شناسهٔ خبر: 29668860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

به اروپا فرصت مي دهيم ولي صبرمان بي پايان نيست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - الجزيره - ايرنا - سيد عباس عراقچي گفت تلاش اروپا براي ايجاد سازوکار مالي برغم فشارهاي فزاينده آمريکا ادامه دارد . از آنجا که در جريان تلاش هاي آنها هستيم به نظرمان بايد فرصت بيشتري به اروپايي ها داده شود، هرچند که اين فرصت بي پايان نخواهد بود.

معاون سياسي وزير امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در الجزيره گفت که به دليل `حساسيت موضوع` نمي تواند خبرها درباره کشورهاي ميزبان سازوکار ويژه مالي اروپا را تاييد کند، چرا که ` آمريکايي ها به دنبال بستن همه راه ها هستند و از هم اکنون، فشارهايشان را بر کشورهايي که براي ايجاد اين سازوکار تلاش مي کنند، شروع کرده اند`.
او به ذکر اين نکته درباره سازوکار مالي بسنده کرد که ` اتحاديه اروپا تاکنون راه حل عملياتي براي تعامل با ايران را ارائه نکرده ولي از آنجا که ما را در جريان تلاش هاي خود قرار مي دهند تصورمان اين است که بايد به اروپايي ها فرصت بيشتري داده شود، البته اين فرصت، بي پايان نخواهد بود.`
**تلاش اروپا براي ايجاد ساز و کارتسهيل تعاملات با ايران
عراقچي در مورد ساز و کار ويژه کشورهاي اروپايي براي حفظ برجام و تامين منافع اقتصادي ايران گفت: سازوکار ويژه مالي يکي از موضوعات کنوني مذاکره ما با کشورهاي اروپايي است، آن ها در تلاش هستند که اين ساز و کار را تشکيل بدهند تا يک نظام دريافت و پرداخت براي تعاملات اقتصادي ايران ايجاد شود.
وي در ادامه گفت: به دليل حساسيت موضوع نمي تواند هيچ يک از شايعات و گفته هاي موجود در خصوص کشورهاي ميزبان ساز و کار ويژه مالي ايران با اروپا را تاييد کند چون آمريکايي ها در عمل ثابت کرده اند به دنبال بستن همه راه هاي موجود هستند و فشارهايشان را بر همه کشورهاي اروپايي که تلاش دارند با اين سازو کار، کار کنند، از اکنون شروع کرده اند
**فرصت اروپايي ها بي پايان نيست
عراقچي در خصوص نوع تعامل اروپايي ها با ايران در خصوص برجام نيز گفت: ما تاکنون اراده سياسي در کشورهاي اروپايي را شاهد بوده ايم و نشانه اي نداريم که خلاف اين اراده باشد البته آن ها هنوز موفق نشده اند که راه حل هاي عملياتي مورد نياز براي منافع ايران را در برجام طراحي و عملياتي کنند .ما شاهد هستيم که فشارهاي آمريکا بسيار زياد است و گره هاي فني و حقوقي که بر سر اين راه وجود دارد، بسيارجدي است و اروپايي ها درحال تلاش براي بازکردن اين گره ها هستند. آن ها تاکنون نتوانسته اند راه حل هاي عملياتي معرفي کنند، اما ما هم قرار نيست تا ابد صبر کنيم، حتما در زمان خود، تصميمات مقتضي را خواهيم گرفت اما اکنون چون در جريان تلاش هايي که انجام مي دهند هستيم و آن ها ما را در جريان اين تلاش ها قرار مي دهند، تصور ما اين است که بايد فرصت بيشتري داده شود تا اروپايي ها بتوانند اين راه حل ها را عملياتي کنند اما آن ها هم بايد بدانند اين فرصت چندان زياد نيست و حتما بي پايان نخواهد بود
**منافع ايران از برجام صرفا اقتصادي نيست
عراقچي در خصوص منافع برجام براي ايران گفت: منافع ايران از برجام فقط اقتصادي نيست. ما منافع سياسي و منافع ديگري هم داريم که مجموعه منافع ما تا زماني که تامين باشد، در برجام باقي خواهيم ماند، ما هنوز به نقطه اي نرسيده ايم که به طور کامل از برجام قطع اميد کنيم.
معاون سياسي وزير امور خارجه افزود: تصور مي کنيم که اين توافق ظرفيت هايي دارد که مي تواند مورد استفاده قرار گيرد . برجام تاکنون موجب شده که آمريکا در انزوا قرار گيرد و به اين لحاظ موفق بوده است. همچنين موجب حمايت و پشتيباني جامعه بين المللي از ايران شده که اين خود في نفسه بسيار ارزشمند است.
وي در عين حال گفت: البته منافع اقتصادي کشورما از برجام در اثر تحريم هاي آمريکا به شدت کاهش پيدا کرده است اما اروپايي ها وديگران تلاش مي کنند راه هاي جبراني پيدا کنند
معاون سياسي وزارت خارجه اظها رداشت: برجام بسياري از تحريم ها در مورد برنامه هسته اي ايران را از بين برده است، برنامه هسته اي ايران اکنون در محيطي بسيار شفاف و منطقي به حرکت خود ادامه مي دهد، اتهام هايي که سابقا وجود داشته و پرونده پي ام دي، همه اين ها بسته شده است. قطعنامه هاي شوراي امنيت که ايران را تهديد معرفي مي کرد، همه از بين رفته است، اين ها مزايايي است که باعث شده ماندن ايران در برجام همچنان منفعت داشته باشد.
عراقچي تاکيد کرد: تا زماني که اين منافع وجود دارد ، ايران به حضور در برجام ادامه مي دهد اما از لحظه اي که به اين نتيجه برسد که اين منافع وجود ندارد، تصميم ديگري خواهد گرفت.
وي گفت: تلاش ايران و اعضاي باقيمانده در برجام اين است که اين توافقنامه حفظ کشود، اراده سياسي در همه اعضا وجود دارد اما حفظ برجام منوط به آن است که توازن در آن برقرار باشد و خواسته ها و منافع اقتصادي ايران از برجام تامين شود. ما اکنون با کشورهاي اروپايي، روسيه و چين در حال مذاکره هستيم تا آن قسمت از مزاياي اقتصادي برجام هم دوباره تا حدامکان تامين شود.
معاون سياسي وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: مذاکرات با اروپايي ها و همچنين روسيه و چين به عنوان بقيه اعضاي برجام از نزديک ادامه دارد، جلسات کارشناسي و جلسات در سطوح بالا با اين کشورها وجود داشته است و ملاقات ها و ديدارهاي دوجانبه هم به صورت مرتب وجود دارد
**ترامپ تجربه شکست خورده روساي جمهوري قبلي آمريکا را تکرار مي کند
عراقچي در مورد تاثير تحريم ها بر ايران گفت: تحريم هاي آمريکا موضوع جديدي نيست، نزديک 40 سال است که ايران با اين تحريم ها روبرواست و اکنون بسيار خوب مي داند چگونه راه خود را پيدا کند، طي 40 سال گذشته با وجود تحريم هاي آمريکا، ايران قويتر شده است.
معاون وزير امور خارجه افزود: روساي جمهوري قبلي آمريکا اين مسير را امتحان کرده اند ، هر تحريمي که مي توانستند اعمال کردند و هر گونه تهديدي کردند اما در نهايت مجبور به آمدن پاي ميز مذاکره شدند .آقاي ترامپ تجربه شکست خورده را تکرار مي کند .
وي افزود، آمريکا 40 سال پيش نزديکترين متحد خود را در منطقه از دست داد، شاه در ايران نزديکترين متحد آمريکا بود و در خدمت منافع آمريکا، از نظر مردم ايران او فقط مهره اي در دست آمريکا بود. آمريکايي ها 40 سال است که تلاش مي کنند وضعيت را به دوران قبل بازگرداند اما موفق نشده اند. روساي جمهوري آمريکا راه هاي مختلفي را در خصوص برخورد با ايران امتحان کردند اما همه شکست خوردند ، بالاخره مجبور شدند واقعيت و قدرت ايران را بپذيرند و با ايران مذاکره کنند.
**ايران با آمريکاي عهد شکن مذاکره نخواهد کرد
عراقچي در خصوص خروج آمريکا از برجام و سرنوشت آن پس از اين سياست آمريکا نيز گفت: توافق هسته اي نمرده ،فقط آمريکا از آن خارج شده است ، ايران و سه کشور اروپايي ، روسيه و چين اين توافق را ادامه مي دهند .اين کشورها متعهد شده اند که نبودن آمريکا در توافق هسته اي را جبران مي کنند .ايران با آمريکا به عنوان کشوري که تعهدات خود را نقض کرده و از توافقي که همه دنيا از آن پشتيباني مي کند، خارج شده است، هيچ گونه مذاکره اي نخواهد کرد و حاضر نيست در اين خصوص عقب نشيني کند يا امتيازي بدهد.
**آفريقا يکي از اولويت هاي سياست خارجي ايران است
معاون سياسي وزارت خارجه کشورمان در ادامه اين گفت و گو در خصوص سياست جمهوري اسلامي ايران در مورد آفريقا نيز گفت، آفريقا همواره يکي از حوزه هاي مهم در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بوده و توجه زيادي به آن داشته است ، بين شمال آفريقا و آفريقاي سياه تفاوت هايي وجود دارد اما هردو مورد توجه جمهوري اسلامي بوده است .
وي افزود: حضور ما در الجزاير براي هفتمين دور گفت و گوها و مشورت هاي سياسي، نشانه اي است بر اينکه ما براي پيشبرد روابط و باز کردن گره مشکلات موجود در روابط با کشورهاي آفريقايي نيز در تلاش مستمر هستيم.دکتر ظريف و ديگر همکاران در وزارت خارجه سفرهاي زيادي به آفريقا داشته اند، قاره آفريقا يکي از اولويت ها و حوزه هاي مهم براي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران است و در آينده نيز توجه بيشتري به آن معطوف خواهد شد.
**ايران و الجزاير مشورت مي کنند
عراقچي در خصوص علت ديدار خود از الجزاير نيز گفت: سفر من به الجزاير براي دور هفتم گفت و گوهاي سياسي ايران و الجزاير است که به صورت مستمر برگزار مي شود. ما به عنوان دو کشور دوست و نزديک همواره نظرات سياسي خودمان را درخصوص مسائل بين المللي و مسائل منطقه با همديگر به اشتراک مي گذاريم و با همديگر مشورت مي کنيم ، مسائلي که در روابط دوجانبه در حوزه هاي سياسي اقتصادي و فرهنگي وجود دارد را مرور و موانع موجود را برطرف مي کنيم و تلاش مي کنيم گستردگي بيشتري پيدا کند.
وي در ادامه با اشاره به مذاکرات چهارساعته خود با دبير کل وزارت خارجه الجزاير گفت، مذاکرات بسيار مفيدي انجام شد و قرار شد با تشکيل کميته هاي پيگيري، روابط دو کشور هر چه بيشتر گسترش يابد.
**روابط اقتصادي ايران و الجزاير بايد بيش از پيش گسترش يابد
معاون سياسي وزارت خارجه کشورمان در مورد ضرورت ادامه مذاکرات با کشورهاي دوستي مانند الجزاير گفت، در حوزه اقتصادي و تجارت بين دو کشور جريان دارد اما در سطح مطلوب نيست، قرار شد مشورت هاي بيشتري باشد تا راه هاي بيشتري براي گسترش تجارت يافته شود .ايران و الجزاير هر دو عضو اوپک و توليد کننده نفت هستند و بايد در مسائل مختلف و از جمله کنترل بازار نفت و کنترل قيمت آن همکاري و هماهنگي داشته باشند .هر دو کشور در حال تجربه سياست هاي جديد اقتصادي براي کاهش وابستگي به نفت و افزايش توليدات ملي براي استفاده از ارزهاي محلي هستند.اين ها موضوعاتي است که در مورد آن گفت و گو شد و بايد بيشتر از اين هم گفت و گو صورت گيرد و تجربيات خود را به يکديگر منتقل کنند.
**توافق هسته اي يکي از محورهاي گفت و گو با مقام هاي الجزايري
عراقچي در خصوص موضع گيري الجزاير در مورد مسائل مربوط به ايران و از جمله برجام نيز گفت، دو کشور همکاري هاي فرهنگي گسترده اي با هم دارند اما از همه مهم تر، همکاري هاي سياسي دو کشور است.دولت الجزاير همواره از توافق هسته اي ايران حمايت کرده است و اکنون نيز حتي پس از خروج آمريکا از آن، از برجام حمايت مي کند.
وي در ادامه گفت، گزارشي از مذاکرات ايران و اروپا براي حفظ اين توافق به دبير کل وزارت خارجه الجزاير ارائه داده شد، در مورد مسائل منطقه اي گفت و گوهاي مفصلي انجام شد و با توجه به اينکه الجزاير در کانون بحران هاي شمال آفريقا و ايران نيز در کانون بحران هاي خاورميانه قرار دارد، در مورد موضوعات پيراموني دو کشور در منطقه نيز رايزني شد.
**ايران و الجزاير هر دو قرباني تروريسم هستند
معاون سياسي وزارت خارجه در مورد سياست هاي الجزاير در قبال مسائل منطقه اي و بين المللي نيز گفت: من فکر مي کنم الجزاير ديپلماسي حکيمانه و هوشمندانه اي را دنبال مي کند. حفظ امنيت و ثبات در اين شرايط پر آشوب کار آساني نيست. ايران هم شرايط مشابهي دارد .ما هم همسايگاني داريم که مشکل زا هستند .ما هم با مشکل تروريسم مواجه هستيم و همينطور هر دو کشور به عنوان صادرکننده هاي نفت درخصوص مسائل بازار نفت حساس هستيم . بنا بر اين همکاري و هماهنگي ميان دو کشور در موضوعات مختلف و رايزني هاي سياسي اهميت زيادي دارد .
خاورم **2041
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما