شناسهٔ خبر: 29621383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تقابل نظامي مسکو و کي‌اف؛ مرحله‌اي جديد در بحران اوکراين/ تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تقابل ناوهاي نظامي روسيه و اوکراين در درياي آزوف، بحران اوکراين را وارد مرحله جديدي کرده است.
سخنگوي شوراي امنيت ملي اوکراين اعلام کرد که در پي تنش آبي با روسيه در درياي آزوف، اين کشور به حالت آماده باش نظامي درآمده و کميته نظامي تشکيل شده است.
سازمان امنيت فدرال روسيه نيز شامگاه يکشنبه در اطلاعيه اي ضمن اعلام آماده باش نظامي در منطقه مورد مناقشه با اوکراين اعلام کرد که سه کشتي اوکرايني را توقيف کرده و مرزبانان روسي براي توقيف شناورهاي اوکرايني به سوي آنها آتش گشودند و سه خدمه اوکرايني زخمي شدند.
اوکرايني ها مدعي شدند که شناورهاي آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر «اودسا» به بندر «ماريپول» در درياي آزوف در حرکت بودند و اقدام نظامي روسها برخلاف کنوانسيون حقوق درياها صورت گرفت اما روسها مي گويند که طرف اوکرايني هيچگونه درخواستي براي عبور شناورهاي خود از اين تنگه ارائه نکرده بود.
مسکو و کي يف خواستار جلسه فوري شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص تنش هاي اخير در درياي آزوف شده اند. ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه روش مقامات کي‌يف در استفاده از کشتي‌هاي اوکرايني به منظور اقدامات تحريک‌آميز عليه روسيه را «راهزني» ناميد.
از ديدگاه مسکو، کي يف در ماههاي اخير اقدامات حساب شده اي براي افزايش حضور نظامي در درياي آزوف با اعلام آمادگي براي ايجاد پايگاه دريايي و استقرار توپخانه ساحلي با هدف نظامي کردن اين دريا انجام داده است.
تبادل آتش شناورهاي روسيه و اوکراين در درياي سياه
اختلافات روسيه و اوکراين که داراي پيوندهاي تاريخي، فرهنگي و اقتصادي گسترده اي هستند از سال 2014 و پس از وقوع تغييرات در اوکراين و روي کار آمدن يک دولت غرب گرا که کي يف از آن به عنوان «انقلاب» و مسکو «کودتا» ياد مي کنند، آغاز شد.
پس از آن مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراين که روابط بسيار نزديکي روسيه دارند، خواهان استقلال از دولت مرکزي شدند که خود مقدمه اي براي شروع يک جنگ داخلي بود که تاکنون بيش از ده هزار کشته برجاي نهاده است.
اما در شبه جزيره کريمه نيز در مارس 2014 با برگزاري يک همه پرسي با نظارت روسيه، بيش از 97 درصد مردم آن راي به جدايي از اوکراين و الحاق به روسيه دادند که اين مساله با مخالفت شديد کي يف و واکنش تند غرب به صورت اعمال تحريم هاي گسترده عليه مسکو مواجه شده است.
بلوک غرب و در راس آن آمريکا انواع تحريم هاي اقتصادي را عليه روسيه و شخصيت ها و شرکت هايي که در کريمه فعاليت مي کنند وضع کرده اند تا روسيه را وادار به واگذاري مجدد کريمه به اوکراين کنند.
اوکراين از جامعه جهاني خواسته است ضمن نپذيرفتن کريمه به عنوان جزيي از خاک روسيه، اين کشور را اشغالگر بخوانند و به مسکو براي بازپس دادن اين منطقه به اوکراين فشار بياورند.
با اين حال مسکو نه فقط به تمام اين درخواست ها پاسخ منفي داده بلکه با احداث پلي بر روي تنگه «کرچ» Kerch، اتصال زميني بين روسيه وکريمه را برقرار ساخته که از سوي تحليلگران به عنوان اقدامي حاکي از عزم مسکو براي حفظ کريمه ارزيابي شده است.
اين تنگه درياي سياه را از درياي آزوف جدا مي کند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه بارها گفته است: مسکو در خصوص بازپس دادن کريمه با هيچ کسي مذاکره نمي کند.
به نظر مي رسد مقامات ارشد اوکراين با توجه به برگزاري نشست سران گروه 20 درآرژانتين در اوايل دسامبر در صدد هستند تا با اقدامات تحريک آميز بار ديگر، توجه سران گروه 20 را متوجه بحران اوکراين کرده و با توجه به شرکت پوتين در اين نشست، فشارهاي سياسي عليه وي از جانب قدرتهاي غربي و هم پيمانان آنها براي بازگرداندن کريمه و نيز قطع حمايت از مخالفان شرق اوکراين را تشديد کنند.
ضمن اينکه اين حادثه دريايي بهانه مناسبي را در اختيار آمريکا قرار مي دهد تا نه فقط روابط نظامي خود با اوکراين را گسترش دهد، بلکه فشارهاي بيشتري را چه در بعد تحريم ها و چه در بعد نظامي عليه روسيه وارد کند.
135/110
نويسنده: سيدرضا ميرطاهر
کليدواژه روسيه اوکراين بحران

نظر شما