شناسهٔ خبر: 29674043 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حمايت از شرکت‌هاي توليد کننده تا پيشتازي صمت در حوزه دولت الکترونيک

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - کارگروه تنظيم بازار گوشي تلفن همراه به ميزباني وزير صنعت معدن و تجارت و با حضور وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات براي تصميم‌گيري درباره گوشي‌هاي موجود در انبارها و توقيف شده، حمايت از توليد کنندگان داخلي گوشي تلفن همراه و ساماندهي واردات گوشي تلفن همراه برگزار شد.

به گزارش ايرنا از اعلام روز جمعه پاگاه اطلاع رساني دولت (پاد) رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت در اين نشست مشترک با اشاره به حمايت از توليد محصولات متنوع و تامين اقلام مخابراتي، گوشي تلفن همراه و ساير تجهيزات در حوزه توليدITو ITC گفت: خوشبختانه ظرفيت خوبي در کشور براي توسعه توليد اين صنايع و تجهيزات مخابراتي وجود دارد و با اتخاذ برنامه هاي حمايتي مي توان شاهد پيشرفت‌هاي مناسبي در توسعه اين صنعت در کشور بود.
رضا رحماني به سهم بالاي فارغ التحصيلان در حوزه ITو ITC در کشور اشاره و تصريح کرد: اقدامات و هماهنگي هاي خوبي براي توليد مشترک وتنظيم بازار داخلي صورت خواهد گرفت که اين موضوع در افزايش توليد و ايجاد اشتغال براي فارغ التحصيلان اين حوزه‌ها بسيار موثر خواهد بود.
وزير صمت با اشاره به حرکت به سمت دولت الکترونيک در وزارت صمت گفت: سامانه‌هاي متعددي در وزارت صمت براي خدمت رساني وجود دارد که بسياري از امور را در حوزه‌هاي مختلف تخصصي تسهيل کرده‌اند و به زودي با مرتبط کردن اين سامانه‌ها به يکديگر و ديگر سامانه‌هاي موثر در کشور ضمن افزايش نظارت در حوزه توليد و ‌تجارت، از اين فرايندها براي تصميم سازي و‌تصميم‌گيري‌هاي کلان بهره خواهيم برد.
براساس اين گزارش، محمد جواد جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در اين نشست با تاکيد بر رفع مسايل قضايي فروش گوشي هايي که نمي توانند در بازارعرضه شود ، تسهيل مجوز واردات گوشي را خواستار شد و گفت: بايد براي رفع کمبود بازار شرايطي فراهم شود تا واردکنندگان جديد بتوانند به سهولت مجوز بگيرند و کار به سرعت انجام شود.
جهرمي تصريح کرد: علاوه بر مشکلات ناشي از افزايش نرخ ارز، کمبودعرضه نيز موجب بروز حباب در اين بازار شده است که اميدواريم با افزايش عرضه ، هرچه سريعتر اين کالا کاهش قيمت يابد.
وي تاکيد کرد: در حال حاضر بايد صنوف اين بخش پاي کار بيايند و باهمکاري دستگاه هاي اجرايي اين موضوع مرتفع شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات حمايت از توليد داخلي را در بهبود شرايط بازار بسيار موثر برشمرد و خواستار کمک و همراهي وزارت صنعت از توليدکنندگان اين بخش شد.
به گفته وزير ارتباطات يکي از برندهاي تلفن همراه داخلي (GLX) که پيشتراز نظر ميزان استفاده رتبه 20 را نيز نداشت به رتبه هفتم برندهاي بازار ايران صعود کرده که اين امر نشان مي دهد اگر قيمت و کيفيت گوشي توليد داخل مطلوب باشد مردم به آن رغبت پيدا مي کنند.
جهرمي در ادامه به تشريح اقدامات انجام شده در راستاي کاهش قاچاق تلفن همراه پرداخت و گفت: اقدام ارزشمندي در قالب دولت الکترونيک با محوريت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد که مبارزه با قاچاق گوشي‌هاي تلفن همراه بود .
جهرمي افزود: در جلسه اي که در سال گذشته برگزارشد و توافقي که با وزرا صمت و اقتصاد و ... انجام شد، وزارت ارتباطات مسئوليت هماهنگي و پيشبرد موضوع را برعهده گرفت و در آن دوران با يک همدلي بين همه دستگاه ها از جمله وزارت صمت ، اپراتورهاي مخابراتي وزارت ارتباطات،گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز و وزارت اطلاعات کنترل هاي خوبي براي جلوگيري از قاچاق گوشي تلفن همراه انجام شد و نشان داد اين توانمندي براي مبارزه با قاچاق وجود دارد و نتيجه اين عزم همگاني باعث شد، آمار 95 درصد قاچاق گوشي همراه به صفر برسد.
جهرمي با اشاره به اقدامات دستگاه‌ها در حوزه دولت الکترونيک گفت: وزارت صمت يکي از دستگاه‌هاي پيشتاز در حوزه دولت الکترونيک است و بر اساس آخرين ارزيابي رتبه دوم کشور را بدست آورده و مهمتر از آن وزارت صمت در اشتراک و تبادل اطلاعات بر خلاف بعضي دستگاه‌ها همواره با آغوش باز برخورد کرده است و همکاري لازم براي ارتباط دهي سامانه‌هاي تحت نظر خود را دارد.
در اين نشست که جمعي از بازرگانان و وارد کنندگان صنايع الکترونيکي ،توليد کنندگان انواع صنايع مخابراتي و الکترونيکي و جمعي از نمايندگاندستگاههاي مختلف از جمله گمرک، قوه قضاييه و دادستاني و وزارتاطلاعات حضور داشتند راههاي کاهش قيمت تجهيزات الکترونيکي از جمله گوشي تلفن همراه و ارتقاي کيفيت محصولات توليد داخل بررسي شد.
مهمترين تصميمات کارگروه تنظيم بازار گوشي تلفن همراه
اين کارگروه در اولين مصوبه خود به ستاد مبارزه با قاچاق کالا ماموريت داد با همکاري سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان و دادستاني و تعزيرات حکومتي نسبت به تعيين تکليف رفع توقيف و قيمت‌گذاري گوشي‌هاي موجوددر انبارها و دريافت مابه التفاوت نرخ ارز اقدام و‌ نسبت به توزيع آنها برنامه‌ريزي کند.
در مصوبه‌اي ديگر براي تسهيل و توسعه واردات گوشي تلفن همراه و در راستاي رفع کمبود بازار و کاهش قيمت مقرر شد باتوجه به مسايلي که وارد کنندگان قبلي داشتند از ظرفيت هاي وارد کنندگان جديد از طريق فراخوان وزارت صمت براي تامين گوشي‌هاي مورد نياز بازار استفاده و فرايند واردات براي تنظيم بازار داخلي تسهيل شود.
حمايت‌ همه جانبه از توليدات داخلي با کيفيت گوشي تلفن همراه از ديگر تصميمات اين کارگروه بود و مقرر شد، دفتر صنايع الکترونيک وزارت صنعت با همکاري معاونت فناوري وزارت ارتباطات طرح ويژه‌اي براي حمايتاز شرکت‌هاي توليد کننده گوشي تلفن همراه داشته باشند تا شرکتهاي داخلي با ارتقاي کيفيت محصولات خود بتوانند بخشي از نياز بازار را تامينکنند.
از سوي ديگر براي تسهيل در تامين منابع ارزي مورد نياز واردکنندگان گوشي تلفن همراه مقرر شد از سوي وزاري صمت و ارتباطات موضوع در مذاکره با هيات دولت و رييس کل بانک‌مرکزي تعيين تکليف گردد.
**سيام**3050** 1200
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما