ها را در بازار خودرو انجام دهيم موضوعي کاملا اشتباه است.نماينده شيراز در مجلس افزود: بستن مرزهاي کشور بر روي واردات خودرو و ايجاد رقابت ميان خوروسازان داخلي به معناي وجود رقابت در بازار خودروي کشور نيست؛ چرا که 80 ميليون ايراني را محکوم مي‌کنيم که خودروهاي داخلي را به هر قيمتي که خوروسازان مي‌گويند بايد بخرند. ضمن اين که واردات خودرو نيز همواره با تعرفه سنگين همراه بوده است.وي اضافه کرد: اگر قرار است آزادسازي قيمت در صنعت خودرو وجود داشته باشد، بايد اجازه دهيم رقابت در اين صنعت بدور از انحصار صورت گيرد، که در اين صورت به سمت کاهش قيمت و افزايش کيفيت خواهيم رفت.پارسايي اذعان داشت: رفتار کنوني خودروسازان در کشور به‌گونه‌اي است که چون خودروسازان احساس رقابت با يکديگر نمي‌کنند، تا جايي که امکان دارد قيمت خودرو را افزايش مي‌دهند و مردم نيز حق انتخابي بجز خريد خودروهاي داخلي ندارند.وي با انتقاد از قيمت دوگانه خودرو در بازار داخلي کشور، در خصوص دلايل بروز چنين مشکلي گفت: در شرايط کنوني به دليل عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان شاهد افزايش قيمت‌ها در بازار هستيم که اين موضوع اجحاف کامل در قبال مردم است. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین با اشاره به این که رانت‌خوار و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار خود خودروساز است تصریح کرد: این رفتار خودروسازان است که موجب می‌شود فضا به این سمت و سو حرکت کند و پیشنهاد خودروسازان مبنی بر این که قیمت کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، تاییدکننده این موضوع و بیانگر این اتفاق است که افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و در پی آن رساندن قیمت کارخانه به قیمت بازار آزاد موضوعی است که از قبل توسط خودروسازان برنامه‌ریزی شده است.وی با تاکید بر این با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو که انحصار در دست خودروسازان است مخالف هستم گفت: این نحوه آزادسازی اجحاف در حق میلیون‌ها ایرانی است، و نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی قیمت‌ها را در بازار خودرو افزایش دهیم.وی با طرح این پرسش که آیا با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو، شاهد افزایش کیفیت خودرو و نیز افزایش رضایتمندی مصرف‌کننده خواهیم بود یا نه؟ گفت: طبیعتا جواب این پرسش‌ها منفی است و حتی طرح این موضوع در شرایط کنونی اشتباه بوده و فریب افکار عمومی برای افزایش قیمت‌ها است.

برچسب‌ها:

نظر شما